Ayenas receptsamling
Jag kommer lägga in lite recept då och då. Jag har ju väldigt många samlade eftersom jag hade en bantningsgrupp en gång i tiden.
Här kommer den första omgången som handlar om kalla såser.
Grundsats: 1 dl turkisk/grekisk yoghurt 10 % fett. Lite salt och lite citronpeppar. Tycker man att yoghurtsmaken blir för stark så kan man spä ut med lite kallt vatten.
Näringsvärde: 10 % fett - 131 kcal - 5,7 kolhydrater
Tzaziki - till grillat kött/kyckling/lamm
Hackad slanggurka, ca 1 dl. Skala och tag bort kärnorna. En pressad vitlöksklyfta. Låt stå och dra en stund innan servering.
Till grillad kyckling/fläsk/nöt
En knivsudd Sambal Oelek. Ca 1 tsk paprikapulver. 1 pressad vitlöksklyfta. Byt eventuellt ut paprikapulver mot milt chilipulver.
Till fisk
En tesked chilisås (typ Heinz). 1-2 tsk färsk eller fryst dill.
Till kyckling
1 tesked pulver av Curry. Jag brukar föredra "Madras" men det finns massvis med olika curry. Prova dig fram till din egen favorit!
Vilken toppenide. Jag älskar att laga mat. Letar gärna nya recept. Ändrar sen efter tycke och smak.
Var rädda om varandra

Jag använder oxå youghurt till sås jätteofta. Det är ju även gott att marinera kyckling i!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag säger oxå MUMS, och tack för bra tips

Vitlökskyckling:
1 kyckling / 4-8 vitlöksklyftor / 1/2 fl vitt vin alt. 2-3 cl vitvinsvinäger + 5 dl vatten /1/2-1 tsk timjan / 1/2 - 1 tsk rosmarin /salt o peppar
Stycka kycklingen så att du får bröst / vingar / lår och ben
Skala och dela vitlöken i bitar.
Bryn upp detta i lite smör i en stekpanna. Häll i vitlöken, vinet och tillsätt kryddorna. Låt alltsammans puttra sakta under lock i 50-60 minuter. Vill man ha lite sötma kan man tillsätta 1/2 tsk honong!
Servera kokt ris till.

Lunch på ris och räkor:
Koka riset. Fräs upp räkorna hastigt tillsammans med champinjonerna i olivoljan. Krydda med salt och peppar och gärna med en droppe citron.
Blanda altsammans..
1 msk olivolja / 100 gr skalade räkor / 50 championjoner / 100 gr kokt ris
Totalt 318 kcal

Algbröd med örtkryddor
4 bröd
Ugnstemperatur 250º
Ingredienser
25 g jäst
1½ tsk salt

1 tsk honung
3 dl vatten, fingervarmt
1 dl hackad alger, t ex wakame eller kombu
100 g valnötter

1 msk rosmarin, färsk, hackad

3 msk olivolja

6-7 dl vetemjöl + 1 dl till utbakningen
Garnering:

rosmarin kvistar och gourmetsalt
= Denna symbol visar att ingrediensen finns som ekologiskt alternativ
Tillagning
Smula jästen och blanda med salt och honung i en bunke. Slå på vattnet och lös jästen. Blanda i övriga ingredienser och arbeta snabbt ihop den lösa degen. Strö 2 msk vetemjöl över degen och lägg på en handduk och jäs i ca 1 timme.
Värm ugnen. Strö ut vetemjöl på bakbordet och tippa försiktigt upp degen. KNÅDA INTE! Skär degen i fyra bitar, t ex i smala remsor, och lägg på bakplåtspapper på en plåt. Pensla med vatten och strö över salt och tryck ev i en rosmarinkvist.
Grädda i 5 min, stäng av ugnen och låt stå i ytterligare ca 12 minuter. Låt svalna under handduk.
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Oj fel tråd…sorry
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Här kommer lite tips på vad man kan servera på påskbordet. Obs, inget för bantare!
Potatisgratäng:
Potatisar som skivas i tunna skivor / Porjulök som skäres i ringar / Vitlöksklyftor som pressas / Vispgrädde / Aromatkrydda, salt och svartpeppar
Vispgrädden kan ersättas med matlagningsgrädde som ett smalare alternativ! Man kan också spä ut med lite vatten!
Varva ingredienserna i eldfast form. 200-225 grader i ca 40-50 minuter. Kolla genom att sticka i en gaffel så att potatisen är genomkokt. Eventuellt får man täcka över med folie sista tio minuterna. Detta beror på hur stor form man har och hur mycket man varvat ingredienserna. Grädden och potatisen ska "gifta sig".
Till detta ska man ha lammkotletter som stekes i smör med lite rosmarin, salt och peppar.
Vill man ha en riktig festlig sås till detta häller man i grädde i stekskyn, tillsätter en matsked dijonsenap och låter det hela koka ihop. Vill man inte ha såsen så fet kan man dryga ut med vatten och sedan reda den med Majzena-redning för bruna såser. Smaka av med lite salt och peppar.
Oj vad många goda recept! Mums! Ett recept som jag kommer att testa omgående är Lunch på ris och räkor. Låter smaskens, och sen har jag bestämt mig för att äta mer fisk och skaldjur hädanefter. Älskar fisk o skaldjur men har så få recept. Tack för en god start då, får jag säga! 
#6 Hur smakar algbrödet Bran Duir? Blir sugen på att testa, men det är väl inte nån tångsmak i det..? ;) Kul med lite ovanliga inslag! Tack! ;)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Jag har ett enkelt recept.
Havets godsaker
Köp en påse frysta skaldjur. Där brukar vara bläckfisk, pilgrimsmusslor, räkor, krabba och ibland kräftstjärtar. Ibland ligger de förpackade i varje sort för sig. Själv är jag väldigt förtjust i bläckfisk, både hela små och ringar. Och pilgrimsmusslor.
Fräs upp lite smör i en panna, nej förresten en stor klick ska det vara. Eller olivolja smaksatt med citron. Häll i godsakerna halvtinade, då blir de som bäst. Hög värme och hastig stekning, annars blir de sega. Salta och peppra. Använder du smör så ös på med citronpeppar!
Kokt ris till och en kall yoghurtsås:
1-1/2 dl turkisk youghurt / citronpeppar / chilisås / klippt dill alternativt pressad vitlök - inte båda!
Glöm inte en härlig blandsallad med mycket ruccola!

Marinerad kycklingfile:
Marinad grundsats: 1 dl Olivolja med citron (finns att köpa färdig) / 1/2 tsk timjan / 1/2 tsk rosmarin / 1 pressad vitlöksklyfta / salt och peppar
Snitta kycklingbröstet några gånger och lägg ner i marinaden. Låt ligga minst en timme. Vänd gärna och rör om lite då och då.
Lägg fileerna i en ugnsfast form och slå över lite av marinaden. Häll över ca 1,5 dl vatten. 225 grader i ungefär 40 minuter. Vänd gärna fileerna efter halva tiden. Se till att det inte blir torrt. Skyn häller du över kokt ris till servering.

Mmm, så mycket gott, Tack!! 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Klyftpotatis:
Skala potatisarna, skär dem i skivor och dela sedan skivorna så det blir "pommes-frites" form. Skölj dem i vatten och låt rinna av. Häll på lite olja och blanda så att alla potatiskarna blir "insmorda".
Lägg dem i en ugnsfast form på ett bakplåtspapper. Sprid ut dem så att de inte ligger ovanpå varandra. 225 grader i 25-30 minuter. Salta lätt innan servering!

Bifteki - grekiska lammfärsbiffar:
500 gr lammfärs (eller köttfärs)
Rör i färsen: lite hackad gul lök / 1 pressad vitlöksklyfta / 1 tsk klippt färsk persilja / 1 knivudd mynta / 1/2 tsk timjan / salt och citronpeppar
Forma till biffar och stek i smör eller olivolja
Servera tzaziki-sås till (beskrivet överst i tråden) och klyftpotatis.
#14 Oj, vad du kan Ayena! Undrar om det går att skriva ut sidan..? Tack för alla goa recept! 

Det finns mer att hämta, om ni vill ha :-)
Vilka bra recept! :)
Laxfilé med pesto och fetaost;
4 Pers.
4 Laxfiléer. det går bra med frysta.
En fetaost
Pesto, grön el. röd efter tycke & smak.
Olja en ungsäker form, lägg i laxfileérna. salta o peppra lite.
Bre över rikligt med pesto, skär fetaosten i 4 skivor och lägg som lock över peston.
Ugn 200¤ ca. 20 min i mitten.
Servera med bandpasta alt. ris (Gärna fullkorn) samt en fräsch sallad!
Super enkel o jättegod Laxrätt, barnen i huset gillar den oxå :)
Det finns ju en sajt som heter "Matlust", tror den här tråden har hamnat lite fel.
Ja, kanske det April! Vet du, vad jag tänkt igår var att skapa en tråd med nyttig mat våra bästa recept! Eftersom kosten är av så stor betydelse,..
Kanske hade varit bättre att öppna en ny tråd, men letade efter mat tråd så hittade jag denna..
Men vi gör så här, låter tråden falla ner så öppnar jag en ny tråd med våra nyttiga recept? .. Det var ju det jag ville vi skulle dela.. Kram
Det låter bättre Wara. Sorry att jag reagerade så, inte meningen, men jag förstod inte vad den tråden hade med alteranitav medicin att göra.
#19 Men det här är ju nyttiga recept Waara! Rubriken heter "Gott o nyttigt" så jag tycker att recepten har hamnat exakt där dom skulle jag!