Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: övrigt
Läst 2024 ggr
[dcpower]
0

Hur märker man om man har chrons????

Hejsan, jag undrar hur man märker att man har morbus chrons jag får ont ibland direkt efter jag ätit, en dag va avföringen så mörk att den nästan va svart ofta lös i magen elr behöver gå 2-3 ggr per dag beroende vad jag ätit blir värre efter jag ätit/druckit mjöljkprodukter

april4
0

Vad är chronss? Förtstår att det är nåt med tarmarna, men exakt vad är det? Du kanske är laktos intolerant.

Tuva-Lena
0

Här hittar ni frågor och svar kring Crohns sjukdom. Själv vet jag inte mer än vad ni gör om sjukdomen. ;)

http://inflammationssjukdomar.se/fragor/mage/crohns

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

mayolica
0

1. morbus crohn eller crohns sjukdom är en inflamatorisk tarmsjukdom. symtomen kan variera en del beroende på var inflamationen sitter. 

dcpower. tycker att du ska gå till en läkare som kan utreda om det är crohns sjukdom, eller om dina symtom har någon annan orsak. det finns flera saker som kan ge liknande symtom,det är viktigt att få det utrett ordentligt.

~ mayolica ~

april4
0

Tack för jättebra förklaringar.

[dcpower]
0

nu har jag fått ytterligare ett varningstecken jag har börjat få ont i leden i käken så nu e det bara å traska till sjuksystern å beställa en ny tid till min gastroentreolog buhu:(:(

mayolica
0

det får du göra, det går nog bra ska du se.

lycka till

~ mayolica ~

Brokenfether
0

Hej dcpower! Jag har en väninna som fick chronssjukdom. Minns att hon prata om inflammerade fickor i tarmen och att hon hade diarre´. När det var som värst var hon mager som en pinne och fick läggas in på sjukhus. Hon fick cortison som gjorde att hon svällde upp som en ballong. Hon tog kontakt med en homeopat som gav henne örtmediciner och blev bättre. Hon köpte olika örtpreparat i hälsokostaffärer och sen hon börja äta adofilus tabletter så fick hon tillsist bukt med sjukdomen. Minns inte vilken diet hon åt riktigt, men den var nog åt det lite fiberrika hållet. Har inte haft kontakt med henne på flera år,men har sett henne då och då och vet att hon har sjukdomen under kontroll. Hon var på gränsen att bli stomiopererad men lyckades undslippa med trägen kamp. När hon blev sjuk vet jag att hon mådde dåligt av stress, så enligt henne så var det den utlösande faktorn.

Lycka till med din utredning och krya på dej…/Broken

PS…enligt hälsohemmen ska man lära sin tarm att bajsa efter varje måltid, det är bra…*L

estetia
0

Be din läkare kolla i fall det kan vara Celiaki = Glutenintolerans.
Det är vanligare än man tror och svårt att misstänka då man får i sej mjöl hela tiden.
Då tål man inte vetemjöl kornmjöl och rågmjöl.
Man tål inte heller mjölk om man har obehandlad celiaki men det gör man oftast sen när man har ätit glutenfritt ett tag.

Läs mer på Celiakiförbundets hemsida http://www.celiaki.se/

hoppas du får hjälp med din mage

Hoppfull
0

När det gäller glutenöverkänslighet säger man inom alternativvården att det finns många många som är överkänsliga mot gluten utan att det visar sig i proverna. Det bästa för alla med magproblem är att utesluta vete (det är viktigast) helt och hållet, även vetestärkelse mm, i minst tre månader för att se om det blir skillnad.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

estetia
0

Vad jag har hört så ska aldrig utesluta vete eller annat gluten utan först ha fått diagnos!
Det nya blodprovet som finns har mycket högre tillförlitlighet än de två gamla.
Och tarmbiopsi är är så gott som helt säker metod för att fastställa celiaki.
Om man utesluter gluten utan att först kontrollerat om man har det så kan man det ju döljas att man har det.
Eftersom gluten även finns i råg och korn så får man ju fortfarande i sej gluten trots att man slutat med vete.

Läs mer på Celiakiförbundets hemsida http://www.celiaki.se/

subtil
0

Jag har en syster som har chrons och har stomi på magen, hon har gjort alla behandlingar som finns men det verkar vara så att när hon mår bra så är sjukdomen bra och när hon mår dåligt så blommar det upp igen.

Jag tror att en diet som baserar sig på en mer vegetarisk kost kan vara till hjälp och att man balanserarar upp sina energibanor kan vara till stor hjälp så att man får en mer positiv inställning tll livet.