Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettyoga-qigong
Läst 2921 ggr
Soffe
0

Yoga!

Jag har en önskan om vi kan ha Yoga som veckans tema någon gång eller så.. Prata, skriva om olika sorters Yoga, det finns ju många.. Vad säger ni om det?

Tuva-Lena
0

JÄttebra förslag Soffe! Det kör vi på. Då akn vi kanske be Trisha att skriva en artikel om kundalini yoga. Hon håller på med sån.. ;) Kanske inte en hel vecka men i alla fall en dag, och sedan kan man återkomma veckan efter och fortsätta temat.  Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Soffe
0

#1 Javisst är det Glad Nä jag håller med om att 1 vecka blir för mkt, men en dag blir bra Glad Kundaliniyoga är jag intresserad av! Skulle själv vilja prova den formen av yoga, men vågar inte då jag hört om kundaliniresning Foten i munnen Har sett att det finns en DVD där man kan lära sig, så om jag inte behöver va orolig över den här sortens yoga så kan jag tänka mig att prova den!

Tuva-Lena
0

#2  Jag tror inte att det är någon fara om man lär ut det på en DVD. Antagligen så lär man endast ut rörelser som passar alla. Jag har själv flera DVD:ar med power yoga. Jag gillar den för att det är mer liv i den. Man rör sig hela tiden, nåt som passar mig. Glad

Soffe
0

#3 Okej.. Får se vad Trisha säger om det då :) Jag känner att jag behöver en lugn sorts yoga så att jag kommer ner i lugnet o få mer balans :) Tyvärr vet jag ingen här i min stad som har kurs i det, så därför jag tänkt på den DVD:n!

Tuva-Lena
0

#4 Skall förresten ta och pm:a henne på direkten! Glad

Brokenfether
0

#4 Bra ide´med dvd Soffe,då kan du ju oxå känna in i lugn och ro om du gillar det. Jag är inte så intresserad av att ha en flock människor runt mig…är lite eremitlagd…*L så dvd passar mig bra oxå.

Tuva-Lena
0

Har också alltid varit eremit, även om jag har tinat upp på äldre dar. Men jag tycker bäst om att vara själv, så länge det inte "stämmer" riktigt..Flört

Tror du att det kan ha att göra med att man vill fundera ifred kanske? Jag har ett behov av att få tänka mycket, och det kan man ju inte göra bland en massa människor, men jag har inget emot människor.. Hur det nu går ihop. Foten i munnen

Soffe
0

Håller med er! Jag föredrar o va själv eller bland fåå människor när det gäller meditation, yoga osv.. Då är jag hellre eremit :) Det blir mkt energier och det kan va jobbigt..

Tuva-Lena
0

#8 Fast för mig gäller det över huvudtaget. Gillar inte för mycket babbel och bubbel… konstig? ja, visst! :)

Brokenfether
0

#7 Prexis så känner jag det oxå! Tycker visst om människor men det ska vara i lagom dos. Jag har ett behov av att vara ensam och tänka,som du säger..*L Samtidigt vill jag gärna ha en sambo, vill ju inte die alone…men den killen måste ha förståelse för att det finns stunder när Broken bara vill sitta i lugn och ro eller mysa i tystnad…avskyr när det ska härjas runt. Äventyr däremot…det älskar jag. Ääääälskling…..var fiiiiiiiiiins duuuu…Skrikandes….Skäms….Skrattande

Soffe
0

#9 Njaa inte för mig är det så hela tiden, beror på.. Ibland vill jag ju helt klart va för mig själv, men oxå ha sällskap o prata :)

miffo
0

Bra förslag om yoga, kul att lära sig. Jag får dock komma ihåg att inte vara i ytterlägena för då får jag problem med kroppen.

Tuva-Lena
0

#11 Jag tycker att vi startar en sajt som heter singel.ifokus. Den kan du starta Broken, och jag hjälper dig med sidan.. :) Där borde guldkornen finnas, tror du inte det..? Flört

#12 Nä, och lagom är alltid bäst. Men det är det som är så bra med yoga, man följer endast det kroppen klarar av. Allt eftersom kommer du ändå att kunna ta ut övningarna allt mer. ;)

miffo
0

#13 det är precis det jag hoppas på, lungt och fint i början så går det nog bra.

De små övningarna som jag nu kör känner jag har mycket positiv inverkan på min kropp

Brokenfether
0

#13 Tuvan…här ska icke startas nån turtur-sajt ala´Broken & Tuvan inte!!! Guldkornet dyker upp när tiden är mogen….det måste man inbilla sig i allafall…*S

Tyvärr går det inte lika bra med selleri….Foten i munnen inte i detta fallet ….

Nu fortsätter vi i Yoga spåret..Flört

Hoppfull
0

Yoga gillar jag med :) Jag kör ju min variant (som jag inte vet om den har något sådan namn) den är lugn och bra och passar mig och min kropp utmärkt!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

miffo
0

Tänker…det borde ju gå att hitta yoga övningar till rullstolssittande personer oxå. Det är ju en menatl träning som går ut på att hitta en bra andning och stäcka på kroppen så gott det går.

Trisha
0

Kul förslag! Ursäkta att jag inte skrivit förrän nu, men jag har rensat ut lite skit… fick en härlig maginfluensa där toaletten var min bästa vän ett tag i livet…. isch. Men känns rent på något vis nu och nu är det ju bara vatten o nyttiga saker som gäller. Lite kul då jag o Happy precis betstämt oss för att verkligen ta hand om våra kroppar och liv…!

Skriver gärna om kundaliniyogan, den är fantastisk - tycker jag! En del håller på att debattera om vilken yogaform som är bäst, och det tycker jag är fullkomligt ointressant. Det är så fint att det finns så många olika yogaformer för då kan alla hitta en form som passar just dom!

Vill bara skriva här också om denna urgamla inprogrammerade rädsla för kundaliniresning. Läste en så fantastisk bok om vår kundalinikraft och myterna omkring denna. Vi blir så mycket mer lättkontrollerade om vi inte har någon kontakt med vår egen inre kraft - eller hur?? Klart man inte ska provocera fram något, vad det än gäller - men kundalinikraften är när vi är i flödet och alla våra chakran vibrerar som dom ska.

Skriver gärna en artikel om MIN upplevelse av kundaliniyogan, som gett och ger mig så mycket. Inga-Lena - du kan väl tala om i vilken form du vill ha den - artikel eller tråd.

Kram på er alla från en supersund Elinor, vatten, gi-, motion…

Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

Soffe
0

Jag röstar för en artikel eftersom JAG tog upp intresset Glad

hinzidi
0

Gleder meg, Trisha :))

Tuva-Lena
0

Välkommen till oss hinzidi! Skrattande Hoppas att du skall trivas med oss!

Brokenfether
0

#20 Välkommen hit säger jag med. Hoppas vi hittar dej i någon av våra trådar framöver..*L

Trisha
0

Härligt att möta dig här också hinzidi!!

Kramis!!

Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

hinzidi
0

Tack! :))

jeg har såvidt begynt med litt yoga, en dvd. Det er jo helt fantastisk hva yoga gjør for kropp og sjel egentlig. Da jeg hadde gjort øvelsene første gangen, undrade jeg varfor inte doktorer rekommanderar yoga for alle vondtene vi får etterhvert. Og ikke minst at yoga er et verktyg for at stressa ner.
Tenk om sjukvården kunne skriva ut recepter på yogatimer :))

Yoga er også en mind-tilstånd som alla menniskor har godt av at lære, eller iallefall få kjenna til vad er.

Jeg har ikke fått rutine på yogaen ennå, men det kommer det kommer :))

Brokenfether
0

#24 Recept på Yoga timmar..*S Det hade varit toppen ju….kanske det kommer i framtiden,man vet aldrig. Det är bla på grund av att stressa av som jag vill utföra yoga och för att komma mitt inre närmare. Glad

Hoppfull
0

Tjaa, de skriver ju ut träning på recept så varför nte?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

kerre
0

#14 miffo det finns yoga övningar för rullstolsburna gjorde mycket yoga när jag satt i rullstol en kortare tid.

både mentala övningar, andningsövningar och för händer armar axlar nacke etc för att bli starkare och mindre stel av att ta sig fram med rullstolen (det var en mycket tyngre upplevelse än jag någonsin kunnat ana kryckorna var rena barnleken jämfört med en rullstol i uppförsbacke! och det värkte i rumpan :p)

gjorde till och med ett år av min yogalärarutbildning knappt förmögen att röra mig mycket alls så helt klart finns det, yoga handlar om anpassning och är så mycket mer än rörelser hela filosofin patanjalis yoga sutra är fantastisk bok som man kan recitera/chanta ur och lära sig många visdomsord lycka till =)

hinzidi
0

…jag leser oppover i tråden her…og må innrömme at jeg ikke har fått noen fast rutine med Yogaen… Det gjör meg så utrolig bra å ta et yogapass på ca 30 min, men jeg får ikke en gang gjort det en gang i uka! Så det er mitt önske for meg selv i det nye året- at jeg får yogaen inn i livet!

bettin65
0

jag vill också gärna börja med yoga är väldigt orörlig på grund av värk och övervikt men finns det någon med lite tips hur man kommer i gång så är det kanon kanske kan det bli ett nyårslöfte för mig

hinzidi
0

jeg er fortsatt i begynnelsen. Og det er for meg en yoga-dvd, med enkle övelser, et yogapass på ca 40 min tilsammen, tror jeg. Også har jeg en yogamatte. Det er alt jeg trenger i min spede begynnelse :)

Yoga-dvd'en fikk jeg gjennom et helseukeblad, men de får man kjöpt flere steder.

Jeg velger å gjöre dette hjemme litt först, för jeg begynner på yogakurs :)

kerre
0

#29 har i omgångar inte haft något problem med en timmes pass varje morgon klockan fem eller sex men andra omgångar är det snoz handen som styr dock lagar jag varje frukost gröt så även när jag snozat får jag mig att göra fem minuters yoga övningar på morgonen på en stol framför spisen och ståendes hjälper för att hålla rutinen och få igång morgonen.

alltså det räcker att börja med 5-10 minuter eller bara tänka på hur du andas som start sen kommer längre pass mer naturligt =)

Tuva-Lena
0

Kul att yoga tråden kom upp igen, och av en händelse gjorde jag ett pass ikväll. Det är ju så härligt avkopplande varje gång! Glad

Jag använder också DVD:s, just nu Ashtanga yoga eller power yoga som man kallar det. Lite mer träning för kroppen, men samtidigt otroligt skönt med omväxlande mjuka och enkla rörelser.

Här kommer en länk där man kan köpa den jag använder just nu:

http://cdon.se/film/power_yoga-213194