Julpyssel
Hittade detta underbara pyssel i hemmets Journal. Vad säger ni om att göra den under helgdagarna i jul?
Vackert armband i tenntrådsbroderi
Tenntrådsbroderi på renskinn är ett gammalt samehantverk. Från början användes silvertråd, men så småningom gick man över till tenn eftersom det var billigare. Här har vi gjort en modern variant med grön emaljerad koppartråd och gnistrande kristallpärlor. Beskrivningen får du här.
Armbandet görs av 3 separata flätor som monteras bredvid varandra på en bit skinn. Tänk på att inte göra armbandet för stort eftersom det töjer sig efter ett tag.
GRÖNT ARMBAND MED PÄRLOR
Det här behöver du: Grön skinnremsa 30 mm, grön emaljerad koppartråd, swarovskipärlor kristall 4 mm, 1 swarovskipärla kristall 8 mm (till knäppning), grön sytråd, nylontråd, tunn synål, skinnål samt Panokitt Quick lim. Allt material hittar du hos Panduro Hobby, tel 040-22 30 70.
**
Så här gör du**:
*1.* Klipp till en remsa i skinn i önskad längd. Klipp en smal remsa (ca 1 mm bred och 14 cm lång) som senare ska användas till knappöglan. Skär ett litet snitt i var sida på skinnbiten, ca 1,5 cm från änden.
2. Fläta tre separata flätor med koppartråden och pärlorna. Använd 3 längder av koppartråden och fläta som vanligt. Fläta samtidigt in pärlorna genom att trä dem på tråden efter hand. Sätt pärlorna tätt som på fotot. Se även tipsruta.
**
3.** Trä in flätorna genom hålen i skinnremsan, från rätsidan. Sätt lite Panokitt Quick-lim under flätorna så att de ligger på plats. Låt torka.
Sy fast flätan på skinnremsan med nylontråden. OBS! Använd en tunn synål, ej någon skärnål (den förstör koppartråden).
Sy därefter små stygn längs varje flätas bägge långsidor, sy ett stygn i varje "flätögla". Tänk på att stygnet ska omsluta alla trådarna i "flätöglan". Tips: Eftersom nylontråden lätt glider ur nålen - knyt fast den i nålen.
4. Gör i ordning knappöglan: Tvinna den tunna skinnremsan så hårt att den viker sig dubbel och snor sig en gång till. Böj till en ögla av snodden. Vänd armbandet till avigsidan. Lägg in öglan i den ena änden av armbandet så att ögleändarna och flätorna går omlott lite grann. Sno om hårt med den färgade polyestertråden så att öglan och flätan sitter ihop.
5. Vik skinnet längs långsidorna. Sätt lite lim längs kanterna och sy ihop armbandet på baksidan med små stygn. Använd den lite kantiga skärnålen och sytråden av polyester.
6. Sy fast den stora pärlan som knapp i armbandets andra ände.
Tips!Det är lättare att fläta om du spänner fast den ena änden av flätan på t.ex. bordskanten med en skruvtving. Ett annat sätt är nåla fast flätans ände på en tjock styrolitskiva. Samla ihop trådarna i änden och bind runt om med någon tråd, så går den lättare att fästa. Dra åt flätan under arbetets gång så att den blir fast.
Text: Katarina Dock
Tyvärr kom inte bilden med, men ska försöka på ett annat sätt.
Den som vill se bild på armbandet oc h bild förklaring om hur m,an gör den kan gå in på denna länk.
http://www.hemmetsjournal.se/Handarbete/Sok/brodera/Vackert-armband-i-tenntradsbroderi/
Gud va spännande april, både pilligt och kul ser det ju ut!!
Många Goa Kramar
Annisangel
Fyller på med mera pyssel:
Glittertapp
Det här behöver du:
- Långa piprensare
- Vitlim
- Tråd för upphängning
- Glitter
- Något att vira piprensaren kring
Du behöver piprensare som är så långa som möjligt.
Ju längre piprensare desto längre glittertapp.

Vira piprensaren runt något smalt som till exempel en blyertspenna.
Böj till en liten krok i översta änden på tappen.
Dra ut tappen så den ser ut som en liten spiral.

Stryk lim längs med tappens sidor eller tryck ut lim på en papptallrik och rulla tappen i limmet.
Håll i tappens krok och strö glitter över limmet på tappen.
När limmet har torkat så kan du hänga upp ett snöre i kroken och sedan pryda din julgran med en äkta glittertapp.
Många Goa Kramar
Annisangel
Den va kul Annis
#5 Hehe, hoppas det intte gör något att jag hjälper till med idéer…? Men det där armbandet tyckte jag om….. Det ska jag nog göra!!
Många Goa Kramar
Annisangel
Åhh va roligt med lite julpyssel!
Jag hoppas kunna bidra med nåt jag också, men först måste jag kolla att det fungerar, det jag har tänkt..
Meeera jul!
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Kul med pyssel
spiralen ska jag försöka mig på nån dag,armbandet blir för svårt
Samma här, spiralen klarar jag nog men armbandet är nog lite för avancerat .. Spiralerna skulle man kunna hänga ute också, i någon ljusslinga kanske. Tänk så fint det kommer att glittra på kvällen när ljusen är tända.. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Man kan väl göra änglar av piprensare som man sen gör likadnat med som spiralen. Änglar är oxå fint att ha i granen.
Åhhh, julpyssel :) men, kan ju inte öppna länkarna , dumma dator, noterar att du skriver om tennarmband!.. men.. satt ju under middagen igår och lovade göra ett tennarmband till middags sällskapet, vars tennarmband gått sönder.. så har du redan fixat beskrivning på detta.. det var ju :)… tack!,.. så himla bra, ska titta när jag kommer hem.. på det & bilder & era pyssel, denna dator kan jag inte hantera..
#11 Gå in på Hemmets Journal när du har möjlighet. Där finns beskrivning på armbandet.
Här kommer ett annat pyssel
Granprydnad i kristyr
Gör Dina egna prydnader att hänga upp i granen!
Kristyrsmet:
3 dl florsocker
1 äggvita
1/2 dl citronsaft
eller ättiksprit
Dekoration:
silverkulor
bokmärken
hushållsfärg
bitar av sidenband till hängen
strössel
Beskrivning:
Vispa socker, äggvita och saft/ättiksprit till en tjock blank smet. Använd elvisp! Häll smeten i en plastficka och klipp ett litet hål i ena hörnet. Spritsa ut valfria former på en klädd bakplåt. Låt torka i rumstemperatur minst ett dygn! Vänd efter halva tiden och låt baksidan torka. Sen kan Du klistra fast bokmärken, hängen och måla dina alster för att till sist hänga upp Ditt verk i granen!
En till
Gör en tavla!
Ge bort en tavla i julklapp! Antingen bara ramen som Du själv smyckat
eller målat eller också en hel tavla med en fin bild på Dig själv, barnen
eller på den som skall få tavlan.
På varuhus och inredningsbutiker hittar Du en mängd olika ramar i
varierande storlek och prisklass. Även den enklaste träram kan bli till ett litet konstverk om Du klipper ut bilder och klistrar fast på den. Att måla med allmogefärg är också populärt och ger ett fint resultat.
För den som tycker om att sy kan en stoppad, vaderad ram vara ett alternativ. Då kan Du även brodera ramen med något fint motiv. Klipp fodervadd, något bredare än ramen, i remsor och klipp velourtyg på samma sätt. Sy sen fast tyget med fodervadden emellan. Sen kan Du dekorera ramen med tygbitar, paljetter, pärlor eller något annat Du tycker är fint.
Häftiga tipset, klistra fast ett bälte eller livrem runt en ram!
Men gud så kul april, jag blir alldeles lyrisk!!! Måste köpa florsocker………. å göra jordgubbar…
Min nåldyna som jag har nu är inte alls vacker… Mycket finare med jordgubbar!!
Puss på dig april!
Många Goa Kramar
Annisangel
Puss på dig med Annis. Visst är det kul med pyssel oc h nu under julhelgerna så finns säkert tid för det.
Lite mer pysseltill julen:Pastaänglar
Söta små pastaänglar
Det här behöver du:
Små flörtkulor till huvudet. Stora makaroner till kroppen,
och små makaroner
till armarna. Pastafjärilar till vingarna. En liten vikt pappersbit till sånghäftet, och guldtråd att hänga änglarna i. Guldfärg i sprayburk, limpistol och en liten virknål.
Så här gör du:
Börja med att spraya delarna med guldfärg. För en virknål genom flörtkulan och dra igenom guldtråden gör en knut till öglan.
Limma ihop de olika delarna som på bilden. Spraya ev ytterligare en gång med guldfärg
#22 Naww, vad sötisar!! Tack Tiia
Många Goa Kramar
Annisangel
Häftigt med pastaänglarna
Tack! vad fina saker! Äntligen kan jag se era bilder :) *Så pyssliga ni är* kul, så kul!
Härligt Wara att du kan se dom. Jag har inte börjat med nåt av dom. Ska göra under julhelgerna, men tänkte dela med mig ifall nån fler nappar på det.
#26 .. japp, ska absolut göra ett sånt där tennarmband!
.. vet du,, först lägger du ut denna tråden, timmen innan satt jag och lovade tillverka ett tennarmband till en person…
Sen nu ikväll, skriver du om tänkvärda ord! Och Annis och jag köpte såna visdoms böcker igår,.. jag sa att det skulle jag vilja lägga ut i pratbubblan de dagar jag ska göra den, ha ha..
Och inte nog med det! .. så svarar vi samma sak i Tatsjas tråd efter varann hihi.. var inte det lite kul :) kram.
Mycket underligt Wara. Hur kan det bli så? Kul att du ska göra armbandet. Jag tänker göra den under jul.
;) Ja, visst var det kul :) .. o tack för beskrivningen!
Så lite så, nu är det nattidags för mig. Önskar alla en fin dag i morron. natti, natti