Går det?
..att vara religiös om man rör sig bland ateister? eller går det att vara ärlig bland lögnare? Går det att vara generös bland egoister, eller omtänksam bland egocentriker..? Hälsoprofet bland soffliggare..? Listan kan göra hur lång som helst, och visst går det, men ser ni några förlorare i en sån kombination?
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
jag tror visst att det går. Man ska lita på sig själv.

Absolut går det! Däremot kanske man inte kan/vill/ska försöka omvända de som tycker annorlunda. Om man visar respekt för varandras val brukar det sällan skapa problem… däremot om man försöker övertyga eller ändra på andra så möter man ofta hårt motstånd.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Bra skrivet Hoppis……….sällar mig till din text.
Jag tänkte mest på risken att dräneras på energi. Om man ständigt umgås bland människor som är ens egen motsats, tror ni inte då att det dränerar en. Är man smart så söker man sig självklart till dem som befinner sig på samma våglängd, men det här var mer en hypotetisk fråga.. för att få igång lite tankeverksamhet så här på söndagkvällen. 

Hm… fast det dränerar nog mest om man känner att man skulle vilja att de andra förstod mig och mitt sätt att tänka bättre. Alltså när man inte riktigt och fullt ut accepterat situationen som den är utan önskar att det vore annorlunda.
Däremot så ger det inte jättemycket energi att vistas bland människor som har en helt annan livsåskådning än man har själv, så det kan nog upplevas som lite torftigt att inte få umgås med sådana som glöder lite av samma glöd som man gör själv. Tror jag alltså 
Jag tror inte att man vill visa vem man är i en sån situation, av ren instinkt är vi anpassningsbara i såna lägen. En avvikare blir lätt ett "offer" annars.
Tror jag med, att man skulle uppleva det väldigt torftigt att inte få visa vem man är och bli bekräftad för det. 
min första tanke var oxå att "visst går det,men det måste ta väldigt mycket energi.
det beror oxå på vad det är för situation man är i och vad man gör och vad man pratar om,ibland kan det vara intressant att vidga sina vyer och få inblick i andras synsätt på livet.
i vissa fall kan det funka bra, men man behöver människor man känner igen sej i oxå. annars är det lätt att känna sej ensam och utanför, man måsta ha något som fyller en med possitiv energi.
~ mayolica ~

Hm… jag har inga sådana i min omgivning förutom min örtterapeut. Jag är helt ensam om mina tankar och åsikter för inte heller hon tänker och resonerar som jag. Jag bor på en plats där gamla värderingar råder och där man är livrädd för alternativa tankar och filosofier. Jag har mått dåligt länge men bott kvar här för kontakten med mina söner. Idag känner jag inte samma behov av att prata om mina tankar.
Om man är en avvikare går det nog inte att göra så mycket åt. Så här på landsbygden märks man hur man än gör och domen har varit ganska hård. Men man vet aldrig, det kanske har att göra med min energiförlust det med…
#8 Du, gå in på PU och läs i tråden "Sända ut fel signaler". Där skriver eva2005 om just det fenomenet som du, och många med dig ;) upplever. Det kallas för att vara en "system buster", alltså en som smular sönder ett invant system som andra är vana att leva efter. Ofta är det människor som går sina egna vägar och inte inordnar sig i dumma mönster. Sträck på dig Hoppis! 

Ok ska läsa… Tack vännen!