Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 2761 ggr
Tuva-Lena
0

Konsultation..

Nu skall vi agera terapeuter på sajten!

Jag beskriver ett fall där det gäller för er att komma på den bästa behandlingen - och fråga er själva också; har jag den bästa behandlingen för den här klienten, eller måste jag samarbeta med någon annan..? Vad slags terapeut ni är, det får ni bestämma helt o hållet själva! Cool

Då börjar vi;

Kvinna 39 år kommer till er och klagar över nackbesvär, spänningshuvudvärk och lite yrsel. Hon berättar att hon sover oroligt på nätterna och vaknar flera gånger varje natt. Hon känner sig trött och sliten, och nu har magen börjat krångla också! Hon arbetar som lärare och ger järnet varje dag för att hjälpa sina elever. Hon tycker att hon äter riktigt och motionerar minst två ggr/vecka, då hon går på aerobics. Dessutom försöker hon hinna med att ta en cykeltur varje kväll dom dagar hon inte tränar. Hon har två tonårsbarn och en hjälpsam sambo..

Vad är det som fattas kvinnan..? Obestämd

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

april4
0

Hon har det för stressigt skulle jag vilja säga. Hon skulle behöva gå ner i varv. En spa-behandling och bort från alla måsten.

Tuva-Lena
0

Härligt april! Skrattande Men det här med huvudet då? En spa behandling räcker inte om det skall bli en långvarig lösning..Obestämd

ANNIA
0

Nackbesvär låter som fel arbetsställning. Spänningshuvudvärk och yrsel kan också komma från stressen. Som i sin tur kanske gör att hon spänner tex käken för mycket. Det hon kan prova är ganska enkelt.

Stäng igen munnen. Och blås upp kinderna så man blir att se ut som en hamster. Då kan det bli att knastra i själva käkleden, vilket det ska göra. Sen släpper man sakta ut luften.

Långsiktig så måste hon nog prioritera om lite så att hon sätter sig själv främst emellanåt. Tex att en dag i veckan så gör hon ingenting hemma utan bara tar det lungt. Tonårsbarnen om dom inte redan gör det får börja ta mer ansvar för sina egna grejer.

Soffe
0

Jag tycker det låter som att hon behöver meditera och även stretcha, varje dag :-)

Soffe
0

Hmm.. Stretcha var nog fel ordval Obestämd Men meditera varje dag tycker jag absolut!

mommo
0

En ordentlig massage omgång av nacken och skuldrorna och varför inte hela ryggen för att bota spänningshuvudvärken. Och helst 10 ggr massage.

Omprioritering i det dagliga livet behövs, det är jätteviktigt att man får sova tillräckligt t. ex.

Några veckors sjukskrivning från jobbet skulle också vara bra, för att få varva ner, sova ut, ta hand om sig själv och komma fram till vad som behöves göra för omprioriteringar.

Waara
0

^^ Ovan terapeuter vill jag ha :).. lägg in mej på spa…

Vilka bra råd kvinnan ni ger.. Jag lägger till skogspromenader och ordentligt med sömn.. kanske hon skulle gilla yoga..? 

#0 Så bra träning.. kul… du e full av ideér du Tuvis :)

P.s vad hände med den såkallade husmors semestern.. den borde införas igen.. husmans semester oxå för den delen för de män som sliter såklart..

Soffe
0

MMM.. Massage skulle hon oxå verkligen behöva! Och varva ner ordentligt innan läggdags! Förutom meditation.. Skulle någon form av Yoga vara bra eller Qigong!

ANNIA
0

Kom på ett par till saker när det gäller huvudvärk och yrsel.

Gå till optikern och kolla ögonen. Och gå till läkare och kolla öronen för där sitter balansen. Och har man fel på balansen så kan man lättare bli yrskallad.

Jo en grej till. Om hon vaknar med huvudvärk, gå till tandläkaren och kolla bettet. Hon kanske gnisslar tänder. Eller biter ihop hårt nattetid. Båda löses med en bettskena.

Tuva-Lena
0

Jättebra förslag! Jag tror också på massage, dels för att mjuka upp musklerna men också för att hon också kan behöva tas om hand någon gång. Fast nu brukar ju sambon massera hennes nacke och axlar då och då. Han är ju en guldklimp vet ni.. Flört Dessutom så är den här tjejen väldigt säker på att hon redan gör "dom rätta sakerna" - hon motionerar ju, och cyklar för att koppla av, men hon går med på tre massagebehandlingar - tycker det är ganska dyrt. Och sen frågar hon om magen, varför är den så orolig jämt..?

Tuva-Lena
0

#9 Nej, hon vägrar att anlita den etablerade sjukvården, för när hennes gamla mamma låg sjuk och hade ont i magen - som berodde på blintarmsinflammation, så fick hon diagnosen "nervösa besvär". Mamman dog p g a bukhinneinflammation..

Därför vill hon så långt det är möjligt slippa besöka läkare.. Hopplöst med andra ord..Tyst

Annars var dina förslag suveräna ANNIA! Ha ha! Du har svaret på allt! Skrattande

BranDuir
0

Stress i förstone….hon lägger på sig alldeles för mycket uppgifter, tränar  och försöker HINNA med att cykla….

En grundlig översyn av vardagens måsten, dito på kosten (de allra flesta tycker de äter bra när man frågar dem, men lite efter vart så kryper skräpmaten fram) 

Prioritera ned träning och alla "hinna med"'

nacksmärtor är faktiskt ett ganska typiskt stresssymptom!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Tuva-Lena
0

#8 Ja, jag lutar också åt nåt avslappnande. Hon behöver komma ifrån lite, hitta sig själv, inte hela tiden vara duktig och göra det som förväntas av henne, men hur ska vi övertala henne så att hon förstår..? Hon vill ju bara slå ifrån sig allt som har med själsliga orsaker att göra..?

Tuva-Lena
0

#12 Exakt Bran, hon försöker HINNA med att koppla av.. ;) men hur får vi henne att förstå det..? Skrikandes

ANNIA
0

Men att göra dom rätta sakerna kan faktiskt öka på stressen. Även om man inte vill se det. För det kan kännas så att jag ska göra det här och det här för att kroppen ska må bra, men istället så ökar det bara på det hela.

Då är det bättre att nån dag göra det hon vill göra inte för att göra det rätta utan bara för att njuta.

Eller jag kanske fattar dig fel. Hon kanske gör dom rätta sakerna för att det är just det hon vill göra.

Soffe
0

#13 Hon kan behöva gå o prata med någon.. Finns ju olika sorters terapeuter, men det kostar mkt pengar förståss :-( Men hon behöver ju stöd helt klart! Men att lyssna på ett avslappningsband när hon har lagt sig för natten.. Det är ju inget humbug med det?

mommo
0

# 10: Orolig mage är ofta ett stress symptom. Det är viktigt att ha det lugnt omkring sig när man äter. Och kan det ju vara något som hon är överkänslig emot också som hon äter.

ANNIA
0

Försök att luska ut vad hon verkligen gillar att göra. Och sen lura henne till att börja med det istället för cyklingen. Eller aerobicsen.

ANNIA
0

När det gäller samtal, så har även kyrkan vanlig samtalsrådgivning och jag tror inte dom är lika dyra som dom vanliga terapeuterna.

ANNIA
0

#11 sjukvårdsskräck ok. Se till att hon går till en osteopat då. En sån kan kanske hjälpa henne.

Tuva-Lena
0

Verkligen många bra råd som ramlar in här! :) Egentligen så skulle jag ha lagt upp tråden så, att ni får välja ut en terapi var och utifrån den föreslå vad hon skall göra.

Jag tror att hon skulle må bra av att meditera, för kanske kommer hon i kontakt med sig själv på det sättet - dessutom så gör hon ju "ingenting" då - och det gick ju bra det också, tänker hon efteråt. Då kankse hon bli mer lyhörd för vad hon själv känner sedan…

Vad tror ni om det..?

#16 Du är ju inne på på den linjen lite Soffe.. ;)

Tuva-Lena
0

#15 Nej, du uppfattar mig precis rätt. Hon gör dom rätta sakerna för att det förväntas av henne.. Foten i munnen

ANNIA
0

Ok, då borde hon dra ner på sina "rätta sakers" lista så då försvinner en stor del av stressen.

Sen är det nog svårt att ge en rekommendation för det kan ju finnas olika orsaker till dom olika besvären. Även om nog största boven är stressen, pressen att göra "rätt saker". Så kan tex huvudvärken och yrseln bero på annat.

När det gäller just meditation har då inte jag nån aning, för jag har aldrig klarat av det. Endera somnar jag eller så börjar tankarna vandra på vad som jag ska göra senare.

Om jag ska ge ett enda råd. Sluta göra saker som förväntas och hitta saker som hon vill göra, som då i längden kanske ger samma effekt. Nej det blir två saker likt förbaskat kolla även upp på annat sätt när det gäller huvudvärken och yrseln.

Tuva-Lena
0

#23 Du jobbar på finfint ANNIA! Det svåra med såna här människor är just att få dem att inse att dom har några såna problem, så det blir den första utmaningen. Och då får man använda diplomati till att börja med kanske.. Ofta ahr dom en sån stark tro på att det dom gör är rätt, så att riva dom murarna kan ta tid. Får se om någon annan kan komma in o hjälpa till..Flört Tack för alla goda råd!

abbis
0

Hon behöver byta jobb..Varför vara kvar på ett jobb som man mår dåligt av..Hon levde i ett bra förhållande uppenbarligen..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tuva-Lena
0

#25 Vad tycker du att hon skall jobba med då? Inte keramik väl..? Skrattande Det verkar stressigt värre och visst har väl du också enorma prestationskrav - om du skall kunna leva på ditt hantverk..?

abbis
0

Trots stressigt jobb så har jag alltid älskat det jag gör . En  positiv stress trots allt..Stressen i mitt jobb är inte själva yrket som så utan penningjakten då man själv har ansvar för hur mycket pengar du skall ha i börsen varje månad..Jag tror att det problemet har varje egen företagare samt oro över att bli sjuk så man inte klarar av att jobba..

Den här kvinnan har säkert drömmar om vad hon skulle vilja göra..Kanske gå ner på halvtid ett tag för att komma underfund med vad hon vill med sitt liv..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Brokenfether
0

" Kvinnan ger järnet som lärarinna"…OK! Hon kanske skulle behöva sätta sig ner och fundera lite över sitt liv. Skriva upp på ett papper…vad som känns stressande/krävande/negativt och vad som känns kreativt/avslappnande/positivt. Hon behöver hitta sin "gröna" tråd i sin tillvaro. Tycker hon skulle gå till en zonterapeut,som hon kan få råd och massage hos. Akupunktur i nacke och skuldror så musklerna får slappna av…2 ggr/veckan en tid. Istället för sin aerobic träning skulle hon börja simma…dock inte innan nacken är bra. Hon skulle få lära sig meditation….

Det stora hela ligger i hennes livsstil och det är där hon måste börja. Det borde inte vara så stort problem för henne att få tid till sig själv,eftersom hon har en hjälpsam sambo….barnen stora och kan sköta sig själv en hel del. Frågan är…-Vill hon förändra sin tillvaro?…-Ser hon själv att hennes sits börjar bli ohållbar?

Tuva-Lena
0

#28 Ja, det var just det, vill hon ändra sin tillvaro..? ;)

Brokenfether
0

#29 Och svaret är…………………? *S….det e du som är författaren Tuvan..hahaha

Soffe
0

#30 Jahahahaaa!! Du har så rätt Broken Oskyldig Skrattande

Brokenfether
0

#31 Jupp…visst har jag…Flört

Hoppfull
0

Hehehehe… ok. jag skulle först skicka henne till en kiropraktor för att kolla om något är snett i nacken, detta kan orsaka både huvudvärk och stela muskler.

För magen skulle jag rekommendera en blodanalys, ja den är i och för sig bra för allt. I den kan man se hur mycket stresshormoner som finns i blodet och sedan kan man lägga till kosttillskott för att få rätt syra-bas balans.

Sedan kommer det svåra… att få henne att inse att "less is more". men jag tror att om hon kom till en riktigt duktig örtterapeut eller annan kroppsterapeut så skulle de kunna förklara hur hennes aktiva livsstil skapar mer stress än avkoppling.

Här kommer väl en del av våra samhällsnormer in… att det är fult att bara ligga på soffan när man kan motionera istället! det är verkligen inte lätt att bryta med dem! Då är ju yoga perfekt, en mjuk och lugn yoga, då gör hon något men det innebär avslappning snararare än ökad aktivtet.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tatsja
0

Är man stressad och har prestationsångest så kan man få problem med mage och spänningshuvudvärk. Tycker jag känner igen det. Få henne att ta det lugnt. Ofta är det så att kvinnan är spindeln i nätet och då kommer problemen som ett brev på posten. Är hon inte rädd om sig och lugnar ner sig kan tyvärr fibromyalgi utvecklas. Det är inget bra att ha. Men en undersökning av kropp och själ måste hon ta.

Kramiz

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

FiaH
0

Detta var ju en spännande tråd, med många bra tips..Håller med om mycket som ni andra skrivit, massage, healing, meditation, för att komma bort från sin inre stress, och höga krav på sig själv. Men om man går på tex massage, så kanske hon blir bra för stunden, och sen är hon inne i sitt hjul igen. Hon behöver verktyg att förstå att hon har en inre stress och ev oro, eftersom hon aldrig stannar upp.. Att affimera tror jag är a och o. Att hon jobbar med sig själv många gånger om dagen, med acceptans att hon har en inre stress, men att stressen inte får ta över henne..Många små verktyg kan göra under, behandlingar är bra, men vet man inte själv hur man kan arbeta med sig själv så är det svårt..

Hmm, högt blodtryck, ska hon kanske kolla upp.. Kram kram

Hahaha, ser att det jag skrivit kanske låter snurrit, men hoppas ni förstår, det är tidig morgon nu..

miffo
0

På beskrivningen låter det som mycket stress, på gränsen till för mycket. Låter som hon behöver varva ner och njuta mer av livet här och nu. Meditation av olika former tror jag hjälper många att komma åt roten till det onda.

Sen kan det vara en bra hjälp att få massage och kostråd för att få igång kroppen igen i välmående.

Melissa
0

Jag håller med om att det verkar vara stressrelaterat…men hur är hemförhållandena? Jag menar TVÅ TONÅRINGAR är inte alltid så kul, gud EN kan räcka ibland. Oro, stress…En som verkar ta hand om andra och "glömmer" bort att ta ahnd om sig själv och kanske kräva saker/hjälp från omgivningen, ger ut mer energi än hon får tillbaka…

Meditation, Qigong samt avslappnande behandlingar skulle jag rekkomendera! Därtill skulle jag nog också rekommendera promenader, mindfulness i vardagen  (egen tid)

Tatsja
0

Sen behöver hon kvalitetstid med sig själv och det är då avkoppling kommer in. Det glöms ofta i vårt stressade samhälle. Kvalitetstid är något alla borde ha. Antingen själv, eller med äkta hälft/sambo/barn. Det är viktigt, tycker jag.

Kramiz

Väl mött, Tatsja

Melissa
0

hoppsan, mina fingrar var visst snabbare än ögat…ursäkta felstavningarna….

Tatsja
0

Inga problem, Förstod ändå vad du skrev.

Väl mött, Tatsja