Kycklinglevermousse/leverpastej
Inälvsmat är bra att äta och i lever finns mycket nyttigt. Kycklinglever är också en bra nybörjarlever om man ogillar leversmak annars men gillar leverpastej.
Till en sats behöver du
- 500 gr kycklinglever
- ½ gul lök
- 3-5 ansjovisfiléer
- ev lite valfri svamp
- 2-3 dl vispgrädde
- riktigt smör att steka i
- ca 50 gr smör
- salt, peppar
- mejram
Tina levern och skär den i mindre bitar. Stek levern i mycket smör för 5 hg brukar det bli 3 stekomgångar. hacka löken och stek. Stek även upp ansjovisen och svampen om den önskas. Nu häller du allt inkl steksmör i en matberedare och så smöret och det mesta av grädden. Nu kör du så det visslar om det så det blir en fin smet. Smaka av med en nypa salt, peppar och en nypa mejram. Tack vare att allt är färdigstekt så är det enkelt att smaka på anrättningen och finjustera konsistens och smak.
Nu kan du hälla upp i formar eller plastbyttor för infrysning eller kylskåp. Använd mindre formar så slipper det bli dåligt för att de inte hinns att äta upp. Frys in det som inte ska användas direkt men låt det stelna först.
Tänk på att när du steker lever så använd ett stänkskydd för det kan sprätta ordentligt. Likaså att du steker på övre medelvärme så att det inte blir bränt. Hellre att det då tar lite tid att steka.
Receptets ursprung kommer från Margareta som är Sajtvärd på kolhydrater.ifokus, med variation gjord av undertecknad

Gillar lever så det här ska jag testa, tack o kram
Medarbetare på Feng Shui och Indien

Dansk Leverpastej:
500 g Svinlever
500 g Späck
3 gula lökar
5 små ansjovisfileer
Körs två gånger i köttkvarnen.
Blandas sedan med en tjock Bechamel 35 g smör, 35 g Vetemjöl 2½ dl mjölk hopkokt
till sist blandar du i salt, peppar och lite mejram efter smak
Fyll på smorda folieformar och baka i vattenbad i ugnen 175 grader i ca en timme…
Ät gärna pastejen varm med knaperstekt bacon…*S*…ljuvligt gott
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Härligt, kyckling lever endast idag.
Bra recept, ska testa med krämig kokosmjölk isf grädde/mjölk
#2 kan tänka mig att det är gott men jag är lite feg med andra leversorter men ska ha denna i åminne för den lät läcker
måste bara putta den här tråden för det är så gott

Det gjorde du rätt i! Hade kycklingleverstuvning till lunch idag, det är också gottis
Medarbetare på Feng Shui och Indien
Det här receptet kanske man ska prova till jul :) Finns 2 fina recept här ju.. aldrig gjort leverpastej,, är det svårt tro..?
trådstartens recept är busenkelt!

#0… Detta är verkligen en höjdarpastej,, ![]()
Har gjort den några ggr och fått mycket beröm för att den är så smaskig. (Även från dom som inte är så förtjust i lerverpastej). 
Själv så steker jag med några skivor bacon, champinoner, lök och vitlök med kycklinglevern och smaksätter med en skvätt konjak i smeten. Har dock inte i anjovis och mejram.
Den är så himla lätt att göra och det går superfort så jag kommer då ALDRIG mer köpa färdig leverpastej där %-en av levern är minimal och resterande av det som ligger där i förpackningen vill man inte veta vad det är. *s*
.
Då blir det hemgjord leverpastej till jul! *s*
Jag gjorde alltid egen pastej tidigare innan jag träffade den där berömda väggen. Varje år en stor sats.
1.5kg svinlever _(går även att blanda med nötlever jag brukade ta hälften grislever och kalvlever ungefär)
_4hg fläsk eller kalvkött
3hg späck
2hg smör
12 ansjovisar och spad
4st lökar
redning:
0,5 lit mjölk
4st ägg
250g vetemjöl
3tsk potatismjöl
kryddor:
1,5msk salt
1tsk vitpeppar
0,5tsk kryddpeppar
2tsk socker
0,5tsk salpeter
mal allting fyra fem gånger
tillsätt kryddor och redning lite i taget
sist det smälta avsvalnade smöret.
Baka i ugnen som Peter skrev i sitt recept ungefär.. jag minns faktiskt inte graderna.
Den är jäääääättegod!