Dagens Pratbubbla 14/9
God Morgon!
Söndag och solen skiner. Det har varit en kall natt.
Igår var jag hela eftermiddagen och kvällen hos en kompis och vi hade super trevligt. Blev bjuden på älg gryta…mums. Har inte ätit älg sen jag var 10 år gammal. Vi var ute i skogen och plocka svamp…och jag blev så glad när jag äntligen hittade kantareller…
Många år sen jag hittade några. Det blev svampmacka till natta mat.
Kompisens son hade en cross och jag sa att jag hade gärnat velat provköra…*L Sonen hämta crossen och sen körde vi alla en runda var. Jisses vilken maskin..
Mina ben nådde nästan inte ner till marken och innan jag lyckats kicka igång den höll jag på att ramla få eländet över mig. Killen fick hålla i crossen så jag kunde starta och sen säger han innan jag kör:-Känner på mig att detta går åt helvete! Well..tack så mycket för den peppningen grabben…
Hehe…man har väl takterna kvar sen tonåren….Broken gasa och flög fram…växlarna oxå…
Oj, vad roligt vi hade…*L Bifogar bild på en stolt broken….Kan säga att min egen son blev mäkta avis när jag visa han bilderna…hahaha
Ps….är inte med barn…det e tröjan som korvar sig…
Önskar er alla en ljuvlig dag…Kram
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
#1 *S Jo,vi skratta oxå…fick motorstop ett antal ggr innan jag kom ryckigt iväg…*L Jag såg en tjej som höll en häst i en hage när jag var ute och körde med lysande blå ögonskugga och knallröd mun, håret som en kvast och berätta det för min kompis när jag kom tillbaka….då säger hon…Jaha…ja, HAN heter Annelie och har opererat könet!! 
…eehh…OK! Har ni fler överraskningar här ute i buschen…fråga jag! 
Du är för rolig du.
Veckans vits.
kommer ihåg när jag åkte buss i stockholm. Min dåvarande man och jag satt bakom en tjej med så vacker långt blont hår. Fin kropp. Maken glodde så jag trodde ögonen skulle ramla ut. Sen går denns kvinna av. Hon har en kort-kort svart skinnkjol och en topp. Vänder sig om om har långt ovårdat svart skägg. Det var en kille. Snacka om att jag retade gubben
Väl mött, Tatsja
#3 *GS….där fick han så han teg..hahaha…
Ja, men det är typiskt karlar. Ser mina pojkar. De glor också och sen kommenterar hyllan. Nä, dags för promenad. Kramiz
Väl mött, Tatsja
Vilken härlig dag du haft Broken!
Finns väl inget roligare än att låta barnasinnet blomma ut! Du ser ut som en riktig "spätta" där på hojen!
Härom året var jag ute i skogen och körde off road också, med en terrängbil - på speciellt anvisad plats, märk väl. Det visade sig faktiskt att jag som tjej klarade hindren bäst av alla, så killarna fick dra åt sig öronen lite.. 
"Ni kör ju som kärringar"! sa jag, Ha ha! 
Idag fortätter vi här hemma med att ta upp pärern som ligger kvar i jorden - fy fasen för ryggen bara! Det är mulet idag men regnar inte så det är i alla fall perfekt väder.
Ha en finfin söndag allihop! Kramar! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
#6 sänd lite åt mig. Slut på pärer här. Så det blir ingen potatisgratäng idag. Får bli nästa helg istället.
Väl mött, Tatsja
Gooo morgon eller nåt :-)
Här är det okej, förutom att jag är utan snus, bröd, smör, pålägg, kattmat osv *skratt* men pengar kommer i morgon :-)
gokväll säger jag! Jag har varit på alternativmässa och fått en automatskrift. Lyssnade på ett föredrag om destiny cards och köpte ett gäng bra cd-skivor med skön musik. idag har jag klarat av 14 dar från sockret och det är jag jätteglad över.
Fy tusan va kul du måste ha haft broken 
#8 Men bybogumman då, det låter ju hemskt! Kan ju inte vara okay i alla fall. Passa på att avregaera dig här vännen, där det går bra och alla förstår hur du känner det!
#9 Fyy, nu blir jag avis korseett! Jag skulle också vilja gå på en sån mässa och ta reda på allt som finns till hands för oss lite "småskumma häxor".
Vad är det för musik du har fått tag på? Några tips..? Någon cosmica?
norsk musik och helt underbar. http://www.tkmusic.no/
Tron Syversen
Broken så skoj! Mitt mod har aldrig räckt till att åka moppe ens men så kul det verkar vara. Du ser ut som du aldrig gjort annat än åkt cross. 
Bybo, vet hur dett är sitter i samma sits själv. Jobbigt!
Får göra som Pippi L skicka flaskpost, försmäcktar på denna ö utan snus… eller hur det nu var
Jag har användt denna söndag till att sova.
Vaknade vid 16-taget. Gick till min bror å fikade å därefter en hundsväng. Väl hemkommen satte jag mig vid datorn.
Blää vilken uschlig dag, mår inget vidare.
#6 wow Tuvan…off road skulle jag absolut vilja prova på…är ju galen i att köra bil…*L Härligt att du slog dom allihop…rätta takter..hahaha
#8 Bybo lilla…fy fan vad jag vet vad du går igenom…är nästan i samma sitts själv…100 kr kvar till torsdag..men jag bakar scones och nu fick jag lite kött från kompisen så vi klarar oss…hade jag kunnat skulle jag lånat dej lite…utan tvekan! Brukar göra som du …sova bort dagarna så det snabbt ska bli payday. Man mår skitdåligt…näringsbrist bla. Tänker på dej massor och kramar om.
#9 Korseett…Broken hade jätteroligt…och killen hade nog roligast…proffs som han är..*S
#12 Haha…kanske dax för Broken att söka till Dramaten…om jag lyckats lura er så pass…*S
Kram till dej med….om man ändå kunde vinna massor med pengar så man kunde hjälpa alla som får såna här svackor…så glad jag blivit då…
#8 Känner igen det. Jag räknade min kassa idag. 30 kronor. Sen kom vi på att kaffet var slut. Ner och handlade. Min fostersyster ringde sen ikväll och sa att hon fått min bok och satt in pengar på kontot. Vilken tur. Då får jag lite imorgon. Jag får inte pengar förrän på fredag. Denna månad har varit värst. Har aldrig varit så fattig. Tur att mat finnes.
Väl mött, Tatsja
Nu ska jag ut med hunden i den kalla kvällsluften och sen blir det att bädda ner sig framför tv:n en liten stund….är så frusen. Hyresvärden har ännu inte satt igång värmen på elementen, så det är kallt här inne. För kallt….brrrrr…
Godnatt alla…sov gott…natti kramar
#11 Korseett, vilken underbar musik, skall beställa jag med! Tack för tipset!
Jag la den bland favoriter så kan jag gå in dit sedan..toppen! ;)
En tanke som jag har haft då de gäller dålig ekonomi, är att hålla interna auktioner på hantverk t ex, som vi skapat, som vi kan auktionera ut. Sedan skapar vi ett plusgiro där pengarna får ligga, tills någon får ett behov av ett extra tillskott någon månad. Man har då möjlighet att kunna låna ur vår kassa. Det här blir en möjlighet mellan oss som känner varandra väldigt väl förstås, och formerna för det får vi diskutera vidare. Men som en hjälp i nöden så att säga. Vad skulle ni säga om det? 
Kan låta bra, men svårt om man inte har ekonomi att bjuda
Väl mött, Tatsja
#17 Det är det nog inte många som har här inne, men säg att man skänker en grej istället, då bidrar man till kassan på det sättet, och sedan får andra lägga bud på den. Det kan ju alla medlemmar få göra, eller icke medlemmar för den delen. Behållningen hamnar i vår gemensamma kassa, som endast kända medlemmar får låna ur. Självklart skänker man inte allt man tillverkar, utan endast vid enstaka tillfällen, men om vi är flera stycken så har vi snart ett litet lager. :)
Du skall se möjligheterna Tatsja, inte hindren.. 
#18 Ska leta i mina gömmor. Önskar att handen inte var som den var. I så fall skulle jag sy klart några dukar. Men, jag har en liten ide.
Väl mött, Tatsja

Inga-Lena, du har så många bra idéer men som du säger endast kända medlemmar. Det har ju en förmåga att dyka upp nya medlemmar så fort det vankas något gratis, healing eller avläsningar som bekant. Det här tycker jag vi spånar vidare på.
Kramisar
Medarbetare på Feng Shui och Indien
Helt underbar ide´…Tuvan…jag är med och jag ska se vad jag kan tillverka…*L Vad roligt om vi kan hjälpa en hungrig mage…stor kram till dej…
Tack alla gosgummar för era reflektioner.. Fortfarande utan snus osv..Och nu kaffe med!! uhuhu *skratt* Men det ordnar sig alltid..Ja, och så är man ju som lite van med detta tillståndet ibland *S*
Jag menade inte att direkt gnälla, men bara så ni vet om jag låter sur eller nåt..så är det snuuusbristen..OCH NEJ, jag tänker icke passa på att sluta ;-)
#19 Jättebra Tatsja!
leta du i dina gömmor, och jag tror inte att du behöver leta särskit länge - du kan ju auktionera ut en av dina böcker! :)
#290 Nej, vi får väl ha nån slags kommité där demokratiska beslut får gälla, alltså alla får komma till tals när det gäller att låna ut från vår kassa. ;)
#21 Ja, du har säkert mycket gömt i alla skrymslen, vi har ju redan sett prov på din talang med att tälja underbar konst! 
#22 Åsså lillla bybosan; är det någon här som aldrig "gnäller" så är det ju du!
Du är så försiktig och ber nästan om ursäkt för att du berättar hur besvärligt du har det. Det ska du inte göra! Vi finns här för dig och kan vi hjälpa dig på nåt sätt så vill vi gärna göra det. Kram på dig din rackare! ;)
Jättebra idé tycker jag oxå. Skänker gärna nåt till den blivande auktionen. När börjar vi? Säger som Tatsja att ekonomin är usel, men som sagt skänka kan man ju alltid.
#23 *ler* ja, du är bra gullig du…tack..och kram
Vet ni, jag glömmer hela tiden bort det där med att inte skriva förkortningar och tex mång A:n, får radera och skriva om hela tiden :-)
Håller med dig Bybo att man glömmer lätt, du är inte ensam. Jag får faktiskt kämpa på för att inte skriva förkortningar, men skam den som ger sig.
#26 Ja :-) Jag blir galen på mig själv. Nu märker jag vilken slarver jag är..gillar ju att skriva talspråk :-)

#16 Vilken bra idé! Jag är jättegärna med och skänker.
Något borde man väl hitta i gömmorna….
#28 Jättefint Cina! Vi skulle kunna stämma träff i "prattråden" när vi har pejlat intresset, så år vi se hur vi kan lägga upp det. Det behövs säkert inte så stora arrangemang när vi känner varandra så väl. 
Jag vill också skriva som jag pratar och då blir det … , utropstecken och en massa kosntigheter förstås, men det känns mest naturligt. Får väl skärpa mig om det kommer någon synskadad person in till oss.. 

Då får jag göra en rensning igen speciellt i bokhyllan, förstår inte vem som släpar hem alla böcker……
#30 Har även jag ett gäng böcker :-)

Det här tror jag kommer att bli kanon.
Fick hem paket från panduro idag så nu kan jag försöka pyssla till lite också 
#32 Va roligt Clary…*L Pyssel är bland det roligaste som finns. 

Ja, nu blir det stressigt, plocka svamp, städa bokhyllor och pyssla, gu va kul jag ska ha…………….
Blev på så himla gott humör idag, ringde till Ginza hade beställt skivor därifrån för över en vecka sen och började bli orolig att de hamnat i någon annans brevlåda. Fick då prata med en jättetrevlig tjej så det blev flera glada skratt, skivorna hade inte skickats men jag gissar att de ligger i lådan i morgon. Vad härligt det är när man får ett sånt bemötande istället för snorkfröken!
#34 Ja du har fullt upp du..*S
Sist jag prata med F-kassan fick jag ett surhuvud i andra änden….man blir ju själv agressiv nästan….och dagen känns lite förstörd.
#35 Uh, jag vet hur det är. Första gången då jag blev sjukskriven ( psykiskt) fick jag tala med en jobbig en. Jag fick inte några pengar förrän typ 4-5 veckor senare.
Ringde nån gång då och då, men de hade inte böörjat på mit ärende. Misstänkler att, om jag varit arg och bestämmande så hade det gått fortare.
Ja, jag är mesig, men hade nog haft lättare att ringa och ligga på om jag tex hade brytit ett ben än som jag var/ är psykiskt instabil ( + att jag har telefobi)
#36 Ops 4-5 mån var det *S*
#37 Jag minns när ditt ärrende var aktuellt din stackare…vi peppa nästan sönder dig ju..*L
:-/ jaaa, och jag e ju så mesig. Hatar att prata med myndigheter i tele typ…
#32 Jag fick också paket från panduro idag, så nu skall här göras drömfångare! Imorgon ska jag till affärn och hämta fem kokosnötter som jag skall göra vindspel av! Gissa vilka som blev långa i ansiktet när jag beställde kokosnötter! 
#37 Lillvännen, det fixar sig skall du se, och nu ska vi hjälpa dig på traven lite. Förresten så spelar de ingen roll vilken sjukdom du har, du har rätt till sjukpengen ändå! Berätta det för dem! Det brukar jag göra när jag möter nån snorkig handläggare, tala om för dom att det är jag bl a som ger dem jobb, och då kan man förvänta sig ett bättre bemötande! Jodå, Tuvan kan ta till det tunga artilleriet också när det behövs. 
Nu har jag fått mina gossar att, NÄSTAN gå i säng. Då datorerna stängts så kommer pianot och gitarren fram… Har skitsvårt att slänga de i säng då jag hör såna trevliga och konstruktiva ljud ifrån deras rum….*S*
Uh, måste nog ha datorförbud från kl 19.oo !!! De kommer hem med skoklbussen kl 17 :-/
#41 Jag förstår dig, du kan ju inte låta bli att uppmuntra dem om de sítter och spelar istället för att datorisera.. Fast hur går det ihop med vad morsan sitter med..?
Då måste ju grabbarna också få sitta vid datorn en stund!
Hä hä bynosan, vilket dilemma! :)
#42 *fniss* Ja, du förstår hahaha….
Ne,vet ni vad. Jag har varit ner till min vinkällare och nmorpat den nästsista flarran…Ja´, men nåt kul/gott ska man väl ha..hahaha
Bybo. Bra att du försöker komma ihåg detta med punkter, frågetecken och förkortningar. Går lika fort att skriva ut det. Finns något annat jag kan påpeka utan att någon blir sur tack! Inte bara denna sajten utan andra skriver glad :-). Då läser skärmläsaren kolon bindesteck slut på parentes. Försök förstå det ni. 
Tänkte bara så ni vet.
Kramiz
Väl mött, Tatsja
#45 Kram på dig :-)
#45 Eh, sorry, jag fattar inte riktigt vad du menar ( jag e korko ibland)
Bybo. Kanske åldern som tar ut sin rätt 
Väl mött, Tatsja
#48 Jag begriper och jag begriper oxå hur tokigt det måste kännas att försöka läsa sånt. Men när det gäller smilisar,dessa små då,så kan jag inte låta bli dom…hoppas alla med nedsatt syn har lite överseende ändå…*L Kram
#49 Ja, det har dom säkert, för dom är ju så pass kloka att dom inte fäster sig vid "kolon bindestreck parentes", det säger ju ingenting, och dessutom så vet dom säkert att just dessa tecken används av seende för att lätta upp stämningen i ett inlägg.
Visst skall vi underlätta för synskadade här på nätet, men det behöver inte innebära att vi skall använda ett helt nytt språk som blir stelt och intetsägande för majoriteten av dem som läser, eller hur? 
#50 Inte så jag menar och smileys läses av pekaren. Prova för pekaren över så ser ni. Men det finns vissa synskadade och även seende som inte förstår alla förkortningar. Ta till exempel "Brb". Fick fråga sonen vad det betydde. Mamma dum i huvudet ibland 
Det jag hört av synskadade är att dessamassa punkter och frågetecken är väldigt jobbiga att höra, så då undviker de att läsa meddelandet och det tycker jag är synd. Då förlorar de poängen i det hela. Visst förstår jag att det är lättare att skriva med det, men kanske man kan ha det i åtanke och låta alla kunna få del i det man skriver.
Min åsikt i alla fall och jag vet att alla inte har samma. Vilken tur egentligen. Blev tråkigt om alla tyckte lika. 
Kramiz
Väl mött, Tatsja
Inga-lena! du behöver inte gå omvägen genom Norge utan kan beställa via stjärndistrubition www.sdist.se och du de söker återförsäljare