Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettmassage
Läst 865 ggr
Tuva-Lena
0

Fakta kring TCM

TCM beskriver ett nätverk av så kallade meridianer som genomströmmas av livsenergi, Qi. 
Är man frisk, flyter Qi smidigt genom kroppen. Vid ohälsa uppkommer blockeringar eller oregelbundenhet i flödet.
Utefter meridianerna ligger akupunkturpunkter. Genom att stimulera dessa med nålar återskapas balans och patienten befrias från sjukdom.
Man tittar inte i första hand på symptomen utan försöker ta reda på var obalansen finns.
Diagnosen ställs genom att ta din puls och se efter hur din tunga ser ut.
Sjukdomar anses kunna ha yttre såväl som inre orsaker. Yttre orsaker kan vara exempelvis vind och kyla eller fukt, inre orsaker kan vara brist på Qi och blod.
I Kina behandlar man nästan vad som helst med TCM, förutom akutsjukvård och andra skador.
Samma symptom kan bero på minst ett tiotal olika orsaker och varje person får en skräddarsydd behandling.

* TCM = traditionell kinesisk medicin. Omfattar förutom akupunktur även örtmedicin, qigong och tuinamassage.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Hoppfull
0

Det här tror jag verkligen helhjärtat är superbra! Tänk om vår stela sjukvård kunde integrera detta i sina behandlingar! Vi skulle sannolikt spara miljarder på vård och mediciner då!

Jag önskar verkligen att jag hade råd att genomgå en hel behandlingsomgång inom TCM, eller Ayurveda.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

korseett
0

akupunktur har iallafall foten inne och det är fler och fler läkare som får upp ögonen för alternativa behandlingar.

Brokenfether
0

Har endast gott att säga om akupunktur. Tycker t.o.m att det är skönt..*L