Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 2638 ggr
Hoppfull
0

Vad äter ni?

Jag är nyfiken på vad ni äter om dagarna, hur ser din frukost ut, din lunch, äter du mellanmål och i så fall vad?

Jag tänkte försöka få grepp om vad andra äter och kanske ännu mer i vilka mängder. Jag har ju problem med att jag inte kunnat äta normala mängder mat pga mycket långsamt system i kroppen. Och nu har jag plötsligt fått en evig och ständig hunger och då undrar jag lite kring vad man kan äta och framför allt vilka mängder som är "normala".

(jag förstår att sådant är individuellt, men på ett ungefär kan man ändå få en liten vink)

Tack på förhand om ni vill hjälpa mig med detta!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

korseett
0

omelett på två ägg och grädde stekt i smör och så e stuvning, utan redning, på smörsekta kantareller. SÅ såg min frukost ut idag.

Hoppfull
0

Mmmm så gott! Jag åt oxå omelett till frukost ett tag men det var så jobbigt och då var det dessutom för mäktigt. Tack!

april4
0

Herregud korsett, menar du att du får i dig allt det där?Förvånad Jag får i mig en halv koppa kaffe och knappt en halv macka. Har provat att äta annat, men det bara växer i munnen och till slut spyr jag upp det.Skäms

Hoppfull
0

Men i så fall april, när äter du nästa gång och i så fall vad?

april4
0

#4 Nästa gång blir frukost på jobbet vid 9 tiden och då äter jag två mackor och en halv mugg kaffe. Lunch vid 11.30 samma som frukost. Riktig mat äter jag hemma sen vid 17 tiden.

Waara
0

Mmmm.. omelett med kantarell stuvning , så gott!

Min frukost består oftast av en smoothie,. med frysta bär, jordgubbar hallon & yoghurt & linfrön samt pressad apelsin. .. ibland kokt ägg oxå, men det hinns inte alltid med ;) oxå kaffe, det måste till för att vakna för mej..

.. mellanmål, blir nån frukt eller lite nötter..

Lunch, Middag ser rätt lika ut, kyckling,.. lax.. kött.. protein rikt,.. bönor ibland oxå.. mkt. grönsaker, wokar mkt.

sen kvällsfika,.. te.. nån frukt..

Hoppfull
0

Mängderna då Waara vid måltiderna?

april, vad är två mackor för dig? (för mig är det knäckebröd med lite bregott och kaviar)

Waara
0

#7 Mängderna Hoppis, ja frukost 2 dl. smoothie ung. Lunch/middag en kycklinfilé, en laxfilé, el. 1 dl. bönor.. kanske 100-150 gr. protein skulle jag tippa, 1-2 dl. grönsaker, minimalt med kolhydrater, max. ett par msk. per måltid. .. hur går det för dej vännen?.. det låter jobbig att du ska behöva gå hungrig..! kram!

april4
0

2 mackor är just 2 mackor med nåt pålägg, ljust bröd, då min galla inte gillar mörkt bröd.. Svårt att förklara på nåt annat sätt. (Tilläggas kan att jag bantar inte på nåt sätt).

Hoppfull
0

Hehehe, nej men du vet för en del är macka en baguett med köttbullar och rödbetssallad, medan för någon annan är det enkelt knäckebröd med kaviar. Det kan skilja enormt på en macka och en macka :)

#8 Jaa hur det går vet jag inte själv… jag hoppas att kroppen i sakta mak läker och att det är därför jag känner hunger igen. Den försvann ju vid en av mina sista dietförsök för att tappa vikt Obestämd

april4
0

#10 jo du har rätt……….bara jag som inte tänker i såna banor. Mitt pålägg oftast ost eller skinka och ibland inget alls.

Tuva-Lena
0

Jag tillhör dem som tycker att mat är sånt som "bara stjäl onödig tid ifrån annat som är roligare", så jag väljer sånt som går snabbt Glad

Morgon: Yoghurt eller A-fil, en hård ostmacka och kaffe

Lunch: Nyponsoppa - stående för det är så gott - en/två skinkmacka med tomat eller annat grönt

Eftermiddag: kaffe och en mjuk macka - grovt bröd - med ost

Kväll: Riktigt lagad mat: t ex fiskgratäng, köttbullar, korv/stroganoff och makaroner, makaronpudding, fläskpannkaka på torsdagar Tungan ute. Lite *finare* på helgerna förstås. Mycket grönsaker eller rårivna morötter, ofta dressing till det gröna. Alltid öl till maten, och är aldrig rädd för att använda smör och grädde i såser eller på mackan, dessutom blir det ju godare också!

Kväll: Kaffe igen med nåt sötare bröd typ sockerkaka eller bullar/kaka.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Lava
0

Jag äter LCHF så mina dagar ser ungefär ut såhär:

Frukost: 2 ägg, ev lite fjällfil. Örtte. 1 tsk fiskleverolja. 1msk Mivi Total.

Lunch: Lax eller kyckling med någon god fet sås, lite grönsaker.

Middag: Ungefär som lunchen.

Däremellan kaffe med grädde (hemma) eller helmjölk (jobbet). Ibland slinker det ner en liten bit 70% choklad eller en halv grapefrukt.

Mår mkt bättre sedan jag lade om min kost, förut var jag sockerberoende.

Hoppfull
0

Tack allihop för att ni skrivit om era matvanor!

Jag kom till en dietist för några år sedan, när hon berättade hur mycket man behöver äta varje dag för att få i sig den absolut MINSTA mängden näring varje dag höll jag på att baxna.

Till frukost är det viktigt med fett och protein för att hjärnan ska orka jobba, alltså gärna kokt ägg på en macka med smör el dyl. (jag åt alltid mackor utan smör…)

Till lunch behöver man ca 120g protein, tillagad mängd, samt ett par dl kolisar (därom tvista ju de lärde nu ;) men äter man inte det behöver man ju ersätta den mängden energi med annat.

Middagen skulle se likadan ut som lunchen, givetvis med rikligt med grönsaker till med.

Hon sa även att vi behöver tre mellanmål/dag, mellan frukost och lunch och lunch - middag och på kvällen om vi äter middag tidigt (enl henne runt sex-tiden).

Kvällsmålet var nästan det viktigaste enligt henne, för att annars får kroppen gå på tomgång alldeles för många timmar under natten och då sänks förbränningen onödigt mycket.

Jag åt då inte ens hälften av detta och det var det absolut MINSTA man fick äta/dag! Jag insåg då att kvinnor överlag sannolikt äter alldeles för lite mot vad de behöver för att hålla sig friska. Eller vad tror ni?

korseett
0

jag tror att energitätheten i det vi äter avgör en hel del. Äta grönsaker är inget för mig då jag heller äter en biff med smör till. Jag får mer energi/mål men jag äter inte mer för det, snarare mindre

Hoppfull
0

Absolut är det så! Problemet med det är väl när man kombinerar kolhydrater med annan mat, för då behöver man ju räkna kalorier för att inte få i sig för mycket.

Jag har ju problem med att jag snarast äter för mycket grönsaker på bekostnad av "maten" vilket ger brister i längden.

mayolica
0

det är så olika med vad och hur man mår bäst att äta,jag tror att man måste hitta sitt eget sätt. forskningen och rekomendationer om hur man ska äta ändrar sej hela tiden. jag försöker ha lite koll på att jag får i mej den näring som behövs,brukar känna om jag har brist på något.

jag mår inte bra av att äta för mycket mat.

~ mayolica ~

Hoppfull
0

Jag är ju likadan mayolica, problemet är att jag "behöver" så lite mat så att jag blir sjuk av näringsbrist. Har ju inte varit hungrig och inte smält mat på massor av timmar och då tappar man omdömet om hur mycket man egentligen behöver för att hålla sig frisk.

mayolica
0

ja det är lätt att göra det. jag tror att man måste lysna på sej själv och sin kropp.inte proppa i sej mat man mår dåligt av för att det anses att man måste äta så enligt senaste forskningen,om några år kommer det andra rekomendationer.

~ mayolica ~

Hoppfull
0

Jo det är helt sant… problemet är när kroppen inte skickar ut rätt signaler för att den inte fungerar som den ska (som min). Då måste man trots allt ha någon form av riktilinjer för att få i sig det man behöver.

Jag är helt överens med dig om att man själv måste prova sig fram till vilken kost man mår bra av. Men mängderna är betydligt knepigare tror jag. Jag känner massor av tjejer som jag förstått nu äter alldeles åt skogen för lite. De är trötta och hängiga jämt men är livrädda för att äta mer. Fokus i vårt samhälle har ju länge legat på att vi äter för mycket, när jag snarare tror att vi äter för lite näring. Vi får inte i oss det vi behöver då maten är så näringsfattig. Så istället äter många mer för kroppen signalerar hunger (=näringsbrist), utom då alla bantande kvinnor, men för att få i oss näringen vi behöver måste vi äta för mycket kalorier och går lätt i upp i vikt. Alltså en hopplös cirkel eftersom maten i sig är näringsfattig. Och alla bantare drabbas lätt av närinsbrist då de äter små mängder mat.

ladonna
0

Färsk frukt till frukost, eller ja, inte direkt när jag vaknar utan ca 2-3 timmar senare. Är inte alls hungrig på morgonen.