TFT
TFT-Tankfält Terapi, är en extremt effektiv smärt- och drogfri metod som jag hjälpt massor av människor med. Jag har haft framgång med det mesta jag provat att behandla, från långvariga smärtor, sorg, stress, ångest, fobier, dyslexi, olycklig kärlek, diverse sjukdomar. Metoden är, tvärt om mot vad som är vanligt i konventionell psykologi, mycket effektiv vid tydliga trauman som tex våldtäckt, incest, krigstrauman, misshandel etc. Den fungarar naturligtvis inte alltid på allting, men den fungerar oftast på det mesta. Jag tycker mig ha märkt att metoden är effektivare på de som är vana att uppleva, så som medium, människor som mediterar regelbundet, elitidrottare, musiker etc. Det blir ofta lite svårare med starkt analyserande personligheter som inte stannar i upplevelsen av sina känslor utan direkt börjar analysera dem. Den senare gruppen följer helt enkelt sällan instruktionerna för behandlingen.
Många har sett Paul McKenna använda den på TV.
Metoden är så enkel och effektiv att det borde vara det spontana som prövas först vid alla typer av besvär.
Välkomna med frågor! =)
/Lasse Andersson, Tankefält Coach
Hej på dej…det var väldigt intressant. Jag hör nog till gruppen som analyserar för mycket..tyvärr. Bottnar i att jag blivit missförstådd och inte känt förtroende för diverse doktorer osv….känner man att man vet bättre själv så blir det svårt. Därav att jag känner att antingen är jag missförstådd eller så förklarar jag för djupt så det snurrar till för mycket i motpartners huvud och jag får ett diffust svar. Nu blev jag rörig som vanligt..hehe
Hur länge sitter en behandling i? Ska man praktisera detta själv hemma?

Den första behandlingen (när TFT upptäcktes som metod) skedde 1979 och den fungerar fortfarande. Det var en kvinna med kraftig vattenfobi. Behandlingen tog 5 minuter.
Alla kan lära sig metoden och det händer ytterst sällan, i pricip aldrig, att folk är så analytiska att det inte är någon idé att behandla. Så om du är nyfiken, prova först innan du tar ut något negativt i förskott. =)
Det var ju positivt att höra…att även en som jag,kan det bita på..*L Nej ,jag dömer inte en behandlingsform i förväg….det är jag för nyfiken för..
Det här var väldigt intressant Tur_Budda! Jag har sett Paul Mc Kennas program på TV och sitter mest och bara gapar!
Hur är det här möjligt, tänker man. Tack för ditt intressanta inlägg! Du skulle inte kunna tänka dig att utveckla teorierna bakom metoden i ett nytt inlägg, utan att för den skull göra dig själv arbetslös..? ;) Om du vill kan du skriva en artikel också! Säg bara till så går jag in och ger dig skrivrättigheter! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Det verkar väldigt intressant. Hoppas att du vill berätta mera, hur du går tillväga och lite allmänt.

TFT består av två komponenter. Den första är fokus på det som skall behandlas som oftast terapeuten hjälper till att hitta mha olika frågetekniker. Den har även stora likheter med en yogametod som heter pratyahara som (enligt min enkla åsikt) är den verksamma beståndsdelen i KBT när KBT är som bäst. Lite förenklat kan man säga att det är en meditation på det som stör/skall behandlas. Den andra komponenten är en variant av akupressur där vi knackar lätt på akupunkturpunkterna. När man knackar på rätt punkt samtidigt som fokuset på problemet är det rätta upphör problemet eller åtminståne ett delproblem i stor sätt omedelbart. Ofta går det så fort att den som får behandling förnekar att problemet fanns från början eftersom våra hjärnor nästan aldrig varit med om så snabba känslomässiga och även fysiska förändringar. PSTD-Post traumatic stress disorder och andra saker som bygger på tydliga starka minnen som "etsat sig fast på näthinnan" är oftast mycket lätta att avhjälpa snabbt, medan tex rökavvänjning kan vara besvärligare då det oftast har en massa olika bakomliggande känslor som driver röksuget. Det är ändå ingen omöjlighet, bara lite trixigare.
Är det något mer ni undrar över? =)
#7 Nu går det upp ett ljus för mig! Jag undrar om vi inte hade en diskussion om TFT tidigare i en tråd, jag känner igen det du beskriver, men vi hittade ingen som var särskilt hemma på det så vi hittade en länk istället. Men va bra att vi fått en expert på området! Tack för informationen! :) - skall kolla om jag hittar länken bland inläggen..
Vem utför denna behandlingsmetod? Vad söker man på i sin kommun eller stad för att hitta denna behandlingsform? Skulle verkligen behöva någon som kunde knacka in lite positivitet i min kropp och förstånd…*S

Jag har hållit på med TFT i några år nu och har utfört flera hundra verksamma behandlingar på alla slags problem hos en massa människor. Jag har inte läst på så mycket om EFT men jag kan bekräfta att EFT är en utbrytning från TFT. Min misstanke är att den största skillnande är, som i de flesta andra terapier, om man hittar en bra terapeut eller inte som man får ett bra samarbete med. Min erfarenhet är att de flesta terapeuter, inklusive mig, hittar sin egen lilla variant av tekniken som passar dem. Jag känner tex ofta på mig rent intuitivt vilken punkt som är effektivast att knacka på just nu. Ofta är de punkter som behöver behandling lite ömma, så de som vill prova den intuitiva vägen kan känna efter hur det känns, (både känslomässigt och fysiskt) att tänka på det som skall behandlas och knacka lätt på de punkter på kroppen men "hittar på" eller tydligt känner av på något sätt.
#10 #11 Skulle ni inte kunna träffas, och du Tur-Budda hjälper lilla Broken med sina problem..? Kan tala om att hon är världens goaste! :)

Jag är i Stockholm, kommer hon hit någongång så får hon gärna prova. =)
Du är en ängel! 
#12 Du är väl för go du..hahaha…..tror minsann att lite "knock on wood" inte hade skadat på dej med….haha
#13 Ja du…det e långt till Sthlm…*S Tack annars.

Här finns lite mer info som till stora delar sammanfaller med hur jag lärde mig TFT, med en liten brasklapp för att jag inte läst sidan så noga.
Ytterligare en bra tråd…putt putt
Ja just ja, här ligger ju tråden! Bra jobbat Broken! Hade jag tänkt på det så har jag inte behövt gå ut på forumet för hitta Budda! *morr på mig själv* Handlingen går snabbare än tanken - typiskt mig.
ha ha!
Nu har jag varit inne och läst om EFT, och är det intressant eller vad då? Verkar så enkelt allting! Oavsett vilket problem du har som kan ha bakomliggande psykiska orsaker eller trauman av allehanda slag så kan du bota det med EFT, eller i varje fall få en lindring av symptomen. Titta här! :)
http://www.centerforenergipsykologi.se/energipsykologi/index.htm

Har ni några frågor så finns jag här. =)
#22 Jättesnällt att du tittar in Budda! Jag blev så tagen av det jag läste så jag anmälde mig till en kurs! Här är det snabba ryck när jag väl blr intresserad av nånting.. 
Det var signemos tråd som blev orsaken till att vi helt plötsligt vaknade till. Har du läst hennes inlägg, eller..? Det ligger under tråden "Depression".. ;)
Det är så trevligt att ha folk aom är kunniga att fråga om råd när man känner sig vilsen…Tack Budda för din vänlighet…Kram/Broken