Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 1292 ggr
Tuva-Lena
0

Dofta bort oro och deppighet!

Dofter och massage - aromaterapi - hjälper mot ångest och depression. Bevisen ökar med allt bättre studier, den senaste på cancerpatienter i Storbritannien.  

Flera av veckans artiklar på e-health.se handlar om hur dina sinnen - inte minst luktsinnet - kan förhöja din njutning och förbättra ditt välbefinnande.

Luktsinnets centrala roll inom erotiken är det nog få som förnekar.

**Ört- och växtextrakt
**Inom medicinen kommer aromaterapi mer och mer till sin rätt. Här används främst olika så kallade eteriska, flyktiga oljor, ofta tillsammans med massage. 'Oljorna' är snarast extrakt av örter och växter.

Genom Svenska Aromaterapiföreningen kan du komma i kontakt med en behandlare nära dig.

**Tips om aromaterapi:
** Späd ut koncentrerade eteriska oljor med en bärolja.
 Förvara de flyktiga oljorna svalt och mörkt.
 Stryk på huden eller andas in.
 Googla på 'aromaterapi' för mer tips.

**Välkontrollerad studie
**I tidskriften Journal of Clinical Oncology publicerades nyligen en av de första välkontrollerade och hyfsat stora studier om effekten av aromaterapi på cancerpatienter med ångest och depression. 

I studien ingick 288 patienter. Många hade också panikångest och sömnsvårigheter.

Hälften av försökspersonerna fick aromaterapi och massage, andra hälften rådgivning, psykoterapi och i vissa fall läkemedelsbehandling. De följdes i 12 veckor.

**Dramatisk förbättring
**Resultaten var dramatiska och förvånade undersökarna. Patienternas besvär förbättrades inom två veckor i gruppen som fick aromaterapi mot sex veckor i kontrollgruppen.

Däremot påverkade inte aromaterapin patienternas smärtor, illamående eller trötthet.

Tjugo olika dofter
Studien kunde inte heller skilja ut vilken del av behandlingen som svarade för de gynnsamma effekterna.

Om det var beröringen, någon av de 20 olika dofterna som användes, eller tiden med en förstående aromaterapeut.

Men resultaten var lovande och bidrar till att täppa till en vetenskaplig lucka. Tidigare har man bara haft ett positivt intryck av att massage och aromaterapi kunde förbättra cancerpatienters välbefinnande.

Källa: www.e-health.se

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Brokenfether
0

Just nu är nog endast doften av en mjuk,varm,sexig karl det enda som tar bort min deppighet…Oskyldig Men annars så tror jag bestämt på att dofter gör stor skillnad för ens sinnen…*L

korseett
0

vill bara förtydliga att det står att man ska späda ut eteriska oljor i en bärolja. Det handlar alltså inte om en olja gjord på bär utan det är oljor som oliv, raps, mandel, sesam, sheasmörsoljor eller liknande.

Eteriska oljor är helt underbara att använda i behandlingar. Man kan ju använda dem till så mycket och på så många sätt

Tuva-Lena
0

#1 Uj uj, verkar nästan desperat det där Broken..? Förvånad Men vad kan en karl göra som du inte klarar av själv? Missförstå mig rätt, höll jag på att säga :), men har du problem av allehanda slag så hjälper det inte med en karl. Då skjuter du bara problemet framför dig. Förälskelsen är ett bra men tillfälligt botemedel, för att kärlek skall uppstå så krävs det så mycket mer, sa "tant Inga-Lena" Flört

Hoppfull
0

Räcker det med doften kanske jag kan skicka en av min sambos t-shirts ;) ?? han doftar ljuvligt… i alla fall i min näsa ;)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
0

Ha ha Skrattande ja kanske det du Hoppfull! I brist på bröd får man ta limpa, som det heter. ;)

I min ungdom minns jag en karldoft som gjorde mig salig, ett rakvatten som hette "Brut". Undrar om det fortfarande säljs..? Räcka ut tungan

Soffe
0

Kanske vore en idé att prova aromamassage, finns här i stan :)

[Vintersaga]
0

Det här har jag trott på länge faktiskt - så därför var det roligt att en studie har kommit fram till samma sak. Jag skulle t.o.m. kunna säga att det har med doften att göra faktiskt - låt mig berätta om en gång…

Det är över tio år sedan jag gick på en väg en försommardag. Jag var ganska deppad och grubblade över problem jag brottades med då.

Då kom jag fram till en gata med villor överallt och efter trottoaren hängde allsköns buskar ut över staketen. Jag kom fram till min favoritbuske, den vitblommiga syrenen och började dofta på dessa underbara blommor.

Döm om min förvåning när all deppighet bara försvann och ersattes av lyckokänslor! Skrattande

Kram Rickard

stina63
0

Ni har så många bra artiklar.. doftoljor härligt underbart.  Just lavendel är jag helt frälst i,, jag älskar den doften,

Kramis Tina

Tuva-Lena
0

*tackar och bockar* Tina. ;)

Ja men visst är det härligt med goda dofter. Själv är jag frälst i violdoft, och skulle beställa från crearome för att tillsätta i mina krämer men hallåååå - priset!! Förvånad Så det blev hallon istället, men det är inte fy skam det heller. Jag har en Gordon Schersmin - stavas det så? - här utanför huset, och när den blommar i juli så står jag där titt som tätt och drar in dom ljuuuvliga dofterna - oc blir lättad till sinnes. Glad

stina63
0

* 9 ler vilken besvikelse det måste vara när man vill ha violdoft och får hallondoft istället,  Men hallon är gott de med,

Om det stavas så har jag ingen aning om alls,,jag har underbara rosendofter vid stugtomten där kan jag sitta och njuta av den underbara doften juuulvligt -

Soffe
0

mmm.. rosor doftar gott och är så vackra! Min favoritblomma :)

stina63
0

*11 ja soffe rosor luktar helt underbart och när vinden ligger till så drar man in allt vad man kan av den underbara rosendoften.

Tuva-Lena
0

Mmm, jag har en ros i rabatten som doftar jättefint under sommarem -Europeana heter den, mörkröd, vacker ros och den enda som klarar vårt karga klimat här uppe, utan att man måste täcka över väldigt noggrannt på vintern. ja, polstjärnan har jag också, klätterrosen, men den doftar inte. Och i år köpte jag en Flammentanz, så jag får se hur det går med den i vinter…Obestämd

Soffe
0

Ehh.. Jag kan inte vad de olika sorterna heter, men alla är fina ändå :)