Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etiketthuskurer
Läst 9714 ggr
Tuva-Lena
2008-09-24 00:02
0

Vattenterapi

Vatten är en gammal symbol för andlig rening och pånyttfödelse. Redan de gamla grekerna nyttjade vattnet både för att behandla sjukdomar och för fysisk rening och njutning.  Grekernas vattenbehandlingar lever vidare - i dag kalls det för Hydroterapi.   

Hydroterapin. eller "vattenterapi" används både i vården och på hälsoorter och SPA runt om i världen. Dess fokus är att genom olika behandlingsmetoder där vatten ingår öka välbefinnandet och behandla ledsmärtor och inflammationer såväl för utvärtes som invärtes bruk.  

Hur fungerar hydroterapi?
Det sätt på vilket kroppens reagerar på värme och kyla utnyttjas i hydroterapi. Värme och kyla ger nerverna impulser till olika delar av kroppen.  Impulserna kan bidra till att dämpa känslighet mot smärta, öka produktionen av stresshormoner och stimulera immunförsvaret.   Att skifta mellan kalla och varma bad utvidgar blodkärlen och förbättrar blodcirkulationen.  

Hydroterapi minskar ryggsmärtor Flera undersökningar visar att hydroterapi hjälper människor med ryggsmärtor och ger en stresslindrande effekt. Ryggen blir mer rörlig och att smärtan minskar i både intensitet och varaktighet efter behandling med hydroterapi.  Ryggpatienterna behövde inte heller använda lika stora mängder anti-inflammatoriska preparat och smärtstillande mediciner som den grupp ryggpatienter som inte fick behandling med hydroterapi.  

**Varma bad hjälper mot reumatism
**Patienter med reumatism rekommenderas ofta värme, vilket gör att hydroterapi är en bra behandlingsform för denna åkomma.   Patienter med reumatism får ofta bättre resultatet genom varm, fuktig behandling, än vad de får genom torra behandlingar, t ex elektriska värmedynor. Att motionera, vada och simma i en bassäng uppvärmd till 29ºC är väldigt effektivt.  

**Varma fotbad hjälper mot sömnlöshet
**Sömnproblemen blir allt vanligare i vårt stressade och snabba samhälle.   Färska studier visar att allt 12 procent av svenskarna sover dåligt. Sömnen är nödvändig för att vi skall kunna återhämta oss från stress och för att vi skall kunna få en god hälsa. Flera undersökningar visar att ett varmt bad i många fall kan hjälpa till att lindra problemen.
Sömnproblem kan orsakas ofta av för mycket blod i hjärnan. Allt som leder blod ut i kroppen och bort från huvudet kan därför vara till hjälp vid sömnlöshet. Varma fotbad leder blod bort från huvudet, vilket därför kan rekommenderas vid sömnsvårigheter.  

**SPA ger positiva effekter för diabetiker
**I en undersökning vars resultat publicerades i New England Journal of 1999 fick patienter med typ 2-diabetes bada i ett SPA en halvtimme om dagen, sex dagar i veckan. Resultaten visade att patienterna gick ned i vikt, att blodsockret sjönk och att de inte behövde lika stora doser insulin.   För de patienter som inte hade någon möjlighet att motionera under undersökningen märktes ytterligare fördelar då blodflödet till skelettmuskulaturen ökade avsevärt.
**Olika typer av bad
**_ Kalla bad
_Ett snabbt dopp i ett kallt bad driver blodet från kroppsytan, varefter blodet värms upp när det cirkulerar och återvänder till alla kärl och vävnader. Blodtrycket stiger, pulsen blir långsammare och musklerna fastare. Det används t.ex. för att minska svullnader och inflammationer.  

_Varma bad
_Ett varmt bad vidgar hudens blodkärl och blodet dras till ytan. Pulsen blir snabbare och magsaftsekretionen avtar. Varma bad löser upp spänningar, lindrar smärta och har en uppmjukande och avslappnande verkan.  

_Stigande och fallande bad
_Fallande bad innebär att temperaturen långsamt och gradvis sänks. Vid stigande bad, då temperaturen höjs från ca 32°C till ca 40°C, ökar kroppstemperaturen så att svettning kommer igång. Stigande bad används vid olika smärttillstånd, stela leder, spänningstillstånd m.m.  

_Sittbad
_Sittbad används för att behandla buk-, underlivs- och ändtarmsbesvär, såsom hemorrojder och kronisk förstoppning. Vid sittbad är endast höft och bäcken under vatten.Fotbad
Fotbad används som avslappning för trötta och värkande fötter, samt vid manifesta frostknölar.  

Undervattensmassage
Verkan av ett bad kan förstärkas genom att någon form av mekanisk behandling såsom hudborstning, undervattensmassage, virvelbad, bubbelbad  och dylikt.   Kolsyra och mineralvatten
I ett kolsyrebad stimuleras andningen , huden rodnar och blodkärlen vidgas.Mineralvatten kan, använda invärtes för att angripa sjukliga celler och stöta bort dem så att nya och friska celler kan bildas. Vid slemhinnekatarrer kan salterna göra att slemmet löses upp och läkningsprocessen underlättas. Salterna har även en rad andra effekter i kroppen. Salt i höga koncentrationer är bakteriedödande. Genom bad i salthaltigt vatten behandlas infektiösa hudsjukdomar.  

_Ångbad
_Ånga rensar porerna i huden och hjälper kroppen att utsöndra skadliga ämnen och slaggprodukter. Ett lokalt ångbad kan användas vid svullna slemhinnor i luftvägarna och för att rensa ansiktsporerna. Olika örter kan tillsättas det heta vattnet för att öka effekten.  

Tillsatsbad - Olika ämnen kan lösas i vattnet:
- Svavelbad fungerar som parasitdödare och kan ha en gynnsam verkan vid eksem och psoriasis. Finnig hy kan åtgärdas genom att talgkörtlarna öppnas och sekretet kommer ut.- Kaliumpermanganatbad används vid hudinfektioner.- Oljebad används vid tillstånd med uttorkad och förändrad hud. - Havremjöls- och tjärbad används vid klåda. - Gyttjebad tillämpas vid hudsjukdomar.- Veteklibad rekommenderas hudsjuka patienter med ömtålig hud. - Örtbad av olika slag används vid en rad olika utvärtes eller invärtes sjukdomar.  

Källa: alternativmedicin.se
platinumspas.se

**Simma med delfiner - lindrar depression
**Simning med delfiner kan vara en effektiv behandling för lätt eller medelsvår depression visar en klinisk studie. 30 patienter med lätt eller medelsvår depression delades slumpmässigt in i två grupper. Den ena gruppen fick under två veckor simma och dyka med delfiner en timme dagligen. Kontrollgruppen fick simma i samma vatten men utan kontakt med delfiner. Studien visar att symptomen på depression minskade mer hos gruppen som fick behandling med delfiner än i gruppen som endast fick simma.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Waara
2008-09-24 00:11
0

Mmm.. vatten, vatten vatten,.. älskar bada, detta var ju intressant .. det känns då väldigt välgörande med bad… måste bada mer, underbart! :)

Tiia
2008-09-24 00:45
0

väldigt intressant…jag har gått flera omgångar på sjukgymnastik i bassäng

i flera års tid,men med varierande resultat,ibland bättre,ibland har jag tagit i för hårt och fått mer ont

men jag är verkligen för bassängträning

Tuva-Lena
2008-09-24 02:19
0

Jag arbetade med bassängträning i min ungdom. Ja, jag var i trettio års åldern, he he. I alla fall så var vattnet 35 grader varmt, och i bassägen fanns det också flera jetstrålar där man kunde få massage. Gissa om det var uppskattat, och gissa vem som badade varenda dag på jobbet!? Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Waara
2008-09-24 10:20
0

Du…? :)

Hoppfull
2008-09-24 12:55
0

Jag såg ett program på kunskapskanalen och läkekonstens vagga, ett avsnitt var från Grekland eller Italien och handlade just om bad och vilken enorm läkande kraft, i detta fall, saltvatten har på kroppen. Mycket intressant!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Brokenfether
2008-09-24 14:45
0

Formligen älskar denna artikel, badtokig som jag är..*L
Att gå till badhuset och bada känns inte lika attraktivt som ett riktigt dopp i havet. Saltvatten är läkande, det har jag erfaret när jag skar mig på snäckor i fötterna och sen fortsatte bada i  havet. Det läkte supersnabbt. Barnens ev skrubbsår som vätskade sig, såg oxå mycket friskar ut efter en dag vid havet.

Bada bastu…mmm, man känner sig väl aldrig renare som efter ett besök i bastun..*L

Bada med delfiner är ju bara en dröm…lär aldrig inträffa,men oh, vad jag hade velat…*L

Soffe
2008-09-24 15:08
0

mmm.. mysigt o bada, avkopplande om något! Skulle gärna vilja bada med delfiner :-)