Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettörtmedicin-kosmetika
Läst 4661 ggr
Tuva-Lena
0

Citronmeliss

Melissa officinalis

Hjärtansfröjd

KRANSBLOMMIGA VÄXTER

Lamiaceae

Citronmeliss, eller hjärtansfröjd är en krydd- och läkeväxt som från Orienten har spritt sig över hela Medelhavsområdet. I vårt land odlas den som kryddväxt, och påträffas någon gång förvildad. Den hör till de förnämsta biväxterna, vilket förklarar det vetenskapliga släktnamnet ytterst av det grekiska ordet meli, honung. Örten odlades som honungsväxt redan under antiken; Vergilius och Plinius berättar att den även användes till ingnidning av nya bistockar. På 900-talet prisades citronmeliss av araberna som hjärtstärkande medel och som medel mot melankoli. Alla delar av örten, särskilt bladen, har en stark och angenäm doft av citron. Citronmeliss ingår såväl i chartreuse- och bénédictinelikör som i s.k. karmelitersprit, ett destillat av citronmeliss, citronskal, lavendelblomma, kanel, nejlika, muskot, koriander och angelikarot, som karmelitmunkarna i Paris införde som arkanum - läkemedel med hemlig sammansättning - år 1611. Den användes utvärtes och invärtes mot olika smärttillstånd, trötthet och illamående och är än i dag mycket omtyckt.

Förekomst: Ursprunglig i Sydeuropa och Medelhavsländerna. Självsår sig inte i vårt land men övervintrar bra och odlas ofta.

Kännetecken: En 30-90 cm hög, flerårig ört med förgrenad stjälk. Blad motsatta, med korta skaft, äggformade och grovsågade. Blommor vita (juli-september) , några få tillsammans i knippen från bladvecken. Foder tvåläppig, övre läppen med tre tänder, hårigt Krona med platt överläpp och treflikig underläpp, 4 ståndare. Fodret omsluter vid fruktmognaden 4 enfröiga delfrukter. Doft citronliknande. Smak bitter.

Använda växtdelar: Blad, torkade och färska.

Innehållsämnen: Eterisk oja med citral, citronellal (ca 0,1 %), som ger den citronlika lukten, bärnstenssyra, kaffesyra, garvämnen.

Medicinsk verkan: Verkar lugnande och kramplösande vid nervösa magbesvär. I stora doser allmänt lugnande (= sedativ verkan), sänker lätt förhöjt blodtryck. Sänker pulsen.

Användning: Torkade blad som te vid nervösa magbesvär. Vid nervositet. Färska blad som krydda till fisk och i sallader.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

stina63
0

citronmeliss har jag fullt i min trädgård. Det luktar så gott

Soffe
0

mmm..luktar gott, men jag har inte smakat det som te.. någon dricker det?

Tuva-Lena
0

Jaa, den är jättefin som krydda! Jag köpte en planta på ICA för några veckor sen och ar den i köksfönstret. Såå fin! Mina smaklökar säger mig att den borde passa ihop med pepparmynta också - kanske till efterrätter då..? Vad tror du om det Tina? ;)

stina63
0

*3 ja visst varför inte de.. de är bara experimentera lite.. som min mamma brukar göra.

Soffe
0

Va? Jag frågade om någon dricker det som te eller smakat :) Kan ju va gott o ha några blad på en tårta kanske :)

stina63
0

*5 Nä jag har inte drucket te av citronmeliss.. men på tårta de är gott.

Soffe
0

Okej.. Jag har inte smakat det på tårta, men låter gott :)

Tiia
0

Jag har druckit det som te,det var helt ok.Godare än salvian,hihi

Soffe
0

#8 Var det lite syrligt eller svårt o förklara? Annars får jag köpa o prova :)

miffo
0

Gott att dricka till maten. Lägg ngr kvistar i en tillbringare med vatten och låt det dra ett tag innan.

miffo
0

Enligt en bok som jag har är Citronmeliss en viktig kvinnoört. Den sägs vara bra mot menssmärtor samt återuppliva andarna och lugna sinnet.

Tiia
0

#9 Inte kanske riktigt syrligt,jo, om man tuggar bladen,men annars smakar det fräscht och det doftar ljuvligt.

Soffe
0

#12 Okej.. Tack då vet jag!

Brokenfether
0

#13 Jag sådde citronmeliss förra sommaren i krukor. Använde det till te…nu hade jag för lite blad i så det blev ganska svagt,men nog smaka det av citron alltid…gott var det..*L Tugga tom i mig bladen som låg på bottnen i koppen oxå. Man får ha en ordentlig hög med blad i koppen för att det ska bli riktigt gott.

Soffe
0

#14 Ahh.. Häftigt :)

Waara
0

Jag brukar strö på lite citronmeliss på salladen… å te.. gott :)

Ska prova lägga det i vatten som Miffo sa, låter gott.. :)

Citron meliss sägs oxå vara bra mot olycklig kärlek…

Tuva-Lena
0

#16 Wow! Då behöver jag tonvis! Tyst

Waara
0

#17 åhh…. kramar om! provar med citron meliss i rökelse nu i denna stund,hehe.. få se om det kan lindra,behöver oxå tonvis.. .. berättar sen…

Brokenfether
0

#17 Men Tuvis då….va sorgligt att höra…Rynkar på näsan Jag trodde du var en lycklig lite skit ju…*kram*

#18 Waara…du oxå?…*kramar* Snart dax för en låst kärlekstråd kanske…Jag har ingen olycklig kärlek,men jisses…jag vill ha en man i mitt liv,vad ska jag tugga på då? Obestämd

miffo
0

"Lavendel botar oro - och drar till sig män" Läser jag just i min lilla bok.

Ser att man brukade använda kyndel och koriander som ingredienser i kärlekskakor, kärleksdrycker och amuletter för att dra till sig kärleken.

Har inte smakat nåt av dom, men citronmeliss är gott ska va bra om man är förkyld oxå

Waara
0

#20 Det e bra :) Lavendel är mys* o ro, kul att du berättar om resten oxå.. så himla bra när vi lär oss av varann.. :)

#19 Kramar tebax.. miffo ^^ har ju en kärleksdryck där.. spännande… ;)

Rökelsen brann på.. luktade rätt bränt, hade i lite olika örter.. effekten borde visa sej inom kort,..få se då… hoppas….

Kram goa//W

Brokenfether
0

#20 Va roligt att läsa om olika örter som används till olika kärleksbekymmer….har ni fler tips så är det välkommet..*S

Waara
0

#22 Lite OT.. Broken..inga örter, men visualisera att du skickar upp rosa ballonger i skyn är ett knep jag hört talas om.. *S*
Jo, jag skrattade.. men hon som sa det menade allvar.. så.. kanske..;) rart…

miffo
0

Har ett recept på kärlekste, kanske en egen tråd skulle va bra för "Fånga/Vårda kärleken med hjälp av örter och andra små knep"

miffo
0

Här ett recept på tekaka med citronmeliss

3 ägg

2dl socker

1 1/2 dl te bryggt av 7 färska blad eller 2 msk torkad citonmeliss (temynta eller valfi mynta)

75 g smör eller margarin

3 dl vetemjöl

1 1/2 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

1 msk klippta färska eller torkade örtblad, samma som i teet.

Smörj och bröa en sockekaks form. Vispa ägg och socker pösigt.

Smält smöret och blanda med te i ägg-sockersmeten. rör i vaniljsocker och örter. Rör sist i vetemjölet blandat med bakpulver.

Häll i formen och grädda kakan i nedre delen av ugnen cirka 40 minuter. Gräddas i 175 grader

Waara
0

#25 Låter mums ju! Kaka med verkan… ;)

stina63
0

Vem har inte kärleksbekymmer,,, välkommar alla tips, skulle vara bra med en kärleksdryck.. eller kärleksthe som jag kan bjuda honom nästa gång han kommer..

Jag har en karl men samtidigt har jag honom inte,, Låter väldigt krångligt.

Den där kakan måste jag baka.. låter väldans smaskens, Jag har både citronmeliss och temynta i min trädgård massvis.

miffo
0

Kärlekste (ingen cironmeliss i dock, men kan säkert serveras till tekakan. Lite doft av lavendel ihop med det där så)

3 msk rosenblad

1 msk myskmadra

1 msk kyndel

1 liten bit libbstickblad

Mängden vatten står dock inte, men skulle tro att det är till två. Det står att man ska brygga örtte under lock eftersom smaker och verksamma beståndsdelar i örteer är lättflyktiga

Kolla noga upp vad örterna innehåller innan ni provar, så det inte krockar med ev. mediciner

Brokenfether
0

#28 Ja bevars,det får man nog göra…kanske bli riktigt trånsjuk i blicken och dreglar efter alla karlar en ser…Foten i munnen

stina63
0

*28 Ja tackar den måste jag prova nästa gång han kommer på besök..haha

Tuva-Lena
0

#17 Jo men lycklig kan man vara ändå…väl..? Vad jag menade var att alla karlar som jag varit intresserad av, har inte varit intresserade av mig.  YowzaOch dom som hänger efter en som ett flugpapper vill man inte ha nåt att göra med. Är det inte typiskt? Idag har jag gett upp, jag umgås med hunden istället.. Cool

stina63
0

*31 ler Jag känner igen de dära tuva. Dom karlar som man är intresserad av har inte varit intresserad av mej och visevärse,,, jag själv umgås med katter.. Och jag får hem snart mina bebisar.

Men jag är lika lycklig för de.. och jag tänker inte jaga honom mer.. utan bjuder bara på en härlig kärlekste sen får han komma till mej..hehe

Cina-1
0

Jag hittade en broshyr idag som följde med Hälsa någon gång för hundra år se'n. Visst är jag gammal. Flört

Iaf så står det att  vid feber, förkylning och huvudvärk kan en kopp te av citronmeliss ge lindring, de färska bladen kan även användas i sårkompresser för att förhindra infektion.

Häll en kopp kokande vatten över 1-2 tsk blad, sila och drick 2-3 ggr/dag.