Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etiketthomeopati
Läst 4419 ggr
Tuva-Lena
0

Lite om homeopati

Homeopati, från grekiskans homeos "lika" och pathos "lidande". Homeopati är ett medicinalsystem som skapades av den tyske läkaren Samuel Hahnemann (1755-1843). Grundidén för homeopatin är att ett ämne som kan skapa vissa symptom hos en frisk individ kan bota samma symptom hos en sjuk individ, något som brukar kallas "lika botar lika".

Metodiken innebär bland annat att man späder ut blandningar med dessa ämnen, i allmänhet så långt att slutresultatet inte längre innehåller några påvisbara aktiva substanser, ofta enligt principen att "ju svagare blandning, desto starkare effekt". Homeopatin står i konflikt med väletablerad vetenskap och kända experimentella resultat och anses därför av en del vara ett typexempel på pseudovetenskap.

Homeopatin hävdar att varje symptom, hos en frisk människa, som orsakas av en giftig dos av en substans, kan botas av ett preparat som tillretts av samma substans. Med Hahnemanns egna ord: simila similibus curentur ("låt lika bota lika"). Homeopatins sjukdomsbegrepp skiljer sig från skolmedicinens. Grundorsaken till en sjukdom anses snarare vara psykisk än fysisk, och sjukdomar anses yttra sig först genom emotionella symptom (som exempelvis begär eller avsky) och om de inte behandlas övergår de enligt teorin så småningom till fysiska symptom.

Detta resonemang leder också till att bakterier och virus måste vara effekter av, inte orsaker till, sjukdomar.

Ett homeopatiskt läkemedel tillverkas genom en process som kallas "dynamisering" eller "potensiering". Detta innebär att man utgår från en "urtinktur" bestående av till exempel 1 g aktivt ämne i 99 g vatten och successivt späder detta enligt en fastställd process. Ur den ursprungliga lösningen utvinner man "första potensen" genom att ta 1 ml av den ursprungliga lösningen och tillsätta 99 ml vatten. Man slår sedan flaskan med denna ny lösning mot något hårt, eller skakar den häftigt, ett föreskrivet antal gånger för att frigöra de läkande krafterna. Därefter utvinner man på motsvarande sätt "andra potensen" genom att upprepa utspädningen. När denna process upprepats 100 gånger har man erhållit den hundrade "centesimalpotensen" (C100). Såpass utspädda ämnen innehåller med största sannorlikhet inte en enda molekyl av det aktiva ämnet. Med stigande potens sägs dock läkemedlet bli starkare och därmed också svårare att hantera. Ofta nöjer man sig med lägre potenser som C30 eller använder andra spädningsproportioner, så kallade D- eller LM-potenser, där man vid varje steg späder 10000 respektive 50000 gånger. Dessa olika typer av potenser anses emellertid inte vara likvärdiga på grund av det olika antalet dunkningar, "potensieringar".

Valet av potens när man ordinerar mot en sjukdom beror hur "djupt" man bedömt att sjukdomen ligger. Till exempel är 12 en vanlig startpunkt vid akuta tillstånd och 30 används för kroniska problem. Den totala utspädningsfaktorn anses mindre betydelsfull än antalet successiva spädningar som gjorts. I Tyskland är D-potenser vanligast medan det i USA och Indien oftast är C-potenser som används.

Homeopaterna anser att skolmedicin felaktigt ser symptom som tecken på en underliggande sjukdom, medan homeopatin istället ser symptom som kroppens sätt att bekämpa sjukdomar och därför skall uppmuntras.

Har tagit materaialet Wikipedia, den fria encyklopedin

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Tuva-Lena
0

Helt klart ett nytt sätt att tänka.. Fundersam

Hoppfull
0

Intressant, homepati brukar ju kunna hjälpa de flesta faktiskt!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

abbis
0

Jag har beställt tid hos en homeopat som även lär ut självkännedom.Jag har blivit ordinerad av  min husläkare att gå till denna homeopat då jag har fått rochacea ,magkatarr,gallbesvär,candida samt lider av att alltid gå omkring och vara arg på allt som händer rumtomkring mig.Är det någon som har erfarenhet av att bli behandlad av en homeopat med en sån bredd..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Hoppfull
0

Jag som testat nästan alla sorters behandlingar har faktiskt inte gått på riktigt hos en homeopat. jag gick till en när jag var 18 år och han hävdade att jag bar omkring på en äggledarinflammation (hade legat inlagd på sjukhus för det så det stämde) och ville behandla mig. Precis då hade jag fått tid på lasarettet i Falun för att operera bort mina halsmandlar och jag vågade inte chansa (hade kroniska streptokocker i halmandlarna som hade stora djupa hål av alla infektioner. Sedan dess har jag aldrig varit hos någon homeopat, synd kanske…

Stort lycka till abbi.s och räkna med att du blir sjukare först, kanske rejält med, men låt inte det skrämma och avskräcka dig. Låter som din lever (som styr ilskan) är ganska trött. Candidan belastar ju kroppen enormt med! Jag skulle rekommendera dig samma näringstillskott som jag käkar, det ställer balansen i kroppen rätt och först då kan man läka.

http://www.alkagreens.se/sv/Default.aspx

Här kan du läsa om det.

Tuva-Lena
0

Nej, jag har inte heller någon erfarenhet av homeopati, över huvud taget. Skulle vara roligt om någon av medlemmarna kunde skriva en artikel eller nåt om det, så man får en mer "jordnära" bild. En sund inställning det där, att symptomen  är kroppens sätt att ta itu med sjukdomen..

Hoppfull
0

Exakt!! Så en sån som mig som i dagsläget i stort sett bara är symptom skulle det förstås vara ganska intressant att höra en homeopats åsikt om!

Ewa-Marie
0

Om någon vill fråga om candida behandlingar så finns går det bra att maila mig..

Hoppfull
0

#7 Det finns några artiklar härinne med, du får väldigt gärna komplettera med ytterligare info och erfarenhet.

Ewa-Marie
0

Hej igen..

Det finns massor av info angående just candida..

boken:Hjälp vad ska jag äta" av Peter Wilhelmsson tex..

Mycket finns även på nätet..produkter hittas på tex Örtagubben..

Jag arbetar som terapeut och vid svåra fall där man kliar sig lite i huvudet,symtomen är oklara..och man provat olika vägar kan ofta just candida kost/medicinering hjälpa..