Järnbrist
Är du i riskzonen? Tecknen och kostråden!
Dietisten Anna Ottosson ger sina bästa kostråd till dig som vill ha järnkoll:
Järnbrist
Är du i riskzonen?
* Personer som är särskilt utsatta för järnbrist är:
* Fertila kvinnor som menstruerar.
* Gravida eller ammande kvinnor.
* Tonåringar, särskilt tjejer.
* Vegetarianer och veganer.
* Blodgivare.
* Personer som har en inaktiv
livsstil och därför äter lite.
* Bantare.
**
Symtom på järnbrist är:**
* Trötthet och orkeslöshet.
* Koncentrationssvårigheter.
* Glömska.
* Nedstämdhet eller depression.
* Irritation och ilska.
* Yrsel.
* Andfåddhet.
* Hjärtklappning.
* Huvudvärk.
* Öronsus.
Källor: Sjukvårdsrådgivningen
14 november 2008 Så botar du tröttheten
Ät fisk, fågel. skaldjur och kött. Där finns det järn som kroppen har lättast att tillgodogöra sig.
* C-vitaminrika frukter, bär och grönsaker, som apelsin, clementin och kiwi, underlättar kroppens upptag av järn. Ät något av detta till varje måltid.
* Välj järnrika grönsaker och frukter, gröna grönsaker som spenat, brysselkål, nässlor och broccoli, paprika, gröna och bruna bönor, linser, persilja, torkade aprikoser, hallon, vinbär och jordgubbar.
* Kaffe, te, kakao och kalciumrika produkter försvårar upptaget av järn. Drick mjölk, kaffe, te och choklad till frukosten och mellanmål, hellre än till de lagade måltiderna.
* Laga mat i järngryta eller gjutjärnspanna. Då löses järn ut från grytan till maten, särskilt om du tillsätter något surt som citron, vinäger eller tomatpuré.
jag brukar få sug efter blodpudding efter rikliga menstruationer. tror det är ett sätt för kroppen att tala om att man är i behov av extra järn
Jag dricker ju min blutsaft,så jag får i mig ordentligt med järn
Jag kanske är i behov av järn, eftersom jag är konstant trött. Tiia, ska testa blutsaften om den hjälper på mig.
#3 efter det ska du inhandla en spikmatta,ok?
först blutis,sen spikis
Oki, doki, sis
Tack april,.. :) Köpte >Blutsaft igår :) tack vare Tiia som tog upp det tidigare i en tråd :)
Tack för jättebra inlägg april! Nu i trötthetstider kan det vara läge att kolla upp järnbrist som en orsak också! Eftersom jag älskar fisk, fågel och skaldjur så tror jag att jag är utom riskzonen, en del av grönsakerna du räknar upp är jag däremot ingen älskare av..
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
#7 tack för det. Hittade artikeln i Expressen oc h tyckte den skulle passa såhär i höstmörkret. Tror som i inlägget att deppighet kanske har med järnbrist att göra. Va enkelt att åtgärda isåfall. Jag älskar all sorts grönsaker och är ofta nyfiken på nya sorter.