Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettmassage
Läst 6355 ggr
Tuva-Lena
0

Mjält meridianen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den börjar på insidan av stortån, går förbi den inre fotknölen och upp på insidan av benet. Sedan fortsätter den upp genom ljumskarna, går utmed mittlinjen på buken och bröstet för att sedan sluta strax bredvid armhålan.

Mjältmeridianen använder man vid

• behandling av  mjälte, bukspottkörtel och matsmältningsbesvär.
  • Hudproblem
  • Ödem
  • Vid bäckenproblem och problem i de yttre genitalerna
  • Problem med bindväv, muskler, senor, läppar och munhåla

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Waara
0

Tack Tuvan, ska man trycka igång flödet på punkterna…? eller massera..

Kram.

Tuva-Lena
0

Du kan trycka, då gör du akupressur. Men tryck endast så att du känner trycket, inte för hårt, det ska inte göra ont. ;) Du kan också massera. Börja då nerifrån och gå uppåt mot ljumskarna.

Tiia
0

Jag var öm nästan över alla punkter längs med den meridianen.När jag var yngre hade jag bukspottskörtelinflammation ,jag låg inlagd på sjukhus då

går bukspottskörteln längs mjältmeridianen?

Tiia
0

Jag har i flera år haft en oöm lymfknuta bakom örat,

nu ,när jag fick borrelia,fick jag en till bredvid…men den var jätteöm.

Jag har fått kortison för mina inflammationeri kroppen tidigare och då kunde den oömma knutan gå ner,tills jag fick ont i kroppen igen,då poppade den upp igen.

Det som är konstigt är att min ena syster också har en oöm knuta bakom örat,vet du ,Tuvan eller nån annan,hur man stärker lymfsystemet?

Tuva-Lena
0

#3 Mjältmeridianen löper på båda sidor om mittlinjen på kroppen. På den ena sidan ligger alltså magen och på den andra har du lever och bukspottkörtel. Jag vet inte exkat hur den går när den passerar lever/bukspottkörtel men det är troligt att den går alldeles intill då den fått namnet därifrån. Men jag skall kolla upp det där.. Flört

Tuva-Lena
0

#4 Vid alla inflammationer/infektioner så triggas immunförsvaret igång, det är det som skall ta hand om de främmande partiklarna/bakterier/virus som kommit in i kroppen. Då kan det hända att en lymfknuta sväller upp och ömmar, det är ju dom som aktiveras vid infektioner/inflammationer, alltså när vita blodkroppar går till attack mot inkräktaren-na, d v s bakterier eller virus. ;)

Hoppfull
0

Hm, tack I-L! Längs den här har jag så ömma punkter så jag kan knappt stryka över dem med handen. Särskilt på vadens insida. hur behandlar man då? Masserar man längs hela denna långa meridian eller hur går man tillväga?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.