Knäcka leder!
Min son mfl har en ovana att "knäcka" sina leder. Allt från fingrarna,käken,nacken,ryggen och tårna. Ni vet så där när man antingen drar i ett finger eller trycker ihop fingrarna med andra handen så det "knäcker" till. Kan det verkligen vara bra? Jag har alltid hört min mamma säga att man får ledvärk och reumatism i lederna när man blir äldre av detta. Vad säger ni?
Broken

Min syster fick lära sig under sin massörutb. att det är små gasblåsor i lederna man knäcker sönder när man gör så, helt ofarligt. Sådana knäckar gör man ju själv emellanåt när man böjer ett knä, en armbåge eller så och det är dags gasblåsan att spricka. MEN jag tror personligen att mängden ökar och att man knäcker i onödan när man håller på och gör detta medvetet så att säga, så att provocera fram knäckar tror jag inte är bra.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#1 Tack för den infon..*L Han knäcker sina leder varenda dag.
Om man drar med handflatan över kanten på ett bord med skarp kant, så känner man och hör hur det knastrar. Fick höra att det är kristaller som man drar sönder och det skulle vara bra. Utrensning på ett eller annat sätt. Inte vet jag om det stämmer men knastrar gör det i allafall..*L
Jag tyck r det låter låter så otäckt när vissa människor knäcker leder. Det känns som om nånting gåt av, hela jag ryser.

Ja de där kristallerna är nog det som är inuti eller rent av det som var de där blåsorna… men nu vet ju inte jag om det där stämmer… fast det var vad hon lärde sig iaf :)
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jo, inuti lederna finns det ledvätska - synnovia som man kallar det - och det är den som gluckar till när man manipulerar leden. Samma ljud hör man ofta hos en chíropraktor eller naprapath när dom mobiliserar lederna, och vill att ledvätskemängden skall öka. Belastar du en led så är det meningen att den här ledvätskan skall dämpa belastningen, och vid reumatiska åkommor så har man ofta för lite av den, vilket då orsakar smärta när ledändarna "gnider" mot varandra. Man bör inte framkalla dom där "gluckningarna" på egen hand - för då finns det egentligen inget behov av ökad mängd ledvätska i leden.. ;)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Min mamma var inte dum hon…*L Frid över ditt minne!
Nä minsann, de gamla kloka gummorna gick på intuition, nåt som ofta stämmer med vad som är bra för kroppen. :)
När jag vrider på huvudet och gör olika nackrörelser så hörs det ungefär som när man går i singel…
Är det oxå sk kristaller som knastrar eller bara förslitning? Är det bra att röra på nacken,vrida och vända eller kan det bli värre och man får mera problem?
Det är förmodligen broskknäppningar du hör. Har du haft en skada i nacken, och det behöver inte vara en skada från nåt trauma, utan bara en vanlig nackspärr t ex, så kan det bildas brosk där musklerna har fått en skada. Brosk bildas de gånger man inte har möjlighet att få riktig massage som kan bidra till att blodgenomströmningen ökar, och kan ge en snabb läkning av muskelfibrerna. Då ersätts fibrerna delvis med brosk istället, och då kan man höra dessa knäppningar när man rör muskeln. Brosk kan också bli ett slags ärrvävnad, när muskelfibrerna blir skadade av en eller annan anledning. ;)
#9 Jag har varit med om en bilolycka i 18-årsåldern och fick då en #knyck" i axeln…och troligtvis lite i ena sidan av nacken,inget allvarligt så sätt utan jag har fortf ont när jag sträcker den ena armen upp över huvudet. Ont i axeln då. En rejäl nackspärr fick jag för ca 12 år sen och därefter har jag kunnat kurera min nacke med egen massage och värme när jag känner det börjar stelna till och får ont i huvet. Brosk,ja det är inte mycket att göra åt då…en får va som en är..*L