Alternativmedicin - klassfråga?
Vad tycker ni?
Jag tycker att det har blivit så. Jag som är oerhört svårbehandlad och kanske behöver dubbelt eller tredubbelt så många behandlingar som andra, får räkna med att hosta upp 12000:- eller mer för en behandlingsomgång för att få resultat. I och med att jag är sjuk och därmed har lägre inkomst så blir jag som behöver behandlingarna extra, sannolikt den som inte kan köpa dem.
Fick besked av en terapeut jag hade tänkt besöka, då han är mycket framstående inom sitt område och hjälper människor med svåra sjukdomar, att han tar 2000:-/besök. Detta med resa och så kanske 5-7 besök skulle sluta på uppemot 20000:- för mig! Jag kände faktiskt att jag inte ville stödja en så uppenbart klassfrämjande syn.
Nu menar jag inte här att alternativterapeuterna är för dyra överlag. Jag känner till deras kostnader och hur kärvt de har det! Så den diskussionen kanske vi kan lämna därhän.
Men hur skulle man kunna utforma ett system där sådana som jag kan få hjälp? Vi är ju jättemånga, de flesta av oss som redan är sjuka och som behöver hjälpen desperat har inga inkomster utan lever på sjukpenningar och sjukbidrag.
Hur tänker ni andra?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag har också den funderingen varför man tar så förbenat mycket betalt, det gör inte jag för jag vill att folk ska ha råd att komma till mig utan att jag för den skull gör gratisarbete.
Det är väl här som den berömda svenska trångsyntheten sätter till. Tänk om en sjuk person fick en summa som den kunde disponera över till vem den vill gå till för att få behandling. Låt oss säga att du är sjukskriven och så vet du att skolmedicinen inte kommer någon vart med dig men du har stött på en eller två behandlingsformer som får dig att tillfriskna. Varför inte då kunna berätta om det för försäkringskassan och få en viss summa till behandlingar. 10 000 kr hos mig inkl. resor kommer man långt med. Sjukskrivningarna kostar ju så mycket mer så varför inte luckra upp det stelbenta systemet för att få fler människor att ha möjlighet att gå från sjuk till arbetsför.
Floating har av FK i Värmland getts bidrag till för en person läste jag i NWT. läs artikeln här

Kanonbra artikel! Deje.. där är min mamma uppvuxen
där har jag spenderat många av mina barndoms somrar…
Det är knepigt men jag tror iofs att en klick av terapeuterna drabbas av girighet de med. Som en annan jag går hos (som jag måste gå hos) som tar 450:- för 20 minuters behandling. Han hinner aldrig göra det han ska ordentligt och man får alltid sitta minst 20 minuter och vänta. Fanns det någon annan här med hans kompetens och skicklighet skulle jag byta direkt!
Men t.ex. den terapeuten som tar 2000:- han jobbar ganska mycket med världsmästare i idrott mm. höginkomsttagare som jobbar och har lön. En sådan människa skulle ju kunna ha olika prissättningar eller jobba pro bono ibland!
Fast det bästa vore förstås om man själv fick bestämma. Man kanske fick bekosta några inledande behandlingar för att se om det hjälper och sedan få det betalt. Tyvärr är det nog långt dit… 

Jag, som terapeut, tar betalt dels för min tid, dels för min kunskap och erfarenhet.
Jag gjorde en liten jämförelse. Jag har många läkare och läkarstudenter bland mina kunder. Många har berättat att de har 7,5 minuter på sig med varje patient. Jämför det med mina 60-90 minuter.
Ett besök hos mig kostar 690:- kostnad per minut är 7:66
Ett besök på vc kostar 150:- kostnad per minut är 20:-. Tag i beaktande att detta besök är subventionerat med skattemedel.
Sen kom jag på att min frissa tar 350:- för att klippa mig. Det tar ca 20 minuter, nästan lika mycket som den subventionerade läkaren, 17:50 per minut.
Varför är det så att när det handlar om utsidan så får det kosta hur mycket som helst men när det handlar om insidan så ska det helst vara gratis???

Jag tillhör väl den skalan av människor som inte klassificierar människor… Men däremot tror ja att de personer som har högre inkomst också har råd att välja alternativa metoder, sen kanske de inte alltid gör det?!
Däremot de som har lägre inkomst prioriterar kanske annat då vi trots allt har en utbyggd sjukvård i vårt avlånga land.
Vad det gäller kostnad så är landstinget finansierat via skatt men den alternativa behandling är uppenbarligen inte så "betrodd" i Sverige, det är tråkigt MEN oj vad bra att Värmland s fk tar ett sådant steg!! Underbart!
Det gäller kanske här för de alternativa terapeuterna att samla ihop sig och försöka få till en ändring så att behandlingarna kan vara subventionerad precis som vanliga läkarbesök eller hos sjukgymnast.
Det gick ju bra vad gällde akupunkturen för några år sedan!
Jag håller med.
Man måste ha en stor plånbok för att ha något utbyte,
O för min del så gäller det naturprepatat också..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag har aldrig råd att gå till alterantiv behandling tyvärr………fast jag hemskt gärna skulle vilja. Snart har man inte råd att gå till vanlig läkare heller för den delan.

har fått borrelia (igen), skrev en annan tråd om det här på forumet… jag vill inte ta antibiotika då man inser om man läser om det på nätet att borrelia är oerhört svårbotat med antibiotika, oftast tar antibiotikan inte bort alla bakterier, utan lämnar en grupp resistenta borreliabakterier kvar i kroppen…
iallafall… har hittat en del alternativ… där man behandlas med olika örter, osv. t.ex. cats claw. en burk med 90 tabletter cats claw kostar 229:- på örtagubbens hemsida. men beräknad dos räcker denna i 22 dagar. sen ska man ha 2-4 andra örter också. det blir sammanlagt ca 1500 i månaden kanske… och detta skall man hålla på med i över ett år! det blir en jäkla massa pengar. och då räknar jag utifrån att jag självbehandlar mig själv. om man ska gå till en terapeut får man ju lägga till ännu mer…
#5 Vet du Gilla, det var min första tanke när jag läste inlägget. Om vi alternativa terapeuter hade någon slags fond, eller annan form av "skattkista" där alla bidrar till att den fylls, så skulle vi kunna subventionera kostnaderna för patienter som inte har råd att gå till oss, ett slags eget försäkringssystem. På det sättet tror jag också att t ex en sån som jag, som arbetar ute i obygden, där människor oftast inte tjänar så mycket, skulle få bättre ruljangs. En hjälp till självhjälp skulle man kunna se det som.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
#5,9: Min tanke med, det är skam att det alternativa inte är subventionerat rent ut sagt!
jag tycker att det skulle vara mer samarbete mellan vanliga sjukvård och alternativmedicin, istället för att motarbeta sådant som kan hjälpa många människor med frasen "det är inte vetenskapligt bevisat". sjukvården är väldigt begränsad som det är nu.
många alternativa behandlingar har funnis i många år, är välbeprövade och har hjälpt många människor där sjukvården inte kan göra något utan säger att "det är bara att lära sej att leva med det"
jag tycker att man skulle få välja lite mer själv mellan olika behandlingar på samma villkor.om man får andra alternativ att välja på, så skulle läkarna få mer tid för såna sjukdommar som hör hemma på vårdcentralen.
~ mayolica ~
Alternativa behandlingar kostar-så visst blir det en klassfråga, tyvärr, och vi vet ju att hälsan fortfarande idag är en klassfråga.
Jag skulle vilja prova på många olika alternativa behandlingar, men det är dyrt så jag får helt enkelt spara och åter spara innan jag har råd, och det tar sin tid.
Hoppfull
Vilken sjukdom behöver du alternativ behandling för?
Svenska läkarkåren är nog eftersatt vad gäller samarbete med de alternativa medicinerna/behandlingarna. Jag var hos en läkare för något år sedan då jag hade sömnproblem och lite annat. Då rekommenderade hon mig att försöka med johannesört. I samma ögonblick så ursäktade hon sig och sa att hon egentligen inte fick rekommendera naturpreparat, men att hon gjorde detta i alla fall.
Jag vet inte varför det ska finnas ett sådant motstånd hos skolmedicinen här i Sverige. Nej, jag tycker det är på tiden att svenska läkarkåren och medicinalstyrelsen tar en titt på hur andra länder mer och mer accepterar den alternativa vården.
Men jag tror att det kommer ske ett genombrott när de gamla stofilerna (läkarna) som fortfarande ser sig som gudar går i pension.
Blir lite arg känner jag 
#13 det är för att så fort de tipsar patienterna om alternativ medicin som inte är evidensbaserad så kan de bli anmälda och bli av med legitimationen, gäller alla som har en legitimation utfärdad. Och i Sverige är folk så missunnsamma och avundsjuka så det gör många gärna- skvallrar alltså

Problemet är som sagt INTE att jag man inte vet att terapeuterna måste ta betalt! Problemet är att många av oss som behöver terapierna inte kan betala de summorna och således inte kan gå hos alternativterapeuter. Man kan ju inte ens börja jämföra med sjukvården! När du lagt ut 900:- är du uppe i frikort, alltså inte ens två eller tre behandlingar hos en alternativterapeut.
Att gå ihop i ett eget försäkringssystem för terapeuter låter ju som en lysande idé! Dock tänker jag att konkurrensen ofta är större än viljan till samrabete så frågan är väl om det skulle fungera.
Att vänta på att det ska bli godkänt och subventionerat är ju meningslöst :) Det lär ju inte ske under min livstid i alla fall…
Man vet ju idag att majoriteten av de som söker sig till alternativvården är högutbildade och gör det av eget val för att slippa kemikalier mm. Det innebär ju att det blivit en klassfråga och att det är de med lite högre inkomster som kan välja detta, inte de svaga och sjuka. Det tycker jag är sorgligt!!
Det som skulle behöva förändras som jag ser det är ju just evidenssystemet! Det har suttit ett gäng gubbar och bestämt vad som ska vara kriterierna för att få räknas som behandling och medicin som fungerar. Sedan sitter det politiker i de olika landstingen och bestämmer, här har man t.ex. sagt upp avtal med akupunktörer då detta är "humbug" och inte får finnas inom vården. För varje landsting har faktiskt möjlighet att godkänna alternativa behandlingar. Man har rätt att ansöka som patient (i mitt län avslår de ALLA ansökningar rakt av) och få det prövat hos politikerna.
Ett förslag är ju att alla som sysslar med alternativ medicin/behandlingar går samman och organiserar sig i ett förbund. Man kan ansluta sig till Småföretagarförbundet och deras a-kassa.
Man kunde ju då också komma överens om vilka taxor som ska gälla för respektive behandling.
Jag tror detta är ett sätt att närma sig ett samarbete med Försäkringskassans system.
Det finns flera olika förbund redan bland terapeuterna. grejen blir väl den att förbunden ska jobba åt samma håll i en sådan här fråga.

Fast att terapeuterna ansluter sig till samma förbund påverkar nog inte priserna. Det handlar ju snarare om endera att de behöver lättnader av skatter och avgifter eller vårdsubventioner från staten.