Living food
Vad är Levande Föda?
Levande Föda är en helvegetarisk och oupphettad kost, som har en positiv och snabbläkande effekt på kroppen. Kosten innehåller inga kött- eller mejeriprodukter utan är i stället baserat på frön, nötter, säd och grönsaker, bär och frukt. Genom olika processer såsom groddning, odling och mixning, blir detta till näringsrika soppor, patéer, dressingar, sallader, solbröd, eller till smakfulla kakor, tårtor och glass. Drycken Rejuvelac, som vi framställer, och som användes både i tillredning av maten och som hälsodryck, är gjord på vete/råg och blir till genom en fermenteringsprocess. Den innehåller mycket vitaminer, antioxidanter och mjölksyrebakterier.
En av grundpelarna i Levande Födas koncept är Vetegräset, som vi pressar till en livskraftig och klorofyllrik dryck. Levande Födas sigill är näringsrik och lättsmält mat, något som i kombination visat sig ha en synnerligen gynnsam effekt på båda kropp och själ.
Ofta uppstår frågan från tvivlande människor om man får tillräckligt med protein när man äter Levande Föda. Att kött är nödvändigt för proteinets skull är en utbredd missuppfattning och okunnighet. Strukturen i köttprotein är inte lämpad för vår kroppskonstitution. Köttprotein bilder urinsyra, ökar magsyran och skapar förruttnelse och därmed bakterier, viket leder till många degenerationssjukdomar. Hög köttkonsumtion leder bl. a. till åderförkalkning, hjärtbesvär, viss typ av mag- och tarmcancer samt för tidigt åldrande. Enligt det välrenommerade Institutet Max Planck i Tyskland, är det ett fullvärdigt protein om en produkt innehåller 9 st. livsnödvändiga aminosyror. Vårt behov av fullvärdigt protein får vi genom nötter, frön, bönor, drycken Rejuvelac, vetegräs och avokado.
Levande föda är optimalt näringsrik:
- Den rensar ut gifter
- Den stödjer uppbyggnads processer
- Den södjer läkande processer
- Den ger energi
Levande föda stärker ditt inmmunförsvar maximalt.
Levande Föda har en positiv inverkan på alla sjukdomar. I samband med att kroppen rensas och byggs upp så ser vi framför allt snabba resultat med dessa obalanser i kroppen:
Diabetes 2, högt blodtryck, högt kolesterol, övervikt, eksem, impotens, allergier, psykiska obalanser, utbrändhet samt muskel/ledvärk. Vi har även haft väldigt goda resultat med rökavvänjning.
Levande föda är oerhört rik på enzymer, mineraler och vitaminer samt har protein, mineraler och fett i rätt balanserad form. Denna kost passar även personer som är gluten/laktos intoleranta.
För tusentals år sedan föreslog Hippokrates, läkekonstens fader, att naturligt mat såsom frukt, grönsaker och säd skulle användas som medicin. Inga sjukdomar kan nämligen existera då blodbanorna är rena och cellerna fått tillräckligt med näring.Den enda orsaken till sjukdomen är att man ignorerar naturens lagar om hälsa, båda den fysiska och den psykiska.
En av förklaringarna till många former av ohälsa är att kroppen inte får tillräckligt med näring. De flesta mineraler försvinner ut i kokvattnet, enzymer dör vid 43 grader och endast ca 15 % av vitaminerna
överlever när vi kokar maten. De livsviktiga enzymerna, som har en central roll för ämnesomsättningen, försämras i kokt mat. Av detta framgår att man ofelbart får en nedsatt ämnesomsättning, om man huvudsakligen äter kokt mat och därmed inte kan tillgodogöra sig den näring man äter.
Med levande föda erfar du att det inte är födan i ditt liv som ger hälsa utan livet i din föda.

Välkommen till oss som har den längsta och mest gedigna erfarenheten och kunskapen av Levande Föda i Sverige.
Copyright © Living Food 2007, All rights reserved
Informationen är hämtad från Living food
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Eftersom det diskuteras en hel del kring matens inverkan på vår hälsa, både här på forumet och på andra ställen, lägger jag här in lite info om en sorts föda som uppnår lysande resultat för många människor.
God läsning 
/Hoppfull
Gud vad jag blir glad för det här! Nu börjar jag med att läsa allt du tagit fram ovan, sen kommer jag tillbaka!
det där är något jag tror på.
har en hel del egen erfarenhet av att fasta och hur mycket kosten kan påverka hur man mår.
sitter med en bok här som är skriven av Are Waerland år 1945 som heter övergångskost. mycket av det som han skrev redan då om hälsokost och hur kosten påverkar kroppen , hur vi kan få olika sjukdomar om vi äter fel skrattade man åt då. nu har det visat sej att mycket som står där är sånt som man allmänt anser är nyttigt , och tycker att folk ska äta nu. så där ser man hur lång tid saker kan ta.
~ mayolica ~
glömde att skriva att det är jättebra att du tar upp levande föda.
~ mayolica ~
jättebra att få den här upplysningen. Tyvärr hör jag till dom som inte tål denna maten men det är positivt att många andra kan bli bra
Så, när åker vi då? Och hur många vill följa med? :)
Det här skulle jag gärna åka på, vart nyfiken länge som sagt, jag vet när mor var där hade dom både olika behandlingar & föredrag på schemat oxå.
Intressant att läsa om alla olika kostråd.. så väldigt många olika kost hållningar, undra vad som är bäst, och för vem o när..?
Förvisso olika kost för olika syften, det är intressant.. vilka är bra för denna kosten? Gynnar det alla o olika måenden, generellt av det jag läst om detta tidigare så verkar det rikta sej mot alla.
Vad är alla olika kosthållningar bra för då? för att vi ska må så bra som möjligt..jo,. men det finns så många dieter/kosthållningar och det råder delade meningar.. GI ,LCHF et.c vad skiljer de åt och när lämpar sej vad bäst..?
Intressant o viktigt då kosten i allra största grad påverkar vår hälsa!..

Precis vad jag oxå tror Waara!
Jag tror ju som sagt att vi är olika i vår sammansätting även om man från vetenskapens håll säger att det inte är så. Men vore vi alla lika skulle ju inte en viss diet fungera för en och inte för någon annan.
Jag ser ju dessutom detta ur ett större sammanhang med inkarnationer och vad vi bär med oss från dem och därmed behöver eller inte tål, samt de arv vi bär från våra föräldrar. Personligen tror jag att detta skulle passa mig ganska bra faktiskt! Jag har ju stora problem med mat och har många gånger konstaterat att det enda min kropp egentligen tål och gillar är grönsaker!
Sedan har jag funderingar kring om man ångar grönsakerna eller om man äter allt kallt, jag gillar nämligen inte kall mat.
Om ni går in på deras hemsida finns både prislistor och datum på olika kurser/behandlingar. Jag bor ju nära och skulle gärna åka men har inte råd med de där långa 12-dagars vistelserna som kostar mellan 12- 14.000:- (det är inte dyrt för helpension men för mycket för mig nu). Det finns även 6, 3 och endags-vistelse.
korseett vad händer när du äter grönsaker?
iiiii jag följer inte med.. Nopp..
#7 för mycket grönsaker och jag får värk, svullnad och sötsug tillbaka. Jag har ätit väldigt mycket sådant en gång i tiden och jag blev bara sämre och sämre men nu har jag hittat rätt kost för mig.
Det finns flera sätt att äta och hålla sig frisk. Det viktigaste är inte att utröna vilken kost som är lämplig för vem utan om vilken kost som är lämplig för en själv. Mår du inte bra, prova en annan typ av kost och ge det minst 4 veckor eller helst två-tre månader innan du gör en utvärdering

#9 Självklart, jag har inga problem alls med det :) jag undrade bara vad som konkret hände när du åt grönsaker.
Jag är däremot oerhört fascinerad av att vi reagerar så olika på olka födoämnen, det säger så mycket om människan tycker jag! Alltså om hur olka vi fungerar! 
precis. Alltså det finns inte bara en väg till tillfrisknad men det svåra är att utröna vilken väg.

Exakt så tänker jag med, din väg är kanske inte min väg och tvärtom… ett evigt letande verkar det handla om 
vi är olika och mat som gör vissa friska kan göra andra sjuka. håller med om att det är viktigt att känna vad man mår bra av. inte köra med en diet man mår dåligt av för att andra säger att det är det bästa att äta för att må bra.
jag tror att mycket av den maten skulle vara bra för mej. jag har känt att kosten har stor betydelse för min fibromyalgi,men det är ganska svårt att hitta rätt .
för mej har det varit så att ,efter en fasta har jag känt vad jag bör äta och inte äta väldigt tydligt.
~ mayolica ~
Jag har aldrig reagerat på någon mat så för mig är det inget alternativ. Det enda som skulle kunna få mig att avstå köttprodukter är isåfall att bespara djur en massa lidande.
Sedan, vad händer med omega 6 fettsyrorna, som endast finns i animaliskt fett. Livsviktiga fettsyror som vi alltså då skulle avvara..? Vad händer i kroppen då..? Annars är grönsaker, och helst levande grönsaker, något som jag verkigen vurmar för - men då i kombination med kött. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
#14 nej Inga-Lena omgea 6 finns inte enbart i animaliska produkter. Omega 6 finns det alldeles för mycket av i vegetabiliska oljor och den omega 3 som finns har kroppen svårare att ta upp. För mycket omega 6 ger inflammationer och ledvärk. Den perfekta balansen mellan omega 3 och omega 6 har ett ekologiskt hönsägg.
Levande föda är en kost tilltalar mig mycket och jag tror att detta sätt att äta kan hjälpa många människor till god/bättre hälsa.