Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 1930 ggr
april4
0

Expressen idag

11 alternativ som experterna gillar

Homeopati, yoga, massage, tarmsköljning och kiropraktik. Vad hjälper - egentligen? Och vad är bluff? Världens första professor i alternativmedicin har svaren.

17 november 2008 Yogan hjälper mig att umgås med barnen 17 november 2008 Professor Ernst vill stoppa kvacksalvarna 17 november 2008 Här är metoderna som inte fungerar

Metoderna som får godkänt:

1.

Tai chi. Kinesisk träningsform som är bra för balanssinne, hjärta och blodkärl. Ger smidigare leder och förebygger både benskörhet och fall hos äldre. Har även visat sig öka livskvaliteten hos personer med hjärtsvikt.

2.

Yoga. Minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar.

3.

Blodiglar. Det finns visst forskningsstöd för att lokal behandling med blodiglar minskar smärtan vid knäledsartros.

4.

Hypnosterapi. Ett tiotal kliniska studier har visat att behandlingen kan hjälpa mot oro, smärta och symtom vid irriterad tarm.

5.

Autogen träning.  En form av självhypnos, som kan hjälpa mot oro, stress, sömnlöshet, högt blodtryck och viss smärta.

6.

Fiskoljekapslar. Minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar.

7.

Johannesört. En hjälp vid lindrig eller måttlig depression. Har ofta mindre biverkningar än konventionella preparat mot depression. Kan dock minska verkan av receptbelagda mediciner, till exempel p-piller.

8.

Kiropraktik. Kan vara en hjälp vid ryggproblem. Behandlingen i nacke bör dock undvikas eftersom sådan har kopplats samman med stroke.

9.

Massage. Kan vara effektivt mot oro, depression, förstoppning och smärta, särskilt ryggbesvär. Studier har också visat på positiva effekter mot oro, depression och förstoppning.

10.

Meditation. Har en avslappnande effekt och ökar välbefinnandet. Metoden ska dock inte användas vid psykisk sjukdom, eftersom meditation då kan förvärra tillståndet.

11.

Osteopati. Metoden, som liknar kiropraktik men är mer varsam, har effekt vid behandling av ryggsmärtor.

Hoppfull
0

Hm… saknar åtminstone akupunktur och zonterapi på den listan… även om det är bra att några metoder fastslås som bra!

Värst var ändå den sista länken Skrikandes Förvånad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

april4
0

#1 har aldrig hört talas om den.

korseett
0

Osteopati har jag provat och det var bra för jag blev av mied min månadslånga huvudvärk när jag studerade

Tiia
0

Jag är väldigt förvånad över sista länken,på metoder som inte fungerar

hmm,vet inte om jag riktigt tror på den professorn

Hoppfull
0

Kände samma sak Tiia! Deras metoder att fastställa vad som fungerar och inte kan sannerligen göra en misstänksam!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tuva-Lena
0

När det gäller alternativa behandligsmetoder så är min erfarenhet att det som fungerar för en person kan vara verkningslöst för en annan. Man bör alltså behandla samma åkomma i hela undersökningen för att få ett jämförbart resultat, och det vet man ju inget om.. Dessutom kan människor ändå reagera olika. Den här undersökningen blir inte riktigt statistiskt säkerställd, som jag ser det.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

april4
0

Kul och se hur ni duskuterar. Själv kan jag  inget om detta, så följer er med intresse.

korseett
0

ja med ststistik kan man bevisa vad som helst för det beror bara på hur du räknar.

april4
0

Ja, det är sant korsett.

Tuva-Lena
0

Puttar en intressant tråd..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Tatsja
0

Håller med Tuvan. Det som funkar för en, kanske inte funkar för den andre.

Jag, till exempel, klarar inte av akupunktur. Fick migrän av det. Värre för varje gång. Till slut sa jag ifrån. jag som aldrig haft problem med det förut.

Nu får jag anfall ibland. Inte skönt. Troligen härör det därifrån.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?