Ny forumgrupp!
Har skapat en forumgrupp som jag kallar "Andligt". Där kan vi ventilera vår syn på det andliga i förhållande till hälsa och alternativ medicin m m, även ur andra religiösa perspektiv, eller enbart ventilera vårt andliga behov.
Samtidigt kom jag på en existentiell fråga, som vi kan ha som en liten tävling om ni känner för det..?
Vad är det som bevisar att du vet att du lever..? 
Gnugga dom andliga knölarna nu, så får vi se om vi kan lösa den här tankenöten med våra sedvanliga tungvrickningar! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Ja av bra Inga-Lena! Intressant ska det bli :) Just nu har jag inget bevis för att jag lever :/ Men det är väl kroppen, allt vi har inom oss och utanpå som gör en levande?

hehe, jag har just börjat med mitt andliga. Låter spännande å se vad som kommer
"Jag tänker, alltså lever jag", var nåt som poppade upp i huvet på mig i samma stund som jag smällde igen bildörren efter skogpromenaden.. Kan det vara nåt..? 
jag hänger på Ab.ifokus- alltså lever jag 
#4 Hihi.. Det är ett bra motto 
Mitt hjärta slår, mina tankar finns, mina drömmar finns, min längtan finns
glömde skriva ………….alltså lever jag, när allt ovannämnda finns.
#4 Är du säker på att det är du som är här då korseett..?
Tänk om det är din tvillingsjäl..? Eller din själ från ett annat liv. Korsettan kankse står i lagårn just nu och mjölkar kor.. ;)
#6 Samma med dig april, tänk om det är någon annans tankar, längtan och drömmar du upplever, och att ditt hjärta slår bevisar inte att det är du.
;)

Min kropp värker så att den håller på att gå sönder i bitar, alltså lever jag 
#9 Kram på dig miffo.
Jag förstår att det räcker för att veta att man lever..

#10 Tack, men man vänjer sig. När smärtan är som värst kan det bara bli bättre. Hittar nya vägar till glädje tack vare eländet.
Min son, som går 2:a året på gymnasiet, kom hem och förfasade sig äver religonslektionen han hade haft!
Men se det som en intressant historielektion, sa jag…..
Jamen, svarar han vi ska ska ju skriva om: "Vad det är för mening med livet"!
Ja vad gör man som förälder för att inspirera sin 17 årige tjejinstresserade son att sätta sig och tänka djupsinnigt om "meningen om livet"!
Hehe……vad tror ni grabbar….eller tjejer för den sakens skull anser är mening, jo antagligen att slappa, sova, för vissa av dem, sex, kläder och sitt egna "JAG"!
Gad ihågen svarar jag i alla fall att "Men guuuud så intressant, allvarligt….vad tycker du egentligen är meningen????
Till min stora förvåning svarar han……Jaá det är klart, vad är egentligen meningen, sedan lallar han iväg med I-podden i örat, han var väl tvungen att vila lite på saken!
Ja det var en kort berättelse som blev för lång…igen men jag ville bara berätta!
Ja, vad skall man svara en livsglad 17-åring på den frågan? ;) Onödiga tramsfrågor tycker han väl, och det ligger kanske nåt i det. I den åldern lever man för dagen och det är nog det som egentligen är meningen med livet, eller hur..? Ju äldre man blir desto mer krånglar man till det, antar jag.. Tills man har kommit till den punkt då man inser att meningen med livet var just att inte grubbla över den saken..

Jaa, är det inte det som är rätt sätt att leva på? För dagen alltså… ja en viss tanke framåt bör man väl ha men samtidigt vet man ju aldrig om man står på bena mer efter idag!
Så tänker jag ofta när jag lever i väntan på "sen", tänk om sen aldrig kommer… man kan ju bli överkörd av bussen eller sätta i halsen och så gick man där och väntade på sen istället för att njuta av varje ögonblick!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Att leva i nuet är nog vettigt, men lite från dåtid och framtid bör det nog också finnas med.
#15 Då kallas det erfarenhet och framförhållning - och blir genast lite "tråkigare", eller hur..? Så där lite pekfinger-veta-bäst-mentalitet - fast visst stämmer det, tyvärr. ;)
#14 Mycket klokt sagt, Hoppis. Tänk om vi inte hade nåt minne..? Då skulle vi nog ge järnet på ett annat sätt. På samma gång som risktagandet steg, så skulle vi banne mig få mycket roligare - men lagom är nog bäst. Synd bara att många hittar på onödiga risker som håller dem tillbaka i livet, istället för att testa okända vägar, och få uppleva massor på köpet.. 

#16 precis! Jag älskar de unga som ser på allt med nya friska oförstörda ögon! Om vi hade ett uns av deras friska inställning skulle mycket se annorlunda ut tror jag!

#16 Jo det är tråkigare. Höll på att tänka vuxet där
Tonårsbarn är mycket spännande och får uppleva mycket roligt med dom.
Nu vet jag vad meningen är med livet, ni skriver det ju allihop och det är ju självklart det som gör att våra unga inte ens förstår frågan:
"Vad är meningen med livet"
Meningen med livet är att leva i nuet!
Meningen med livet är att glädjas här och nu!
Tack allihop, det ska jag försöka meddela min son…….bara I-poden inte fastnad i örat på honom
!
#22 Precis Hellas, och det är ju det som din son gör, och därför förstår han inte vad vi pratar om. 
#21 Tack Gunilla, för rättelsen!

Det här är kanon tycker jag! En grupp som tar steget vidare utifrån varför vi söker oss till alternativa behandlingar… många som söker sig till alternativmedicinen har även en del existensiella tankar. Och många av oss bär sjukdomar och diagnoser som mer eller mindre tvingar oss att fundera kring livet, varför det ser ut som det gör och hur vi kan leva våra liv utifrån våra situationer så bra som möjligt!

#24 bra talat
Skönt att se det i skrivna ord det som snurrar i huvet på mig just nu

Tack! :)
#24 Tack för ditt stöd Hoppis! Att få en bekräftelse på att jag tänker i samma banor känns upplyftande! 

Ah, det är ju helt självklart.. ALLT hänger ju ihop… snackar man om kroppen så kommer man ju tveklöst in på själen med så det är väl ytterst passande att ha en sådan grupp :)
Hm, jag kan bara bevisa för mig att jag lever, genom att jag möter motgångar hela tiden. Sånt känns väl…:/ Jag har inte samma tankar som någon annan, visst kan det vara liknande med det som gör mig till jag är att jag har en åsikt som jag tycker avviker från mina kompisars åsikter. Så därför anser jag att jag är en egen varelse.
Fast ändå, ibland kan jag känna min tvillingsjäl lever genom mig, eller hon lever åt mig……..*asg* Så jag kan nog dra slutsatsen att eftersom jag känner alla motgångar hela tiden, därför lever jag!!!!
Lite knepigt inlägg, men hoppas ni förstår för det gör inte jag!!! *s*
Puss på nosarna allihopa!!
Många Goa Kramar
Annisangel
#29 Kom att tänka på en sak: Känner du att du lever i medgång också, eller..? Är meningen att medgångar liknar det tillstånd vi har som andar, och därför så "upplever" vi inte det på samma sätt..? Vilken fråga, men jag kunde inte låta bli! 
#30 Intressant du Tuvan! Ja, det är nog annorlunda i medgång för då flyter jag bara med vågen av lycka, men jag känner ändå att det är jag som mår bra. Jag lever nog i ett upphöjt tillstånd när saker går bra för mig, för då bryr jag mig inte så mycket om det jobbiga runtomkring utan känner att nu mår jag bra och det tänker jag fortsätta med en stund till!!!
Ojoj, nu blev vi verkligen existensiella här:)
Många Goa Kramar
Annisangel

Men nog är det sant… att i flytet är vi inte alls lika medvetna och tacksamma över livet. Det är i motgångarna vi inser livets värde och storhet och oxå hur dåliga vi ofta är på att ta vara på det.
#32 Javisst är det så! När det egentligen borde vara att då ska vi ju också vara medvetna och mycket tacksamma för fristen vi får i välmåendets yra och därifrån kunna hämta kraft inför sämre dagar…
Många Goa Kramar
Annisangel
När man trivs på en sajt…….tycker om sina vänner här, då vill man kunna ventilera allt möjligt på samma sajt och I-G har gjort ett underbart jobb för att vi ska skunna göra det och inte behöva hoppa över till en annan sajt bra för den sakens skull. Lyfter hatten för dig tuvan, du gör ett kanonbra jobb. Bamsekramisar
#34 Tack goa april! Det känns härligt ändå, när man vet att man är bland vänner och att vi har blivit så sammansvetsade att vi kan stötta varandra både i medgång och motgång.. ;)
Bamsig kramis tillbaka! 
Apropå medgång och motgång då: Tror ni inte att det skall råda nån slags balans där också? men att kanske vi har fått för oss att det är medgång som är det naturliga..? men tänk om vi inte hade dessa förhatliga motgångar - som för den skull inte får bli för många - vad tror ni då vi hade varit för ena nippriga varelser, eller hade vi varit det..? 
du har rätt tuvan…………motgångar behövs för det stärker en, det tror jag i alla fall. Men som du säger det behöver ju inte bli för många.
Inga-Lena….du har mitt fulla stöd,så väl i med- som motgång….och med alla våra kära medlemmar som aktivt skriver här, så behöver du aldrig känna dej ensam när andras tillkortakommande knackar på sajtens dörr!
Håller med i vad som skrivits ovan….underbara vänner med härligt sunt förnuft och som kan föra en diskussion utan haka upp sig på det negativa….all heder åt er..Kram /Brokenfether

Bara ett litet förslag från mig; Varför inte utöka diskussionerna här på AB istället för att starta nya grupper? Då kan ju AB växa och bli ännu mer intressant! I alternativa behandlingar så ingår ju väldigt mycket dom andliga funderingarna som sätts igång när man varit på någon form av behandling. Tycker det är jätteviktigt att det finns under det här "taket".
Du gör ett fint jobb, Inga-Lena! Om du fokuserar på den här sajten så tror jag den kan bli ett fantastiskt utbyte för många människor inom det alternativa!!!
Bara mina åsikter, dom kanske är helt… tjaaa…..
Varma kramar från Elinor
Medarbetare på Övernaturligt i Fokus
#38 Jag tycker att det låter bra :-)
Att vara generös i livet… ju mer "jag" ger ju mer får "jag" tillbaka…..Då känner jag att jag lever….när skratt och godhet växer!!!
Vandra i Ljus å Skönhet
#38 *Fniss* Men det är ju det Tuva gör genom att starta en ny "grupp" inne på AB!
Hon uttökar diskussionerna här inne.
GulleTrisha
, du vet att det till vänster finns olika "kategorier" på AB att välja mellan, det är där den nya "gruppen" Andligt ligger :)………..
Kram och jag hoppas att du har det bra idag och ikväll!
#38 Jag förstår hur du menar Trisha, och det var precis tanken med att skapa den där välsignade forumgruppen.. ha ha! Nu är vi igång i alla fall, och jag är inte direkt lättskrämd om nu någon trodde det..
Din tankegång är väldigt intressant Trisha, och kanske skulle vi kunna bolla olika ämnen mellan varandra, och olika sajter dessutom… Ett slags nätverk i nätverket så att säga, där healing, AB och ÖN kan ingå, ja kanske till och med personlig utveckling.. måste fundera lite.. Nu pirrar det så där skönt i magen på mig, och det brukar betyda att en idé är på väg. Återkommer snart med nån galen idé, men den får vi spinna vidare på..! Kraaam! 
Puss till Broken som är min vapensyster i blåsten! 
Kram till Soffe som alltid finns hos oss! 
Och björnkram också till dig BiGavia som påminner oss om de små tingen i vardagen! 
Och kramisar till min kurskamrat Hellas som stöttar när jag vill dra ner rullgardinen! 
Kram Tillbaka Inga-Lena! Klart att jag finns här 
#42 Rullgardinerna…de har vi ju eldat upp för lääänge sedan
!

#24 och #38 Väldigt klokt skrivet! 

Hellas - du är världens gulligaste som har tålamod med mig, dinosaurien!!
Hihi, förlåt så mycket…. jag ska försöka bli bättre på det här!
Kram och tack för att du säger det så kärleksfullt och struntar i ironin och överlägsenheten!
Medarbetare på Övernaturligt i Fokus