Vibrationsträning - fungerar det?
Finns det några snabba genvägar till starka och smidiga muskler? Power-Plate påstås kunna träna kroppen lika effektivt på 10 minuter som en timme i gymmet.
Som mamma till tre barn, varav den yngsta bara är två månader, finns det inte mycket tid för träning, men behovet är stort. Att på 10 minuter kunna träna hela kroppen och samtidigt få mer effekt än av en timmes vanlig styrketräning låter därför som en utopi. Jag bestämde mig för att testa Power-Plate.
**Tränar hela kroppen
**Förväntansfull, med min två-månaders dotter sovande i bilstolen bredvid mig, stiger jag upp på vibrationsplattan. Det finns en ram att hålla sig i för balansens skull och inställbara band för träning av armar, rygg och nackmuskler.
Jag instrueras genom de olika övningarna och blir tillsagd att spänna muskler i mage, armar, eller ben, beroende på vilken kroppsdel jag för tillfället ska vibrera.
Själva plattan vibrerar mellan 30 och 50 svängningar per sekund. Det är vibrationerna i plattan som aktiverar reflexerna i mina muskler. Vibrationerna känns som behagliga kittlingar i min kropp. Men det skakar rejält.
Som nybörjare får jag göra varje övning 30 sekunder med 30 svängningar per sekund. Den vane gör övningen i en minut, men inte mer.
Efter 15 minuter har jag tränat hela kroppen, stretchat och fått massage. Allt på den vibrerande plattan.
Efteråt känns kroppen faktiskt genomarbetad. Men den där riktiga tillfredsställelsen som brukar komma efter ett styrkträningspass vill inte riktigt infinna sig.
När sessionen är över vaknar också lill-tjejen i bilstolen och jag inser att det här är den enda slags styrketräning jag kan tillåta mig att hinna med nu för tiden.
Dagen efter känns det faktiskt som min kropp manglats i gymmet i flera timmar. Men innan jag bestämmer mig för att ge min kropp en chans att komma i form med Power-Plate måste jag naturligtvis ta reda på mer om vibrationsträning.
**Så fungerar vibrationsträning
**Ingemar Söderlund, klinisk lärare i ortopedisk medicin, tvekar inte när jag frågar honom om träningens effektivitet. Han tycker absolut inte att Power-Plate, ska sammanföras med kvacksalveri.
**- Effekten är väl dokumenterad enligt vetenskapliga traditioner, till skillnad från de flesta hälsoråd, menar Ingemar Söderlund.
**
Vibrationsträning utnyttjar musklernas reflexer. Precis som när läkaren slår dig på knäet reagerar musklerna på vibrationerna i platten. Varje gång plattan rör sig får musklerna en impuls att dra ihop sig eller sträcka ut.
Power-Plate aktiverar musklerna med upp till 90%. Motions- och styrketräning aktiverar maximalt 50-60 %, mer "orkar" en vanlig människa inte med.
**Mer än 40 års forskning
**Mer än 40 års forskning ligger bakom vibrationsträningen.
Den började användas av ryska kosmonauter som drabbats av förtvining på grund av tyngdlöshet i rymden. Med hjälp av vibrationsträningen kunde de anpassas bättre till förhållandena i rymden.
Idag används vibrationsträning av både NASA, elitidrottare, sjukgymnaster, av rehabiliteringskliniker och också av vanliga gym.
Läs mer om forskningen och ladda ner studierna i PDF-format på www.powerplateusa.com.
Artikel hämtad från e-health.se
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Ja…vad ska man säga om detta. Första gången jag såg reklam om detta på tv, kändes det som humbug. Men om nu NASA använder sig av det oxå så kanske det inte är så dumt för personer som är rörelsehindrade. Själv skulle jag aldrig utsätta mig för denna sorts träning. Vill känna tillfredskänslan av att ha tränat på riktigt. Man kan väl omöjligt få kondition av detta. Men men…
..håller med dig Broken! Ville nog mest provocera lite.. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
#2 Hahaha…du e dig lik vännen…*S

OM det här fungerar är det ju en fantastisk sak för oss som inte har orken till vanlig träning! Jag har ju t.ex. nu i flera år varit oförmögen att göra fysiska aktiviteter som är lite mer ansträngande. Då har jag blivit sänliggande i flera dagar och då vore ju en sådan här grej som hjälper på 15 minuter helt fantastisk! Sedan är väl tyvärr jag oxå lite skeptiskt till om det verkligen kan fungera.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
..Aldrig provat detta, men har för mej att jag hört att det funkar…
.. men det verkar ju nästan för lätt, men funkar det är det ju kanon, som Hoppfull ^^säger för dom som inte kan göra så mkt. fysiska aktiviteter är det ju en bra möjlighet till träning, om det fungerar.
Har du provat Tuvan?