Levande föda
Levande föda är ett sätt att leva och äta som jag har varit intresserad och läst om i snart 20 år. Finns någon här som hängett sig åt levande föda eller gör just nu?
Alma Nilsen , tror jag hon hette. Visst läst mycket å praktiserat en del..men det blir jobbigt att leva i de principerna i Norrland. Där kött å fisk e så nära till hands!
Vandra i Ljus å Skönhet

Inte jag… jag lade in info om living food här
Skulle tycka att det var väldigt intressant då jag upplever kött som väldigt tungsmält för min konstitution. Tyvärr orkar jag helt enkelt inte laga olika mat och övriga familjen vägrar i sten att äta annat än kött.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Hoppfull
Jag har inte ätit kött, fisk eller skaldjur på ca 11 år. Kött och skaldjur har jag inte saknat för en sekund, men någon gång har jag saknat fisk, som jag verkligen tyckte var gott.
Levande föda skulle jag vilja prova på, eller kanske gå över till helt, men jag har gjort några halvhjärtade försök som inte lyckats….
Men jag har planerat att åka till Levande föda institutet och lära mig hela processen, när jag får råd, för det är ganska dyrt.
jag skulle oxå vilja lära mej levande föda,men kostnaden är ett problem för mej med. kanske det finns någon bra bok, som man kan lära sej av
~ mayolica ~

De har även kortare kurser som inte kostar lika mycket. Sedan finns det säkert böcker i ämnet!
#Alma Nissen, kanske? Var aktiv utanför Södertälje för många år sedan.

Hon som ligger bakom centret jag hämtat infon ifrån hette Ann Wigmore. Centret finns söder om Valdemarsvik.
Ann Wigmore gick tyvärr bort i en brand för 10 år sedan, då hon var i åttioårsåldern.
Hon har botat sig själv vid två tillfällen, med Levande föda.
En gång vid arton årsåldern, sen gick hon tyvärr över till vanlig amerikansk mat igen och blev åter mycket sjuk vid femtio, då bestämde hon sig för att aldrig mer äta annat än levande föda, och blev åter igen frisk.
Vem är Alma Nissen?
Mayolica
Jag tror inte levande föda är dyrare än vanlig mat, den är nog tom billigare då man odlar så mycket hemma själv, som tex groddar som är superbilligt. Tom ekologiska frön är ju enormt billiga med tanke på hur mycket groddar det blir av bara en handfull frön.
Just i början är det förstås dyrt, då man måste inhandla en del, men sen lönar det sig.
Problemet är att jag inte tycker råkost utan olivolja eller dressing är gott. Jag tuggar och tuggar och det bara växer i munnen på mig. Men MED dressing älskar jag det!
Klart det är en vanesak. Man får helt enkelt inte ge sig, utan axprimentera med de grönsaksåser man faktiskt kan göra själv hemma, tex med avocado, tomat och vitlök låter ganska gott.
Men jag har inte lyckats än.
Men vill gärna!
http://www.2000taletsvetenskap.nu/alma1.htm
Vet inte om hon pratade om levande föda. Jag bara undrade om #1 kom ihåg fel efternamn.

Jo jag läste att hon gick bort, centret utanför Valdemarsvik är dock helt i hennes anda.
Nu kommer jag här och sticker ut hakan lite, men för mig så är inte levande föda naturligt för oss människor. Vi har en konstitution som är gjord för att äta både kött och grönt. Därför är det naturligast för mig. Skulle vi vara skapta för att äta levande föda, så skulle t ex våra tänder se helt annorlunda ut, ungefär som växtätares. Men jag har ibland övervägt att bli vegetarian med tanke på den omänskliga hantering man utsätter våra slaktdjur för däremot. Men det är jag det. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Jo jag har läst om det med Inga-Lena. Och jag tror som jag sagt förut att det är individuellt. Att många blir friska av den här kosten går ju dock inte att förneka, friska från alla möjliga allvarliga sjukdomar så något rätt måste det ju vara 
Uppenbart är ju att olika människor behöver olika sammansättning för att må bra. Bara det lär väl ta enorm tid för vetenskapen att inse eftersom de utgår ifrån att alla fungerar exakt likadant och har exakt samma sammansättning. Vi har en låååång väg att gå till förståelse och acceptans av olikheter.
Inga-Lena
Om detta ämne, kött eller inte, tvistar de lärde- men ett sak vet vi idag, vegetarianer mår inte sämre än köttätare, det finns tom indikationer på att de mår bättre, men det kan bero på att många som valt att bli veg har en annan helhetsyn, kanske ser till att undvika kemikalier, tillsatser, socker osv…..
Sen är det ju så att människan inte blir frisk bara för att hon inte äter kött eller för den delen äter kött, utan det är ju så mycket annat som ska till, som att maten är ren, att man inte röker, dricker för mycket alkohol, motionerar, är normalviktig, lever ett lyckligt liv, äter mycket ekologiska grönsaker och frukter , våra gener, vår livsmiljö osv….
Urprungligen åt vi nog av det mesta som naturen erbjöd; vilt, fisk, rötter, grönsaker, frukt, bär, rötter, larver osv…..men absolut inte säd, socker och kemikalier, eller korv och blodpudding….
Vi levde också ett relativt aktivt liv.
Men med tanke på hur grymt det är att föda upp djur naturvidrigt och sedan slakta dem så är det självklart för mig att inte delta i djurens lidande.
Väljer man naturkött eller ekokött så har man iallafalll bidragit till att djuren får leva lite mer som de ska, och att man själv äter ett mycket nyttigare kött.

Jo det finns i alla fall vissa vegetarianer som mår bättre och vice versa, för vissa vegetarianer mår sämre och får ändra kost och vissa köttätare mår sämre och får ändra kost.
Jag tror dock precis som du, att grunden både till denna kosts framgång precis som lchf, handlar i väldigt stor utsträckning om att man plockar bort gifter och kemikalier, processad, stressad och förstörd mat! Om vi äter ren och giftfri mat tror jag att formen på den är mindre viktig faktiskt. Utifrån det kan man prova sig fram till vad man trivs bäst med.
Sedan finns ju vissa andra rent matsmältingstekniska kunskaper idag, som att vi smälter maten MYCKET sämre om vi äter kolhydrater och proteiner samtidigt, eller om vi äter frukten efter maten istället för innan (efter jäser den i tarmarna pga den matspjälkingsprocess med vissa enzymer som är igång i magen då), eller att man inte ska dricka i samband med måltid alls utan helst innan och/eller tidigast en timme efter. Sådant är kanske lika viktigt för en god matsmältning som mycket annat.
http://www.loveraw.blogspot.com/
En superbra blogg för alla Levande föda intresserade. En ung tjej bloggar om sin levande föda resa, massor av recept, fakta och tankar kring Levande föda!