Medicinalväxter - Basilika
Ocimum basilicum
KRANSBLOMMIGA VÄXTER
Lamiaceae
Basilika är ett av Orientens äldsta läkemedel. Växten hör hemma i Indien men infördes i Europa långt före vår tideräkning. Numera används den främst som krydda i sallader, soppor och kötträtter. Av de olika basilikaarterna används framför allt den storbladiga Ocimum basilicum och den mycket nära besläktade Ocimum minimum, vars blad är betydligt mindre men har en ännu finare arom.
Basilikans ljuva doft och smak av nejlika och mysk kommer av en flyktig olja som innehåller estragol (finns även i kryddväxten dragon), och eugenol (förekommer också i kryddnejlika).
Basilika blad bör om möjligt användas färska, då en del av de aktiva ämnena går förlorade vid torkning.
Ämnena i bladen verkar kramplösande och lugnande - förr i världen ordinerades basilika som medel mot hysteri. Färska, finfördelade basilika blad verkar dämpande på hudirritationer. Basilika är en av de många kryddor som ingår i chartreuselikören.
Förekomst: Uppträder vildväxande i Indien. Odlas ofta, främst i Medelhavsländerna. Kan odlas som ettårig även i vart land, men är ganska ömtålig.
Kännetecken: I sitt hemland en flerårig, buskartad växt, som blir 30 40 cm hög Stjälk fyrkantig, lätt brytbar. Blad smalt äggrunda. De sitter motsatta efter stjälken. Blommor vita rödlätta (juni september), ganska små, mycket rika på nektar. Frukten består av en svartbrun klyvfrukt med fyra delfrukter. En mindre art, O minimum, som bara blir 20 cm hög, odlas även. Doft och smak aromatisk, något salt
Använda växtdelar: Hela ovanjordiska delen av växten. Färsk och torkad växt används.
Innehållsämnen: Eterolja (0,2-1 %) med linalol, linalylacetat, cineol. eugenol och estragol.
Medicinsk verkan: Te av torkad växt, som har angenäm smak och lukt. är kramplösande, lugnande och matsmältningsbefrämjande. Sårläkande vid utvärtes bruk.
Användning: Huvudsakligen som krydda.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Jätteintressant,Tuvan,har ju basilika hemma.Har upptäckt örternas värld nyligen.
Mmm, jag skall nu styra kosan mot ICA och kolla om dom har några örtkrukor där, och lyda Hellas råd om att plantera om dem så får jag se om dom tar sig.. Verkar ju så spännande det här! Idag var jag ute i skogen och plockade blåbärsblad, så nu skall jag lägga dom i olja så får jag en perfekt bas till en rengöringsolja. Har redan plockat en massa andra örter också, så längre fram, sen dom har dragit klart, blandar jag ihop dem som passar för varandra.. Lite spännande är det allt.. 

Te av basilika… så spännande… även jag har en basilika i mitt köksfönster 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#3 Ja ja men, har du hunnit testa än Hoppis? Du kan väl blanda lite te och avlägga rapport här sedan, du med Tiia, så jag får lite förhandsinformation ..? ;)

Nope… jag gillar ju inte te
dricker hellre kokt vatten bara… fast jag dricker korseetts (tror att det var hon som skrev om den) lymfadryck ibland.
Då kokar man 1 l vatten med två lagerblad och fem hela kryddnejlikor i fem minuter, detta drickes klunkvis under en hel dag… man kan köra den som en kur och dricka den varje dag i max 21 dagar. Detta stimulerar lymfan och man släpper ut en massa skräp. Fungerar förstås inte så bra för mig som det gör för andra :) men någon nytta gör det säkert…
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
ska pröva nån dag med basilika te

Basilika-te stimulerar aptiten, underlättar matsmältningen och verkar milt urindrivande.
Häll en kopp kokande vatten över 1 tsk krossad basilika, sila och drick varmt 1 gg/dag.
/Ur Hälsas lilla örtlexikon
#2 Tuvan…vad gör du med blåbärsblad oljan sen? Vad blandar du i mer? Har ju massor med blåbärsblad i skogarna så det vill jag gärna utnyttja…låter intressant.
#8 Det var nog mest för nyttighetens skull. Égentligen är det bären som har mest näringsämnen, så att jag la ner bladen också i olja, var mest på teststadiet. :) Kolla in länken här om blåbär! Otroligt nyttiga bär! Så då skadar det väl inte om man duttar i lite av bladen i ansiktskletet heller, tänkte jag.. 
#9 OK! Men du…blir du inte blå i huden om du använder bären? Haha…nu e det min tur att flina…kan se dej i min tur…*S
#9 Som sagt……..Rosenknopp till våren av alla medakement 

Basilikan brukar jag ta ett blad från och tugga i mig som den är lite då och då.