Lätt pyssel
Av vanlig trolldeg kan man enkelt göra en ljusstake i form av en lussekatt.
Forma leran till en orm och snurra ihop dem som en lussekatt från båda ändarna.
Stick ner ljus i mitten av snurrorna. Bäst passar små julgransljus, men det fungerar med stora ljus också, men då får lussekatten vara lite tjockare för att de skall stå stadigt.
Låt lussekatten torka och måla den sedan så att den ser nygräddad och fin ut. Extra lyster får den om du lackar.
Om man vill kan man använda sig av ljushållare, som finns i handeln. De sticker man ner i degen där ljusen skall sitta.
Gör man en dubbel lussekatt med plats för fyra ljus får man en fin adventsljusstake.
ah trolldeg! barndomens skulpturer!

Just ja, trolldeg!
Nu fick jag riktig lust att göra något kul och/eller fint till julbordet. Ska nog boka söndagen med min kompis och leka med trolldeg :-)
Tack för receptet!
Agneta
Gomorron. Va roligt att ni vill och kan prova trolldegen. Jag ska göra det själv oxå under julhelgerna.
Har bara minnen från när barnen höll på med det i lekis. Någon som har receptet. Kan det inte.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

En googlesökning gav denna länk trolldeg
Tyvärr kan man inte kopiera med firefox så jag måste länka istället för att kopiera in recepten 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Här kommer receptet Tatsja
Trolldeg
Här är ett par receptet på helt vanlig trolldeg att använda som leklera eller att göra figurer som sedan kan torkas.
Alt 1
1 dl vatten
2 dl mjöl
1 dl salt
1 msk olja
ev karamellfärg
Arbeta ihop ingredienserna till en smidig deg. Om du vill spara figurerna kan du torka dem i ugnen i 100 grader i 1 timme och sedan låta dem stå till dagen efter.
Alt 2
2 dl vatten
1½ dl salt
4 dl mjöl
Lös saltet i varmt vatten. Rör i mjölet och knåda ihop till en smidig det. Torka figurerna i 100 grader i ugnen i minst 2 timmar. Låt figurerna sedan torka i rumstemperatur i minst ett dygn.
Här finns tips på hur du kan göra trolldegsfigurer!

Tack har skrivit ut och sparat. Så kan jag jobba lite med barnbarnet.
Väl mött, Tatsja
Asså trådlån här. Kom på en enkel sak man kan göra av pepparkaksdeg 
Jo, nämligen Värmeljushållare! Behövs nog ingen beskriving, för det säger väl sig själv, eller?
Nå, det är ju bara att kavla ut och skära ut 4-5 fyrkanter som man sen limmar ihop med smält socker..Antingen fixar man en botten eller så är man utan och ställer konstverket på en tallrik. Jooo, och så självklar dårå, så gör man ju hål i väggarna, fönster, hjärtan eller nå annat fint…
Ingen fara bybo……..du får visst låna tråden. Bra idé med pepparkaksdegen.
Idag ska jag göra en adventsljustake med trolldeg.
#10 du måste visa den sen,du är duktig på att pyssla
#10 Lööööööövar, bild kommer. Fast det blir kanske ikväll, just nu har jag bulldegen på jäsning. Gjorde på 1 liter, så kanske det blir en 100 bullar eller nåt. Vi måste ju ha nåt gott på jobbet oxå.
putt
va fint det blev
#15 taaaack
Du är så duktig april. Kom hit och gör lite åt mig också. Baka till exempel. Vi bor ju inte så hemskt långt från varandra och jämngamla är vi.
Väl mött, Tatsja
En bra idé, fast jag har ingen bil och jag avskyr tåg och buss. Om det hade varit cykelväg, så hade jag mer än gärna ställt upp med det.
Jag har bil, men körförbud just nu. Vi får ta det längre fram när mina ögon är klara.
Väl mött, Tatsja

Tjusigt april!!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Skriv ut