Fråga BranDuir del 3
Nu gör vi ytterligare en ny tråd för era frågor kring naturläkemedel. Den förra blev svår att hantera..
I den här tråden har ni alltså möjlighet att ställa frågor till vår naturläkare BranDuir, som är snäll nog att ställa upp och besvara frågor från alla intresserade medlemmar. Några konsultationer är det inte fråga om, utan här får du endast tips och råd kring naturläkeri i allmänhet och olika örtmediciner. :) Stort TACK till BranDuir som ställer upp!
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Underbart, här kommer min fråga.
Jag lider av magsår, åh nu även vad dom tror matstrupsinfektion.
Jag har ätit magsårs medicin en längre tid, men det blir inte bra, utan värre.
Finns det något jag kan äta eller göra, så jag slipper denna sveda och värk.
// Liinda

#1 …oj då …du är ju inte så gammal vad jag förstår, börja med en rejäl kostomläggning först o främst, och lägg genast ner magsårsmedicinen, en av biverkningarna där är ju faktiskt….magsår….om man rtar den utan att behöva den!
Frukost : råa havregryn med mjölk o socker eller havregröt!
Lunch: Grovt bröd (osötat) med snällt pålägg, som leverpastej/ost osv..
Middag: kokt mat, inte överkryddad och spar in på saltet så mycket som möjligt!
Detta låter ju tråkigt men kör så i en period på två till tre veckor!
Undvik alla juicer och sura eller söta drycker, ingen kolsyra alls! är du törstig, drick vatten eller lättöl! (humlen har effekt)
Kaffe får du dricka, men brygg det starkt och drick bara en ellr max två koppar om dagen!
efter dessa tre veckor så kan du börja att äta som vanligt igen men undvik i fortsättningen , kolsyra och sött!
Köp hem Lapacho te och drick ett par koppar om dagen enligt rekommendation på förpackningen, du hittar det om du googlar!
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Oj tack för det snabba svaret.
Glömde att skriva, jag har inte ätit fast föda på minst 2 veckor.
Jag kan inte äta, bara får upp maten, eller så åker den inte ens ner.
Så äter nyponsoppa och blåbärssoppa.
Hur får jag igång mat igen`?
Har nog krympt min magsäck eller något, för jag orkar inte mycket.
Sen dricker jag knappt kolsyrat då magen säger ifrån.
Stark mat går inte ens ner, åh ah.
// Liinda

Vill rekommendera dig att genast söka dig till läkare! Men absolut inte samma som du besöker nu utan en ny läkare som kan ta tag i problemet ordentligt och inte bara avfärda dig med en burk piller!!!

Jag kom hem från 2 akuten idag.
Första jag var på, typ skicka ut mig och sa att dom inte kunde ge mig vård, det andra stället hjälpte mig iallafall.
Ska på gastroskopi på tisdag.
// Liinda
Ett OT inlägg till Inga-Lena. Nåt som underlättar för alla nya som ställer frågor så kanske lägga länkar i ditt inledande inlägg till dom andra två trådarna.
Jag har också en fråga, och hoppas på tips och råd. Det handlar om min 9 åriga dotter, som har haft stora problem med magen sedan hon var liten, då hon inte kunde sköta sin mage, Hon har i olika perioder väldiga kramper i magen som kommer och går, diarre ofta i perioder. Ofta kommer kramperna direkt efter maten.. Tål absolut inte stress. Är väldigt orolig för henne, och under alla dessa år med kräk och magkramp, har vi inte fått någon direkt hjälp av läkarna. Mina tankar går till magkatarr eller liknande. Finns det några bra tips för att komma till bukt med detta?. Mvh Fia
Vad kan man göra åt tandvärk när man inte har några tänder?
Det värker ändå.

#7 se inlägget ovan ang magsår!
#8 skaffa en helårsprenumeration på Fantomen!
Tack! Det blir nog en tuff utmaning, men värt att prova…
#9 Det var ett konstigt svar. Förmodligen ett sorts skämt, men jag förstår det inte.
Alla mina tänder är utdragna. Jag har ändå "tandvärk". Jag vet inte om man kan ha s.k. fantomsmärtor i munnen.
Det kanske ska kallas käkbensvärk. Vad kan man göra åt det?

#11 visst är det fantomsmärtor om det värker i tänderna…det är ju en ganska markant skillnad mot värk i käkbenet….jag har ju inget direkt att rekommendera för dina besvär…mer än smärtstillande tinktur…älggrästinktur till exempel…eller om du klarar den stygga smaken….kamfersprit
Det finns ett sk. Troll med snarlikt namn …därav mitt sarkastiska svar…
RunePersson Prata med en tandläkare. För möjligtvis så är nerven som går inne i käkbenet irriterad. Den kan bli det när man drar ut tänder eller opererar käken. Och har du nyligen tagit bort dina sista tänder så kan det vara just att nerven inte läkt riktigt än. Tyvärr så kan det dröja länge uppemot ett år innan den nerven läker riktigt. Och det är inte ens säkert att den läker ut helt.
Kan även vara så att du biter ihop för hårt nattetid som ger påfrestningar på själva käkbenet. Men även det kan tandläkaren hjälpa dig med.
finns det något du kan rekomendera mot allergi och doftöverkänslighet. mår väldigt dåligt av tex doftljus,oljor,parfymer,blommor och kanel. vågar inte gå på kaffekallas till släkt o vänner som jag inte känner jätteväl, för att jag blir jättesjuk om dom dukar fram tex kanelbullar.
känner även genom fläkt-ventilen när grannar bakar med kanel. och när städerskan använder parfymerat städmedel i trapphuset, måste köpa allt tvättmedel parfym-fritt.
tiden när alla hyasinter finns i alla mat-affärer och hos grannar är väldigt jobbig.
finns det något att göra ?
~ mayolica ~

#14 tyvärr kan jag inte hjälpa dig med detta…
jag förstod nästan det, men vill inte ge upp hoppet.
jag får se till att jag har betapred och tavegyl med mej överallt.
~ mayolica ~
#6 Tack för tipset ANNIA! Det skall jag göra. 

FiaH, min dotter har haft snarlika problem som din! Svåra kramper i magen som kulminerat med rejäl diarré. Ofta i samband med stress och trötthet. Läkarna hittar inga fel alls på tösen. För oss har det enda som fungerat varit aloevera när det blivit så. Det lugnar magen direkt, nu ska ju aloevera tas på fastande mage för störst effekt så du skulle kunna testa 10-15 min innan frukost och middag. Vår dotter fick en äggkopp med aloevera innan frukost och extra vid behov under några månader, och det gav otroligt bra resultat. Vi har även gett henne FOS och kör med proviva då jag har candida och är säker på att även hennes tarmflora är mycket dålig pga att jag ammat henne. Så mitt tips, som enbart bygger på erfarenhet, är att stärka hennes tarmflora så mycket du bara kan. Då blir magen betydligt tåligare.
Det är så plågsamt att se sitt barn plågas så av smärtor.
Lycka till!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Hej!
Fick tips om att jag kunde ställa fråga om Mariatistelolja här. Jag undrar om det är någon som provat denna och hur lång verkningstid? Jag har köpt oljan, men den både luktar och smakar som eter?? Den är lite läbbig" att ta in, men om den är bra så är det väl kanske värt det. Jag har nämligen känning av gallan, har visserligen opererat bort gallblåsan för 16-17 år sedan, och har inte haft några problem just efter detta. Men nu har jag haft symtom cirka 4 veckor i galltrakten. Jag kan direkt inte hänvisa till någon särskild kost som skulle göra att jag får besvär, det bara värker ändå under höger revben. Har även ätit Multipretten i snart 14 dagar och de har hjälpt lite grann, men inte fullt ut. Hörde nu talas om Mariatistelolja att det skulle vara bra.
Någon som kan ge andra tips på naturmedel som ev kan hjälpa mot gallkänningar.
Tack på förhand!
Hälsningar Annwes
#7 Fia… har du kollat med läkaren så att din dotter inte har gått och blivit laktosallergisk??
Symtomen liknar dom som min doter hade, först efter lång tid var det en smart läkare som kollade öch upptäckte att hon var laktosintolerant. Efter att ha lagt om kosten och uteslutit vad vi kunde av mjölkprodukter blev det snabbt mycket bättre.
"Lev i nuet, sedan kan vara försent"
Medarbetare på Druid&Shaman

#7 Kan även vara allergi mot mjölkproteinet
Mia//

#19 maskrosrotavkok kan vara bra
Mia//

Hänger gärna på Annwes fråga #19. Jag har också opererat bort gallan och har efter det fått höga levervärden. Jag har också känningar under höger revben - vet inte om det är levern eller gallgångar. Har ätit Mariatistelkapslar ett tag, men är olja bättre? Eller finns det något annat att göra?
#21… Ursäkta en dum fråga(kanske), men mitt inlägg kanske är osynligt…. är inte laktosintolerans och allergi mot mjölkprotein samma sak??
Nåja huvudsaken är iaf att när vi väl fått diagnosen och ändrade kosten blev dotra snabbt bättre!!
#24 jag har för mig att laktosintolerans är känslighet mot mjlöksockret och mjölkproteinsallergi är känslighet mot proteinet
Aha… tack för den förklaringen, det var något jag missat…. allltid lär man sig något nytt :)

#25 helt korrekt
Min son är komjölksproteinallergiker och min dotter har laktosintollerans
Mia//

Vill ju rekommendera kapslarna före den rena oljan….mest pga den grymma smaken på oljan….annars är de likvärdiga!
Tack för alla fina svar du ger BD! Puttar upp denna!
fråga 19 och fråga 23 behöver svar. Kan BD vara vänlig och skriva något om effekterna av Mariatistel?

#30 fråga 19 och #23 har fått svar i #28, fast det är ju lätt att missa det när här skrivs en massa annat i trådarna…:-)
Eftersom detta är BD:s egna tråd, så tycker jag i allafall att frågor som ställs i denna tråd ska besvaras av BD! Kan han inte svara på vissa frågor så kan man ställa dom i en annan tråd som ev berör just det ämnet och få svar av andra där. Blir för mycket kockar i soppan annars. MVH Broken
Jag brukar få Tromboflebiter överallt t o m i ansiktet. Har fått det förklarat för mig att det en inflammation i blodkärlet som gör att den går sönder och ser ut som en propp. Dessa gör vansinigt ont. Vad ska man göra för att slippa få dessa? Finns det alternativ medicin mot sånt?

Ett naturläkemedel mot venös insufficiens (när blodet inte kan transporteras tillbaka till hjärtat utan samlas i benens vener) har nyligen godkänts i Sverige. Det heter Venastat och innehåller extrakt av hästkastanjfrö.
Det finns en lång traditionell användning av hästkastanjfrö, bland annat i Tyskland, mot svullnad, tyngdkänsla, smärta och kramper i benen. Redan i början av 1900-talet visade en fransk vetenskapsman att preparat framställda av fröet från hästkastanj hade effekt mot åderbråck.
Venastat verkar genom att stärka spänsten i venerna och minska utflödet av vätska i vävnadernas minsta blodkärl, kapillärerna. Medlet finns att köpa på apotek och i hälsofackhandeln. Enligt Läkemedelsverkets bedömning är effekten ungefär jämförbar med den man får vid behandling med kompressionsstrumpor.
För dem i ansiktet och kosmetiskt besvärande rekommenderar jag Hirudoid som finns på apoteket!
Tack så jättemycket BranDuir för det utförliga svaret. Ska genast köpa medlet.
Hej igen!
Jag frågade tidigare om Mariatistelolja. Fick inte riktigt svar på hur länge man skall ta dessa för att de skall verka. Någon som har provat och vet? Kan man ta dessa hur länge som helst eller ska man vara restriktiv. Om ingen kan svara här, tips om vilken tråd man skall prova och fråga.

#36 har de inte givit någon verkan inom fyra fem dagar så skall du inte heller hoppas på att de gör det framgent!
Råder dig att ta kontakt med en kunnig Naturläkare i din närhet…
BrandDuir.
Jag undrar om det finns något som jag kan tugga i mig så vitlöksdoften blir mindre?
Jag äter nu ca en klyfta som jag tuggar i mig om dagen.Skall jag äta vitlök, så skall det vara vitlök, inga kapslar. Lena.P.Ä.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Putt.

#36 jag vill förstås inte säga emot vår naturläkare här men jag har annan erfarenhet av mariatistel. Det kan behövas en tids knaprande innan det märks effekt. Det beror helt på vad levern har fått lägga på hög för att ta hand om senare. Finns det mycket skräp i kroppen så börjar levern rensa ut det och då kanske man inte alls märker av att levern jobbar bättre, och det kan ta sin lilla tid (jag pratar om veckor). Men sen märker man av hur man mår bättre och renas snabbare. Fast detta är min erfarenhet av just mariatistel.

#38 bättre att du accepterar doften…*S*…annars kan du äta färsk persilja, den tar inte bort doften men den mildrar den!
#40 Visst kan det ta tid med själva behandlingen , men man bör likväl märka resultat ganska tidigt efter att man börjat ta preparatet.

Så är det säkert generellt men det har inte varit så för mig och jag har säkert medsystrar/bröder i det :)
Hej
Har en fråga angående klåda i hårbotten, min mamma har fått ett schampo utskrivet av läkare som skall användas 2 dag/v. Hon har fått svamp av antibiotika lite överallt, även hårbotten, finns det något bättre att använda? eller vad ska hon använda förutom det receptbelagda schampot.
Kram cilla.

#43 …hon ska köpa Zervitalbad och badda med…det tar bort svampen på ett par dagar!
Tack så väldigt mycket för hjälpen, jag antar att det finns på hälsokosten?
Kram cilla.

SVar ja, hos välsorterade finns det i alla fall, annars kan hon beställa via nätet… annars kan det beställas direkt från istvan@zervital.se
BranDuir kan man äta av båda (nedanstående) samtidigt. För jag har börjat få värmeväxlingar igen så bara grön-chello hjälper inte längre. Eller ska jag istället göra ett längre uppehåll (1 mån) så att kroppen får gå tillbaka till utan preparat och sen försöka igen. Om du fatta hur jag mena.
Jag har ätit av den gröna i snart tre månader, men gjort en veckas uppehåll varje månad.
Grön chello Deklaration per dagsdos: 1 tbl 2 tbl Kinesisk kvanne 300 mg 600 mg Rödklöver 50 mg 100 mg Maskros 50 mg 100 mg Kamomill 50 mg 100 mg Rölleka 50 mg 100 mg Rekommenderad dagsdos bör ej överskridas. Kosttillskott bör inte användas som ersättning för en varierad kost. Ingredienser: Extrakt av örter: kinesisk kvanne/Angelica sinensis, rödklöver/trifolium pratense, maskros/Taraxacum officinalis, kamomill/Matricaria chamomilla, rölleka/Achillea millifolium. Tabletthjälpmedel: dikalciumfosfat, mikrokristallin cellulosa, potatisstärkelse, polyvinylpyrrolidon, magnesiumstearat, kiseldioxid, shellack.
Röd chello
Deklaration per dagsdos: 1 tbl 2 tbl Soja 200 mg 400 mg Salvia 100 mg 200 mg Lusern 100 mg 200 mg Vild Yams 50 mg 100 mg Ingredienser: Extrakt av soja (Glycine max L. Merr.), fyllningsmedel (mikrokristallinsk cellulosa, kiseldioxid, magnesiumsalter av fettsyror), extrakt av salvia (Salvia officinalis L.), extrakt av lusern (Medicago sativa L.), extrakt av vild yams (Dioscorea viliosa L.), ytbehand I i ngsmedel (hyd roxi propylcell ulosa, talk, propylenglycol), färgämne (titandioxid).

#47 nej jag tycker inte du ska ta båda samtidigt, prova att göra ett uppehåll och växla till den röda vallningarna bör ju då avta eller försvinna helt
Tack för svaret. Gröna har ju fungerat ända fram till nu. Tack och lov så har inte själva svettningarna kommit tillbaka än, utan bara att jag börjat bli varm i ansiktet emellanåt igen.
*fråga doktorn om naturläkeri*
Brand duier.jag tackar för svaret om vit lök…
Nu till en annan fråga.Svamp:Zervitalba Kan jag använda den på hovarna på min häst, har fått svamp?

JAvisst kan du det! Chik…det är rätt dyrt med det fungerar!
Hej Branduir.. En vän till mej lider av väldiga vätskeansamlingar speciellt i benen och fötterna. Finns det någon bra hjälp mot det? Ingefärste var ett bud.

Nässelthe ett par gånger om dagen är milt vätskedrivande och kan därför rekommenderas
Brand: Jag tackar o önskar trevlig helg.
Å tack… det ska jag föra vidare. Hoppas det finns nässlor i mängder där.
Jag undrar om det finns nåt man själv kan göra för att lindra värk i leder, speciellt i händerna? Vill inte äta tabletter till allt. När värken har varit som svårast så har rinnande kallt vatten lindrat. Det jag undrar om det finns nåt annat sätt som kan ge långvarigare effekt.
#57 Det har jag problem med till och från också.Kallt vatten lindrar ju lite.Intresserad av svaret också
Hur många dagar kan man dricka nässelte?
Det står inte på förpackningen, jag brukar dricka en eller två dagar i månaden 2 gånger om dagen. Det tar oftast ett par dagar innan vätskan driver ut och då pinkar man floder.
Kan det vara skadligt att dricka för ofta eller är det inga biverkningar av nässlor. De innehåller väl mycket C-vitaminer i alla fall.
Tatsu

#59 det finns inga biverkningar alls av det…
#57 o 58 : Kamfersalva har en god effekt på värkande leder, hittar du inte det kan du köpa radital på lantmännen elelr i närmaste hästshop…det ä'r samma sak….sedan kan du undvika griskött i större mängd då det innehåller mycket urinsyra som bidrar till värken.
Tack för snabbt svar, då törs jag dricka lite oftare./Tatsu
Tack BranDuir för svaret. Jag minns att min mormor använde kamfer (fanns i flaska) när du nämner kamfersalva mot sin reumatism. Hon smorde även lederna med ren sprit.

Kommer lite frågor igen.
Jag skrev ju överstt i tråden om mitt magsår och magstrupsinfektions problem. Men det har gått över nu.
Det visade sig även att jag hade gallsten, men det tog ett tag för dom att få fram det.
Då alla tester var normala, som dom alltid verkar vara, fast jag är sjuk.
Jag gjorde operation i tisdags, mådde bra hela onsdagen och åkte hem.
På torsdags morgonen började jag få jätte ont i magen, och den svällde upp som en kanon kula, tänkte inte mera på detta.
Astman som jag inte haft problem med på år började komma ifatt.
Vart värre under hela kvällen, på fredagen var jag ute hela dagen för att det var så tungt att andas.
På kvällen var det kört och jag fick åka in akut.
Så denna helg har jag legat på sjukhuset med syrgas, men vart utskriven idag. Med massa sveda och värk.
Ingen propp i lungorna, men det gör ont när jag andas och mina armar domnar bort med jämna mellanrum.
Sen sitter jag mest och skakar.
Men eftersom jag fortfarande har ont när jag andas och astman är åt skogen, så undrar jag nu vad tusan jag ska göra.
Magen värker som tusan den med, vilket inte hjälper i detta.
Trött på sjukhus. Måste finnas något annat jag kan göra?
// Liinda
#60 tack för svaret,när jag var liten satte man kamfer på en sockerbit och åt den.Vad det var bra för då vet jag inte.
Mot hjärtat sa mormor i alla fall.
Om urinen luktar surt, kan det ha med syror i kroppen att göra och vad ska man göra åt det, för att bli kvitt detta? Tacksam för svar.
putt

Jag har fått svar på lite prover och undrar vad du tänker om detta BranDuir.
Jag har sedan tidigare vetat att mitt B-12 legat aningens lågt, alltså inte våldsamt utan mera på gränsen. Mitt folsyrevärde är lågt (dessa två äter jag nu helhetshälsas B-vitamin komplex emot). Jag har även lågt fasteblodsocker, jag har högt testosteron, lågt kreatinin och hög kalkhalt och hypofysen har gått i botten (endokrinologens kommentar).
Jag betraktas som fullt frisk och inget att göra åt. Vad tänker du om detta?

det beror ju mycket på din ålder…är du premenopausal kan det bero på något som kallas PCO-S är du i eller efter menopausen kan det vara fullt normalt…

Jag är innan men det är inte PCO enligt läkaren. Den sorgliga sanningen verkar vara att ingen förstår vad det handlar om… och då kan man inte få hjälp heller.

jag råder dig att ta kontakt med en naturläkare i närheten av dig, Pia Lennartsson i Vimmerby t ex, 0492-127 99
,

Ok, tack för hjälpen!

Glöm inte att ta med dig vad du har av journal+ provsvar

Ja, jag har inte bestämt mig för om jag ska söka ännu… har sökt så många olika och ingen kan hjälpa mig så jag får allt fundera lite. Men tack för tipset!
#73 tacksam för svar på min något udda fråga i inlägg #66

#66 man kan int egeneralisera…en doft är subjektiv och ligger i näsan hos den som doftar på det…en undersökning hos en Naturläkare kan ge ett vettigt svar…
utan att ha analyserat ett urinprov själv kan jag lika gärna säga nåt i stil med… byt strumpor…

govänner….jag tar en timeout här…känns som om jag svarat på vad ni vill veta…och siten är späckade med goda råd…hoppas att några frågeställare fått hjälp.
bless you all
Okay Bran, då tar jag och låser tråden tills vidare..
Tack snälla du för att du har tagit dig tid med att svara på alla möjliga och omöjliga frågor!
Kramar!