Esoterisk läkekonst
Under tusentals år har existensen av det energifält, som genomtränger och omger alla väsen, varit känd och använts i förbindelse med behandlingar. Denna kunskap om och användandet av energier stammar av Egypten, Indien och Kina och har spridit sig till många olika slags av det vi idag kallar alternativ behandling. I många av dessa tusen år gamla behandlingsmetoder arbetar man helt medvetet med detta energifält som är känt under många olika namn, såsom fältet för livsenergi, qi, prana och orgon, dvs. eterkroppen.
De flesta moderna former av healing har som mål att avhjälpa fysiska och psykiska åkommor genom att behandla symtomen. Healing skiljer sig i hög grad från den traditionella läkarvetenskapen genom att omfatta dimensionen av den eteriska energin och möjligen människans känslo- och tankeliv i behandlingen. Den esoteriska healingen går ytterligare ett avgörande steg vidare. Enligt den esoteriska läran är alla former av lidande, antingen de är av fysisk eller psykisk art, ett uttryck för blockering av energin från vårt innersta jag – själen. Den esoteriska healingen tar denna insikt på allvar och arbetar därför uteslutande med att försöka frigöra blockeringar av själsenergins fria flöde.
I Alice A. Baileys bok Esoterisk läkekonst formuleras den grundläggande tanken om orsak till sjukdom av den tibetanska mästaren Djwahl Khul: ”All sjukdom är resultat av blockerat själsliv. Det gäller alla former i alla riken. Helarens konst består i att frigöra själen, så dess liv kan strömma genom den summa av organismer, som utgör varje enskild form.” Han säger också att ”helande uppnås inte genom intensivt bejakande av det gudomliga, inte heller genom att helt enkelt ge ut kärlek och i uttryckandet av en vag mysticism. Det kommer genom att bemästra en exakt vetenskap om kontakt, intryck och invokation plus en förståelse av den eteriska kroppens uppbyggnad.”
Sjukdom är således bara ett yttre symtom på djupareliggande psykologiska eller karmiska orsaker, och målet är att återupprätta balansen i hela människan, så hon får möjlighet att realisera sin själs avsikt. Hos en frisk människa är strömmen av energi i personlighetens tre kroppar hel, balanserad och harmonisk, vilket möjliggör en obehindrad inströmning av energi från själen. Genom tekniker för magnetisk och utstrålande healing försöker den esoteriske healern att balansera energicenter i klientens eterkropp och på så sätt återupprätta balansen i personlighetens kroppar.
Den kända forskaren i cellbiologi, Bruce Lipton, skriver i sin bok att det verkar som om det existerar en universell eter som förser all materia i vårt universum med energi. Hans grupp av forskare har kommit fram till att cellmembranet runt cellen är cellens nervsystem och att cellmembranet motar och sorterar signalimpulser som sedan når generna i cellkärnan där de bearbetas och responderar. Lipton kallar modellen input, process, output och påpekar att alla processer i naturen följer detta mönster. Han fortsätter med att säga att vårt undermedvetna bearbetar ca 20 000 000 signalimpulser i sekunden, medan vårt medvetna bearbetar ca 40 signalimpulser i sekunden.
Källa: www.rickardanderholm.com
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Det här tyckte jag var väldigt intressant. Särskilt som jag ju medarbetar inne på AU som har just esoterisk inriktning.
Lite extra intressant tycker jag detta är: Sjukdom är således bara ett yttre symtom på djupareliggande psykologiska eller karmiska orsaker, och målet är att återupprätta balansen i hela människan, så hon får möjlighet att realisera sin själs avsikt. Särskilt utifrån mig och t.ex. min scolios… man funderar ju på vad som ligger bakom då och hur man kan "bota" något sådant.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

"det existerar en universell eter som förser all materia i vårt universum med energi."
= PRANA skulle jag då säga har antar jag.
Det som är lite fascinerande i detta är att allt liv tar emot prana…
Solen som ju "är" Gud=Sollogos för vårt solsystem tar emot Kosmisk prana och ger vidare det "färgad" av solens egen vibration till alla planeter i solsystemet.
Jorden tar emot den pranan och färgar den med sin vibration och ger vidare till allt liv på Jorden.
Människan tar emot den och färgar den med sin vibration och ger vidare till djur växter osv osv..
Det högre ger alltid vidare till det lägre.
För att säga något mer om just det Esoteriska/teosofiska så ligger det väldigt nära Veda skifterna.
Så här står det på baksidan av boken Esoterisk Läkekonst som kan hittas och beställas här
Denna bok innehåller en systematisk genomgång av sjukdomarnas grundläggande orsaker med utgångspunkt från den uråldriga visdomens syn på människans natur.
Detta synsätt sammanfattas i den första av de 10 lagar för helande som författaren ingående behandlar: "All sjukdom är en följd av ett hämmat själsliv, och detta gäller för alla former i alla naturriken. Helarens uppgift är att frigöra själen så att dess liv kan flöda genom den samling av organismer som bildar varje enskild form."
Den djupaste orsaken till sjukdom är alltså olika tillstånd i mentalkroppen, astralkroppen eller eterkroppen som stör och förhindrar själsenergins fria flöde genom formen.
Denna analys av sjukdomarnas orsaker gör det möjligt för författaren att tydliggöra den konventionella medicinens begränsningar och visa hur den bör kompletteras av en andlig läkekonst som försöker komma tillrätta med de energistörningar som ligger bakom varje sjukdomssymptom.
Men all sjukdom låter sig förstås inte botas för den kan vara ett uttryck för själens oåterkalleliga beslut att dra sig tillbaka från formen. Och författaren redovisar därför på ett mycket utförligt sätt de olika faserna i dödsprocessen och ger också inblickar i de skeenden som föregår den nya inkarnationen.

Vad synd att den var så dyr… det får bli senare.
Annars är det exakt samma citat i #0 som i ditt inlägg Mariann :)
#4 Jodå jag såg att det var en del tagen därifrån
men inte allt som jag uppfattade det…
Tänkte då att hela baksidan kanske kunde vara bra…

Japp det var bra :)
Du citerar: "All sjukdom är resultat av blockerat själsliv. Det gäller alla former i alla riken. Helarens konst består i att frigöra själen, så dess liv kan strömma genom den summa av organismer, som utgör varje enskild form."
Hur har blockeringen i själslivet uppstått hos ett 10-månaders barn med hjärntumör?
#7 Jag har också tänkt i dom banorna som du tar upp. Om man föds med en defekt t ex, så är det knappast frågan om några obalanser i själslivet, vi har ju ett genetiskt arv att ta hänsyn till också - eller rättare sagt, som vi vare sig vi vill eller inte måste bära med oss genom livet.
Då blir förutsättningen att man tror på reinkarnation. Dvs att man genom sina tidigare liv har skaffat sig en begränsning som man föds med, dvs en begränsning personligheten som stryper vissa delar av själslivet i det fysiska, astrala och mentala.
Att bara plocka ut en sådan här sak (en bok) och inte få med hela vidden av förståelserna som ligger bakom dvs alla böcker av Blavatsky, The secret Doctrine och alla Baileys böcker ca 40 talet. Gör att man får en skev bild av detta med själsliv. Detta är ju the ageless wisdom vi talar om, inte en bok som vilken som helst.
#9 Om man då går bakåt i tiden till tidernas begynnelse så skulle alltså vissa individer ha fötts med defekter..? Då undrar man vad som är meningen med det..
Det är svåra frågeställningar det här.. 
Ja det är svåra frågeställningar.
Jag måste göra klart att jag är ingen expert i esoterisk healing har inte läst boken.
Men jag inbillar mig att jag förstår den esoteriska övergripande synen.
Tidernas begynnelse, vilken tid menar du?
Det finns ju några att välja på om man så säger, Universums start. Solsystemets start. Jordens första inakrnation eller den nuvarande. Den första mänskligheten på jorden. Den allra första inkarnationen som mänsklig varelse, dvs nyindividualiserad "människa" från djurriket. Den första cykeln från en tidigare cykel på annan planet eller universum. Den första inkarnationen i denna cykeln på Jorden.
Ja som sagt det är så långt mer mångfacetterat utvecklingen att vi inte kan greppa den fullt ut, förrän vi har den möjlighet att se de helt övergripande cyklerna av kanske i första hand solsystemets/Jordens inkarnationer.
Men om vi tänker på första inkarnationen på jorden i denna cykeln för de flesta av oss som hänger på sk alternativforum.
Så antagligen har vi med oss begränsningar från gamla tidigare inkarnationer. Man inkarnerar oftast i en naturfolksgrupp. Nu gjordes ju det för tusen eller mer år sedan. När det fanns mer av dessa folkslag, eller snarare bara sådana folkslag. Ofta sådana som levde ensamma på vad jorden kunde ge och inte i krig med andra stammar. Detta för att man ska vänja sig vid Jorden vibration. Kanske tom man hade någon inkarnation på Venus innan man kom hit, eftersom venus är en systerplanet till Jorden.
Senare väljer själen att nu måste vi börja på involutionen, dvs inrullas i materien och bli en integrerad del av mänskligheten. Det börjar så gott som alltid med ett grundtrauma. Tex. Du blir som ung flicka offrad till Gudarna. Våldtagen av prästen som du litar på och han för dig ut i i vildmarken där du inga möjligheter har att försvara dig mot väder, djur och inte kan hitta mat. Du går in i en grotta för att söka skydd, där hittar du massor av lik…
Du sjunker ihop i grottan och dör av kyla o svält efter några dagar…
Du har därmed startat dina riktiga inkarnationer på Jorden. För varje inkarnation så blir du tyngre o mörkare, du inser att du är utelämnad på en kall och gudlös jord. och kanske inser att du måste gjort något alldeles förfärligt för att bli lämnad här utan kärlek, omsorg och allt vi nu är vana vid på de inre planen av ljus. Du bygger upp en ilska mot Gud som kunde göra så mot dig.
Du sätter upp skydd omkring dig, i första hand hjärtat, gör dig kall och oberörd. Du börjar själv efterhand delta i krig och utnyttjande av andra, för att alls kunna befinna dig här. Du måste bli som alla andra.
Då börjar du också samla på dig karma, den negativa sorten.
Hoppas ni ser att redan på tidigt stadium börjar ju då sjukdomarna och allt det vi upprörs av att komma in i liven.
När vi nåt till botten av involutionen, så bestämmer sig själen för att nu är det dags att återvända (religio). Evolutionen börjar.
Där är de flesta av oss nu!
Varför gör vi då detta kan man fråga sig. Jo, om man ser det som att vi hade ett hjärtchakra av storlek 3-4 blad när vi kom hit för denna cykel och när vi lämnar denna cykel kanske vi har 7-8 blad. Om man då sätter sig in i hjärtchakrat och hur det är uppbyggt med sina max 12 blad och vad varje blad står för av förmågor så ser man att man har utvecklats våldsamt mycket.
Det som bör poängteras är att det är själen/medvetandet som gör resan dvs utvecklas och gör det genom att ta sig en personlighet i en fysisk kropp. När vi startar nästa inkarnation gör vi det utefter vad vi lyckats skapa i denna. Det sätter sig i de permanenta atomerna. Och de atomerna har en vibb som devorna använder sig av som bygger våra kroppar under fosterlivet, dvs de begränsningar som finns där följer med i nästa liv. Om inte själen/solängeln väljer att lägga något på hyllan som får vänta till annan gång.

Vilken bra förklaring Mariann! Så där tror jag absolut att det är, vi (våra själar) har funnits så länge och bär på så mycket gammalt så det är inte möjligt fullt ut att förstå varför vi föds i de former och med de begränsningar vi gör. Kanske är det inte alltid nödvändigt att förstå allt heller.
Jag tror ju dessutom att en själ kan välja att komma hit med de begränsningar du beskriver #7 med det syftet att någon annan har behov av erfarenheter detta kommer att föra med sig. Vi föds och dör i komplicerade mönster, men alla med samma syfte: att vi ska vidga våra erfarenheter och kunskaper och komma vidare i den mänskliga utvecklingen.
#7 Om det är din egen familj eller närstående du pratar om är jag väldigt ledsen för din/er skull. Oavsett lärdom är det lika svårt och fruktansvärt att stå inför ett sådant faktum! Ta hand om er!
Exakt, man kan mycket väl offra sig för en familj, för att några människor, en grupp ska lyftas mer upp hjärtchakrat.
Utvecklingen är så mångfacetterad att det inte går att generalisera.
Läser…. fler som vill..? :) intressant