Dagens Pratbubbla 4/11
GodMorgon!
Usch, vilket mulet och vått väder man steg upp till idag då. +5*C visar barometern.
Idag ska jag börja mitt AP jobb hos kyrkan. Dom ska ha en tillställning snart som heter Klippan Award. Inte en susning vad det innebär, men jag lär nog bli varse..*L
Krya på er alla som är sjuka…önskar en vacker dag till allihop..Kram Broken
Hoppas du får det trevligt på jobbet. Har väntat och väntat på denna tråd. Sömntuta. 
Själv vaknade jag runt halv fem. Då var det +4 här. Men det känns råkallt ändå.
Själv ska jag ta det lugnt. Får ju inget annat. Fick äntligen sonen att städa igår. Tog fram dammsugaren själv och då, äntligen. Tur man vet hur de fungerar. Manliga könet alltså.
Ha det skönt. Vi hörs runt 18 ikväll
Kramiz
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
#1 Hahaha…sömntuta…MOI?
Bättre sent än aldrig…eller hur?..
Kram
Morning alla!
Vill tala om att jag "lever". Nu har jag varit på ett sk aktivitetcenter där de ska typ först utreda hur mycket jag klarar att jobba, och med vad. Det sistnämda är så svårt, då allt jag egentliigen med hjärtat vill göra inte är inkomstbringande :-(
Och återstoden av olika arbeten som finns ( de inkomstbringande och accepterade) hjälpte till att jag rasade ner i det svarta hål med ångest och skit..
Ska iaf börja med att "jobba" en månade på något ställe..och sedan ut och arbetsträna..
Hoppas att jag inte lät för negativ och bläig igen…
Ha en fin dag alla..kram/ Pia
#3 Härligt att se dig Bybosan…*L Du verkar gå igenom samma utredning som jag gjort/gör…*L Det jag vill jobba med är inte heller något "säkert" kort gällande inkomst…vi är konstnärs själar du o jag Bybo…vad ska vi hitta på? Gärna något eget..men det är så svårt..
Du är inte alls bläig…du är ett gull..Kram
#2 Du skulle vara här med mig ett tag. Brukar gå och sova mellan 1 - 3 på natten och vaknar runt halv fem på morgonen.
Men bättre sent än aldrig, så sant så. Lilla sömntuta. Gäsp. 
#3 Får önska dig lycka till idag.
Väl mött, Tatsja
#4 Tack söta gulle"borken" :-) Ja, fy tusan vad ska vi göra? Starta ett företag ihop? Jag vill helst också vara min egen, men till en början kan man kanske jobba halva tiden med ett inkomstbringande arbete för att få in till hyra mat och så..
#5 Tack snälla Tatsja

Hej på er allihop!
Jag ska nog gå igenom något liknande jag med snart Bybo! Hoppas att saker löser sig för oss!
Ha en bra tisdag allihop!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#7 Vi verkar vara ganska många i samma situation. Ja, jag hoppas verkligen att det löser sig. Vi finns här för varann, viist då? :-D Kram
God Morgon (eller Förmiddag).
#0 Lycka till Broken, riv inte kyrkan,bara,haha.
Allvarligt talat, hoppas det blir bra för dig :)
Efter gårkvällens te och choklad provning känns dagen idag lite blek
, det var en fantastisk upplevelse.
Så dagen idag blir lite lugn. En härlig dag till er alla!!
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman

#8 japp det får vi försöka göra! Jag är orolig för min framtid då det inte är helt ovanligt att min diagnos inte accepteras av FK och man kastas ut som arbetsför istället! Jag har pga studier och sjukdom blivit av med min a-kassa så då står jag utanför hela alltet!
#9 mmm, låter hälrigt! Vad fick ni smaka på för choklad?
God Morgon på er!!
Brok lycka till med arbetet.
Bubo..Jag önskar även dig god tur.
O alla andra, Ni skall ha en bra dag. Lena.P.Ä.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Morrn, hoppas dagen bli bra för alla!
Även jag har gått genom besiktning när det gäller arbetsduglighet!
Vilka tider vi lever i.
Bless
Vandra i Ljus å Skönhet

Hehehe, ja numer är det inte bara bilarna som får 2:or… rätt vad det är får man väl körförbud 
Jag har körförbud tills vidare , och inte bara bildligt, får inte ens köra bil långa sträckor….
Vandra i Ljus å Skönhet
God Morgon alla snyggingar ;) .. Bybo! vad kul & se dej,.. många varma kramar vännen,.. lycka till!
Jooo, Broken .. du ÄR en liten sömntuta, :) så är det ju. fniss*
Lycka till idag första dagen med din nya Ap! :)
Kramar! & fin dag till er alla.
#14 Tror vi är många med körförbud… här är en till *viftar med handen*.
Det är tur att man har andra kvaliteter här i livet, när man blir underkänd på arbetsmarknaden 
#9 #11 #15 Tack, tack..*L Kram
Jag fick bara en 1:a på besiktningen…så jag får köra 1 år till…
Blir det ingen förändring så kommer jag att märkas med en 2:a och körförbud…*S

Det gäller att hålla sig positiv och inte falla i hålen av oro och förtvivlan!
Lycka till idag Broken!
#18 Tack Puma-Hoppis…*L Precis…man får styra undan eller över hålen och diverse gupp, för där finns ingen som fyllt igen dom åt en…*L Kram
#11 Tack snälla
#15 Tack goa Waara Kraam
Jag är lite rädd för att slinka igenom besiktningen, trots att jag knappt kan få igång karossen.
#20 Förstår hur du känner det Bubo..*L Jag hade samma tankar under min utredning, men om det är samma utredning som jag gått så är den helt och hållet på dina premisser. Det handlar bara om dej och vad du klarar av under 1 års tid. Inga krav på arbetsförmågan så sett under prövo tiden. Dom vill se om man överhuvudtaget klarar av att gå till ett arbete 5 dagar i veckan….eller jobba halvtid…eller mindre. Var inte orolig Bubo….tror att det kommer att utfalla till din egen fördel…Kraaaaaam BORKEN

God förmiddag!
Varmt lycka till ni som besiktas och arbetsprövar, har gjort detsamma
för många år sen.
Ha en fin dag alla
Kram
#21 Tack Borken haha…Ja, jag hoppas det. Låter iaf trösterikt. tack.
Kraaaam BUBO :-)
Hav tröst Bubo…*S Nu ska jag in i duschen…sen börjar jag "jobba" mellan 13-15 …små steg i början…*S Kram
#22 Tack Toyan…Kram
Med mig själv, så har jag körförbud, Bilen fick 2 stycken 2:or. Suck. Ännu mer pengar. Behöver bli av med 10 böcker, så kan jag köpa bältet och laga upp bakbromsen.
Hörs ikväll. Kramis
Väl mött, Tatsja
Hej alla goa själar! 
Jag lider med er som har blivit "skrotade" av besiktiningsman, för jag vet ju vilka kvaliteér ni besitter allihop! Och det som retar en som inte är insatt, är att ni själva inte verkar få ha något medbestämmande om er framtid!!? 
Vore jag i era kläder så skulle jag fundera på att starta ett projekt -med EU medel förstås, där jag tar på mig att undersöka möjligheten att göra människor som har hamnat mellan stolarna i försäkringssystemen, mer attraktiva på arbetsmarknaden, eller att få dem att förverkliga sina drömmar om egna företag. Enbart koncentrera resurserna på dessa människor, och tänk er bara, vilken kunskapsbank och vilka outnyttjade resurser!
Inte alls omöjligt att ni går samman i ett gemensamt projekt och startar upp på flera ställen runt om i landet, ett slags nätverk där ni kan ta råd och hjälp av varanadra, besöka varandra och peppa varandra. Ingenting är omöjligt, bara fantasin sätter gränserna!
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Du är väl för skön Inga-Lena!
Jag har arbetat i ett sådant projet som syftade till att få långtidsarbetslösa tillbaka till arbetsmarkanden, men det handlade om människor som betraktades som arbetsföra. Att starta ett projekt för att undersöka alternativa arbetssätt för människor som av olika anledningar har begränsad möjlighet att vistas på arbetsplatser är ju en annan tanke.
Det måste bestå av två delar där den ena handlar om de sökandes möjligheter, alltså hur de själva ser på sin kapacitet, vad de klarar och vilka begränsningar de har. Och den andra delen av arbetsgivares inställning till flexibilitet som att kunna arbeta hemifrån eller arbeta när det passar den sökande utifrån dagsork osv.
Ingen omöjlighet faktiskt och det resultatet borde vara högintressant för politikerna i vårt land!
hej på er!
Mulen och tråkig dag idag. Vill bara nämna att det går att gå från sjukskrivning med noll hopp till eget företagande trots värk. Jag har nämligen gjort det.
Kram på er
#27 Tack Hoppis! 
Exakt som du beskriver det skulle jag också vilja att det fungerade. Man utgår alltså ifrån varje persons förutsättningar, och var och en efter förmåga. Sedan tror jag, att får man arbeta med/bland människor som lever under samma förhållanden, istället för att slängas ut bland människor som är fullt arbetsföra och alltid känna att man går där "på nåder", så skulle arbetsglädjen bli en helt annan. Framför allt så tror jag att kreativiteten skulle ta plats på ett helt annat sätt.
#28 Du har gjort det jättebra korseett, men kanske inte alla är mogna för att ta steget fullt ut, där dom befinner sig idag..? Det är ju en lång process att gå från noll, till att bli helt arbetsför.
nej visst är det så IL men någonstans börjar tanken att "jag är inte värdelös, jag kan göra något" att spira 
Hellu! kikar in efter ett par timmar i skogen med stort S* love skogen!
.. Läser tråden och upptäcker eran diskussion om besiktning , hum, såg inte det när jag rusade till datorn imorse på 10-fikat,.
Som Inga-Lena säger.. skriver under.. och Lycka till med era utredningar,.. kram.. men vad trött jag vart efter skogen..
Tips!
Istället för värmeljus i utelyktorna så här års, dom tål ju inte kyla, har jag olje & lykt ljus.. typ samma man har i gravlyktorna! Dom brinner jättevackert och vill man, går det ju att släcka dom till natten och tända dom igen ..
Låter mina lyktor lysa varje dag from nu & hela vintern.. det var så gott att komma hem till lyktornas sken.. tar lite siesta nu, ses 20,00
Skogen… ja..
Jag satt i i skogskanten
och såg på solnedgången

Åh så vackert!
#33 Så fina bilder, den översta fick jag på mms ;) härligt!
.. Nu måste jag bara ösa beröm över mina underbara rara goa barn..
Vet ni, i söndags berättade jag för dom om stress symptomen jag har kännt av.. att jag var rädd o bli sådär stress sjuk igen som jag vart 2001.. vi diskuterade, hur vi kunde hjälpas åt..
Bestämde att vi hjälps åt med matlagningen, så denna vecka tar ungdomarna hand om matlagnigen hela veckan! Dom har tillsammans tagit fram recept, handlat för hela veckan (!) .. nu har jag sovit på spikis en stund, blev väckt av att : maten är klar :)
En underbar thaisoppa har dom serverat.. och nu ! .. står dom i köket och förbereder morgondagens middag,.. lasagne med kanel & bacon, nåt nytt.. haha.. dom måste förbereda för att hinna då dom har en del aktiviteter efter skolan.. I feel blessed.. så nu ska jag återgå till spikis,.. vila & bok :)..
20,00 healing beredd.
Fin kväll till er alla! kram

Men vilken himla go familj du har Waara!
Fast faktum är att barn och ungdomar är fantastiska om man bara tar sig tiden att verkligen berätta och förklara hur saker ligger till. Jag är tyvärr ganska usel på det… svårt att ta plats… åtminstone medvetet…
Kram till dig Waara!
#35 Ja waararara.. den fick du direkt från skogen. ;)
#36 Hoppis.. jag vet att hon har rara barn för jag har träffat dem och förresten.. kan man bli annat med en sån mamma? ;)
Kram till er..
#30 Ja men visst korseett, och en nog så viktig tanke. 
#31 Underbar stämning Waara!
#32 Åhh vilka vackra bilder du serverar blodeuwedd! Önskar att jag satt där med dig i solnedgången, men himen var jättefin här också - så där rödlila du vet.. 
#35 Krama barnen Waara! 
#36 Du får "gå i lära" Hoppis, och försöka apa efter dem du servar idag. Kanske du kan göra det till nånitng roligt till och med, så att dom inte ens märker att dom gör nytta åt mamma. 

Hehehehe, det skulle nog bli ganska roligt här då… kaotiskt till en början. Men det kanske vore en idé…
Ja, Hoppis jag kan lova det var rörande när barnen motade ut mej i köket & vände upp o ner på receptet .. fniss.. ville inte ha mej där, fös i säng bara.. peuuiih, kände hjärtat svämmade över..
Det var inget svårt att prata med barnen om det här, ta plats Hoppis, vet du, barnen här mådde bra av att få hjälpa till mer, riktigt kände det, hur rätt det var att be dom om hjälp. Kramar Puman ;)
#37 Meh… Go du är, :) Du är go Bw.. jag har ju träffat dej ;)
#38 Tuvan ingen såg varför jag la in bilden på lyktorna på huset, jag skrev väl för långt inlägg ha ha ha. det var för att TIPSA dom som inte vet, att olje ljus typ gravljus är jättebra alt. istället för värmeljus om vintern då de tål kyla.. Kram, förresten vännen, är inte du ledig?.. såg en ny tråd nyss. Kramar! och kramar barnen, tack. :)
Broken gumman! Hur var det på nya jobbet idag? Hur länge ska du hålla oss på halster?? Kram!!!
Jaaa, hur gick det Broken? var det därför du slocknade på eftermiddan..? Blev det för jobbigt, eller var det för att du slappnade av efter första dan kanske..?
Håller tumsen för en positiv fortsättning vännen!
#41 #42 Jag tror Broken fick prällen på fall med sitt fnitter.. ;-) fniss
Jo, dom 2 timmarna gick i vattnets tecken…fönsterputsning. Kändes lite smått störigt att stå och putsa fönsterna utanför den nya, snygga prästens kontor med han stirrandes på insidan…
Tröjan åkte upp hela tiden och mina byxor gick inte att stänga om magen efter att jag kört dom i torktumlarn, så gylfen nere och gummiband runt knappen…hur läckert var det på en skala från 1-10..
Han kom ut och tala om hur bra han nu kunde se ut…well thanks wiccer…
Alla var så stelt artiga och vid kafferasten innan jag skulle hem så satt där bla en äldre präst med vid bordet…vi prata om kyrkor och spindelnät…hehehe Han berätta om ett kapell som hade en lutande dödskalle som lås och man skulle sticka in nyckeln i ögat på den..Broken höll på att svälja kaffet ner i lungorna…sen skratta jag så tårarna rann…det gjorde dock inte dom andra…
Dom hade ett fönster uppe bland klockorna som det fanns spindelnät över och som dom tydligen inte kan putsa för gången upp är bara 40 cm bred..jag gav förslaget att ta en vattenpistol eller vatten ballong och slänga upp…dom titta på mig och sen börja min handledar tant att fnissa högt…prästen tyckte oxå att det var en bra ide´…Jag tänker inte tvätta det fönstret iallafall. Tvättade 22 fönster idag på 2 timmar…dutti Broken..*L
Skrattar… ha ha haaaa.. ok, duktig flicka, du lär charma dom på fall, det verkar inte bättre :) .. *s*s *s*s Tror ni kommer trivas ihop ;)
fniss… ja du kommer nog att klara dej galant Brokis.. *tror*
Kan du tvätta mina små stackars fönster oxå tror du?? Innan jul?
#45 Jag ska putsa ca 16 fönster till i morgon…det ska va snyggt när det kommer högdjur från Spanien bla…som ska delta vid ceremonin på lördag..Klippan Award. Nu finns Klippan på världskartan…det är tydligen ett jättestort pris att vinna. St Petri kyrkan är vida känd för sin arkitektur…i mina ögon den fulaste kyrka som byggts. Jag sa till prällen att kunde inte gubben som rita kolossen haft lite gladare färger i teglen? Mörkbrunt överallt..dyster som en gravkammare. Det tyckte inte prällen..han tyckte det var mysigt…okki…vilket förbund är han knuten till..ups ore down…
Tack april…det blir nog bra..*L
BW…sorry..hinner inte innan jul…ska ju hinna med krucifixet åsså ju…
Sicken hejare på fönsterputsning du kommer att vara innan din Ap är över, hehe.
Var bara försiktig med armar och axlar…. förnsterputsning tar rätt hårt på dom!!! Krrrrrrram
Oj, Broke :) Ap blir förlängt ser det ut som.. ;) finns lite o putsa,
Säger God natt nu *tror* ;) jag, kram på er alla!
Vilken rivstart Broken! Men fyyy för att stå o putsa fönster, dom skulle bara veta vilka resurser du besitter utöver fönsterputsningen!
och jag tror garanterat att du kommer att charma prällen så att han anställer dig som "korgosse", eller kanske som Alice i "Vicar of Dibley" - församlingens nya kyrkvärd! Jag tror att du har hamnat på rätt pláts… Lycka till gumman, du gör det jättebra! 

Tänkte samma sak! vilken jäxxa AP!!! Är inte en sådan till för att man lite lugnt och sansat ska komma igång efter en sjukskrivning? Hade jag fått en sådan hade jag inte ens fixat första dagen!
Kram på dig Broken och slit inte ut dig nu!
Jag hade inte behövt putsa fönster, men jag har inget emot det. Man får göra vad man klarar av, så det är inget tvång…dom fråga mig hur jag kände inför att putsa fönster..om det gick bra, så dom är medvetna om hur det förhåller sig. Broken putsar fönster och får va i fred i friska luften..*L Kram på er…
#55 Jag vill INTE ut och putsa fönster. Och hade de frågat mig om jag "ville" putsa fönster skulle jag inte kunna säga nej :-/ *piamespropp*
Men annars verkar det vara en okej plats att vara på. Och du är gullig och kommer säkert lära de en del..men det är ju duuu som ska få *S* Tur att jag inte är på samma ställe som dig (samtidigt asså) för jag har sååå lät för att skratta, och allra hellst då det inte passar så bra :-)
Kraaam

Aha ok, annars kommer Hoppfull genast till ditt försvar Broken 
Undrar vad jag skulle klarar för AP… biblioteket kanske… fullständigt lugn och inget fysiskt krävande, fniss fniss!!
#56 Bubo lilla…på en arbetsprövning FÅR man säga NEJ!!! Du är inte där för att vara snäll mot arbetsgivarn och det vet dom om. Har du någon gång ställt dig frågan-Vad händer om jag säger nej? Ingen tycker sämre om dig för att du talar om hur du vill ha det,dina resurser. Det måste du göra för sånt kan ingen gissa sig till. SPEAK UP WOMAN!!! Kram

Hm… jag är som Bybo här… fattar inte riktigt varför det är så himla svårt… men det handlar ju om den inre känslan för vilket värde man har. För ser man de flesta i sin omgivning som viktigare och mer betydelsefulla, ha fler rättigheter osv så vem är man då att säga nej när de ber en om något… puh!
#59 Man ska göra sig lika viktig som dom som ber om något…man visar att man själv är viktig och har sina begränsningar. Man är inte elak när man säger nej, man visar vad man klarar av…Basta! Kram på er..nu pyser jag iväg…
#58 Ja, tack. Tycker att jag börjar lära mig..men sen när det kommer till kritan, så börjar jag vela och ska vara snäll, duktig osv..Bläää.. Hoppas att du får en finfin dag!!
#59 Ja, visst är det väl märkligt. Och förstår dig precis. Sist när jag träffade min handledare eller vad det heter, så började jag så bra med mina önskemål osv..men ju längre vi pratade ju mer blev det, ja, det kan jag ju ifs tänka mig osv…
Ska strax i väg jag med :-/ Har fått ett förslag av en bekant att få vara i en secondhandaffär (Röda Korset) men vet inte om jag riktigt vill. Men svårt när en medmänniska erbjuder mig sina tjänster. Hellst vill jag komma in på rätt bana sas från början, annars vet man aldrig vart det hamnar….