Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: tips
Läst 6236 ggr
Tuva-Lena
0

Bota din fobi!

Är du rädd för ormar, spindlar eller fåglar? Efter bara fyra till sex timmar med fobiproffset Tytte klarar du av att vidröra en spindel och upptäcker att du kan försätta berg bara med tanken.

De flesta som har en fobi får kallsvett bara man tar upp möjligheten att gå i terapi. Men alla som får träffa Tytte Hellman på Skansensakvariet blir bättre och ofta frigörs en förmåga att ta itu även med andra delar av livet.

Inte en enda gång någon gripits av panik och sprungit därifrån.
- Däremot har jag hjälpt en kvinna som var väldigt överviktig och kroppen orkade inte med, säger Tytte. När adrenalinet slår på är det trettio olika ämnen som brakar lös! Hon fick gå hem och komma tillbaka nästa dag.

Terapin genomförs i tre steg:
1. Endimensionellt. Du får se bilder på djuret.
2. Tredimensionellt. Du får ta i gummidjur.
3. Riktiga djur. Du får bekanta dig med djuret.

Hjärntvätta dig själv
Tytte Hellman arbetar med NLP och kognitiv beteendeterapi, men också med andning och rörelse som hjälper dig att bromsa obehaget. Dessutom förklarar hon hur hjärnan fungerar: hur rädslan först uppstår i fantasin och därefter i verkligheten.

- Du får inte tänka "å vad äcklig den är". Det enda du ska säga dig själv är "det här klarar jag". Så småningom kan hjärnan inte motstå det nya budskapet. Redan efter tre kvart ser man att metoden fungerar. Jag guidar dig till hur man kan hjärntvätta sig själv.

Tytte uppmuntrar även till lugn, nyfikenhet och skratt och låter kunden försätta sig i dessa tillstånd genom att tänka tillbaka på starka minnen.

**VERKTYG: Skapa ditt eget trygghetsankare
** Tänk på en situation när du kände dig väldigt nyfiken. Tryck på en punkt mellan tummen och pekfingret.
Tänk på ett tillfälle när du skrattade riktigt gott. Tryck på punkten igen.
Tänk nu på ett lugnt och fint minne. Tryck igen.
Nästa gång du upplever obehag kan du trycka på ditt ankare för att framkalla dina kroppsminnen.

Ambitiösa drabbas ofta
Men varför har vi fobier av olika slag? En förklaring är att reptilhjärnan har lagrat det som hotat oss förhistoriskt. De vanligaste fobierna är mot orm och spindel, men även rovfåglar kunde vara farliga för mindre apor. I vissa fall kan fobin vara inlärd och överföras från föräldrar till barn.

- De allra flesta har inte råkat ut för något obehagligt. Däremot är det oftast högpresterande och ambitiösa människor som får fobier. Kroppen kan då leta efter ett sätt att få utlopp för känslor om alltifrån chefen till relationer och ekonomi.

Därför anser Tytte att det är viktigt att ta reda på varför man är fobisk. Kanske måste du hitta ett sätt att varva ner ett par gånger i veckan och söka lugn och harmoni.

**Behandling som ger styrka
**Flera av Tyttes kunder har efter avslutad behandling gått hem och sagt upp sig, skilt sig eller utbildat sig till ett helt annat yrke.
- Ja, när du klarat av det här, inser du att du med rätta tänket kan försätta berg. Alla borde egentligen ha en fobi som de låter behandla, för det är så fantastiskt att hitta sin inre styrka!

Tips för fobiker
Kom ihåg att andas.
Försök se hur fascinerande djuret är.
Närma dig djuret försiktigt, i små steg.
Byt ut negativa tankar mot positiva.

Mer om fobi - vad ska omgivningen tänka på?

Läs mer om KBT och NLP

Här får du hjälp
För lindriga rädslor kan du vända dig till Skansens klapp- och kramhörna där du i lugn och ro kan få klappa en orm eller spindel.

Fobiker kan kontakta Tytte Hellman på telefon 070-888 44 89 vardagar mellan 10.00-12.00. Du kan också vända dig till en KBT-terapeut där du bor. Kostnaden för en terapisession brukar vara 2000 - 3000 kronor. Det går också att jobba med sin fobi på egen hand, men ta det lugnt.

Källa: e-health.se

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

chik
0

Ja du Inga-Lena! jag har jobbat med min fobi av ormar.O jag har blivit mycket betre.Tycker jag.Men det är något som ligger så himla långt innom mig så det går inte att beskriva.

Jag är född med orm skräk.När jag var pytte liten så hadde mina föräldrar ett himla jobb, med att ruska sängkläder o madraser, jag kände hur dom kröp över mig.

I dag 52år kan jag se dom i en tidning.

Men jag går inte för bi en ute, jag vänder.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Brokenfether
0

Kan denna metod användas för andra typer av fobier oxå, eller handlar det bara om djurfobi? Obestämd

Tatsja
0

Småkryp. Usch! Lekte kurragömma när jag var liten och dök bakom en sten. Rakt i en pissmyrestack. Lovar det var ett svart streck som sprang och skrek ner till sjön. Hade myror överallt och då menar jag överallt. Kunde inte ens kissa. Tack och lov var det hos min sommarmamma. Hon såg till att jag kom till läkare för undersökning. De hittade myror inne i mig, nertill om jag så säger. Öronen. Ja, överallt. Sedan dess får jag panik av myror.

Usch

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Brokenfether
0

#3 Har inga fobier för myror men när jag var i 10 års åldern, så skulle jag lägga mig en kväll och hittade en myra i sängen…då gick jag och hämtade ett par underbyxor och satte på huvudet så inte myrorna skulle krypa in i öronen om där fanns fler…hahaha…smart ju…när det finns hål i trosorna till benen och dom hålen hade jag vid öronen..*S Min mamma skratta gott åt det..vad min tvillingsyster tyckte ska jag inte nämna…Foten i munnen

Tatsja
0

Vilken syn.

Väl mött, Tatsja

Brokenfether
0

#5 Skrattande

rockygubben
0

Jag har fobi för spindlar,klarar inte av att vara i samma rum.Blir svettig bara av att tänka på dom.Usch!

april4
0

Jag har ormfobi. Bara jag ser svansen av en orm blir jag stel av skräck.

Brokenfether
0

Min fobi handlar om Tvestjärtar och skalbaggar. Inte rappsbaggar utan dom större. Steklar ligger inte bra till heller. Fast det kanske inte är fobi igentligen utan bara att jag får ett sånt obehag i hela kroppen av dessa insekter..örk! Gråsuggor gilla jag inte heller när jag var yngre, men efter ett TV program om dom, så gick jag ut och tog upp några i handen…dom bits inte och det killa så gött i handen..*L

Tatsja
0

#9 Inte bra. Det är ju fullt med tvestjärtar iår

Väl mött, Tatsja

Tuva-Lena
0

#2 Metoden går att använda även till andra fobier; höjdskräck och torgskräck o s v… Det gäller väl som med allting annat, att man måste först medvetandegöra vad problemet egentligen består av. Ofta har man ju projicerat/överfört en otäck upplevelse eller känsla till någonting som "man kan förstå", alltså att man i medvetandet kan förstå rädslan, och därför överför man den ofta till någonting som det finns fog att vara rädd för, spindlar, ormar, höjder - alltså någonting som verkligen kan framkalla fara. Och vid rikitig fara så regaerar kroppen på samma sätt som vid fobiattacker: man svettas, får hjärtklappning, utsöndrar adrenalin, kan bli yr o s v.. Vi lurar alltså kroppen genom att överföra vår ursprungliga rädsla till någonting som inte har med den rädslan eller obehaget att göra. Foten i munnen

Tatsja
0

Men det är inte lätt att göra. Skräcken finns där och kroppen skakar av rädsla. Det är ju så att man behöver hjälp med sådant. Kan inte göra det själv.

Har en granne som är hysteriskt rädd för fjärilar. Hon fick in en i somras och jag hörde in till mig hur hon skrek.

Väl mött, Tatsja

Tuva-Lena
0

#12 Ja självklart behöver man hjälp, för du själv är ju så involverad i problemet så det kan vara svårt att förstå det på egen hand. Själv hade jag torgskräck när jag var yngre, men jag tog saken i egna händer och tvingade mig själv ut på stan i värsta fredagsrusningen. Började med att smyga i utkanterna, men sedan ökade jag på svårighetsgraden och gick längre in i "lejonets kula" allt eftersom. Jag gllar fortfarande inte trängsel, men jag slipper de där hemska symptomen på svettningar, hjärtklappning o s v. Ormfobi har jag också haft, men har tvingat mig att stanna till när jag sett en orm och pilla lite på den, och se hur den reagerar - och tack var det så har den fobin också försvunnit. Började förstås med att tvinga mig att se dem på TV, och sedan ökade jag på svårighetsgraden även där. Kyss Det går om man tar det försiktigt i början och inte utsätter sig för värsta skräcken direkt.

mayolica
0

min fobi är sniglar, maskar, larver och sånt . skriker rätt ut om jag blir överraskad av en stor äcklig slemmig snigel. det finns massor av mördar-sniglar och skogs-sniglar här på vägarna särskilt  regniga somrar.   jag skulle inte vilja lära mej att ta i dom.

det var jobbigt när vi hade hund , vågade nästan inte gå ut med den när det regnade,fast jag var tvungen och fick göra det ändå med stor fasa.         ormar har jag aldrig varit rädd för ,dom kan jag hålla i ,men dom torra , inte blöta och kladdiga.

~ mayolica ~

Howliten
0

Småkryp, alla sorter men mest spindlar. Har kommit så långt att de riktigt små, max 5 mm, kan jag känna mig något oberörd av. Håller koll på dem men springer inte.

De större är hemska. Skulle lägga mig för någon vecka sedan och slet av överkastet. Tyckte mig se något på makens täcke… usch, blä! Jodå, en riktigt stor fet äcklig spindel!!! Från fot till fot 10 cm i diameter, det var inte någon tunnis heller. Jag gick, och stängde efter mig och beslöt att vänta till maken kom hem. Men den vår store grabb kom hem efter 10 minuter, bad honom om hjälp. Han gillar dem inte heller men är ju karl Skrattande så han skrattade lite smått och gick in… och kom ut igen tomhänt. Han skrattade inte längre… han sa: behöver papper, de va ju en STOOOR jävel…

Men han blev min hjälte för dagen!

Kommer jag inom en meter från dem så rycker det i en nerv vid munnen… otäckt.

Jag är glad. Är du?

Tatsja
0

Det värsta är ändå getingar. Men det beror på att jag är allergisk. Har provat att sitta helt still. Det slutade med att mitt ben var stort som ett hus och snabbt till sjukan blev det. Allergichock. Så jag tror inte på det att man ska vara stilla. Jag springer så fort rollatorn går.

Väl mött, Tatsja

Ayena
0

Spindlar har jag alltid tyckt varit väldigt obehagliga och faktiskt livrädd för dem, alltså vanliga svenska spindlar. Numera har jag lärt mig att flytta ut en om jag hittar en inomhus med ett A4-papper och glas. Även perfekt att fånga getingar med.

Men klappa en spindel - aldrig i livet!

Jag vill alltså inte ha dem klampandes omkring i min säng, huvva!

mayolica
0

jag börjar bli lite rädd för fästingar också  men det beror på att jag fått borelia två gånger en nu i sommeras så det är egentligen inte nån fobi.

~ mayolica ~

Tatsu
0

Jag har en del fobier men mot djur tror jag inte att det är så stora problem, det ska vara ormar då.
Hisskräck, lite torgskräck, rädd att vara ensam (börjar bli bättre). Det är säkert något mer också, jag har läst mycket om KBT och försökt att tvinga mig till saker men tiden räcker inte till och då undviker jag saker istället för att konfrontera dem.

Brokenfether
0

Jag har gått i KBT terapi från o till under 8 månader. Hade jag haft en terapeut jag känt mig trygg med, hade det kanske fungerat till viss del…jag förstår resonemanget i terapin men vi kom aldrig igång ordentligt. Finns en vassare sort av KBT kombinerat med något jag nu inte minns, som jag skulle få gå i,men det har inte hänt något på den fronten än.

Waara
0

Lite pinsamt,.. men daggmaskar är min största skräck!

Brokenfether
0

#21 Waara lilla….det finns inga pinsamma fobier..alla fobier är otäcka vad dom än må handla om. Batsta! Glad

Waara
0

Säger du det..? hm. men du förstår väl att jag skäms *ASG* Älskar ju jorden.. blommorna o allt, men med handskar på om det ska grävas.. ha ha ..

Tiia
0

Kackerlackor är min skräck,ändå vill eller kan jag inte döda dem,de har ju rätt att leva,men jag vill inte se dem….då börjar Tiia skaka

Brokenfether
0

#23 Jag gräver i jorden med bara händer och råkar jag på en larv så klöks jag nästan och viftar med häånderna i luften…tvi. kackelackor är hör till min fobi..skalbagge äckel. Dödar man en kommer snart ett helt gäng dit för att sörja. Jo,dom gör ju så dom små äcklen.

Tuva-Lena
0

Inga djurfobier här, men äcklas av spyflugor - man vet ju aldrig var dom har varit. Skrikandes

Brokenfether
0

#26 Det vet Broken..Cool…en ledtråd….muuuu…gnägg….vovv vovv….Flört

Tuva-Lena
0

På kossor, hästar och hundar..? Aha, men hur kan spyflugorna bli så äckliga av det? Flört

Tiia
0

vet ni att fästningarna spyr upp maten,därför får man borrelia,läste det nånstans.Spyfästningar..haha

Waara
0

Tar ni maskarna ^^.. så fixar jag tvestjärtarna, spindlar, skalbaggar & kackerlackor , spyflugor o kryp… jag lovar!

Brokenfether
0

#28 Dom sitter ju på deras skit Tuvan….basselusker…Ökki

#30 Jag tar gärna alla daggmaskarna….Waara,,,no problems…*L

#29 Spyfästingar….fy fasen….

Tatsja
0

Urk! Tur man inte äten den maten.

Väl mött, Tatsja