Salv-stång? Efterlysning!
Det här är nog en nästan omöjlig efterlysning, men jag gör ändå ett försök.
När jag var liten hade pappa en slags sårsalva i fast form, det såg ut som en brunt stearinljus utan veke. Massan såg också ut som hemgjord kola. Om jag fick ett skrubbsår klippte pappa en liten bit av bomullstyg, värmde en kniv på spisplattan och sedan smälte han ner det yttersta av stången och smetade fast på tyglappen. Tyglappen satte han sedan fast på mitt sår.
Stången bör ha varit inköpt på 50-60-talet. Den var gammal redan när jag var barn.
Jag minns lukten, jag minns att det kändes skönt när pappa höll fast tyglappen mot såret så att den skulle fastna och det läkte. Pappa kurerade bekantas svårläkta sår med hjälp av den här stången.
Pappa visste inte själv vad stången innehöll. Han lämnade in en del till någon som försökte analysera innehållet - men de lyckades inte.
Om jag någon gång skulle råka på en sådan här stång, så skulle jag fortfarande känna igen den lite sötaktiga lukten.
Finns det någon i det här forumet som har en aning om vad den här stången var gjord om och ännu bättre: finns det någon som gör sådana här salv-stänger idag?
Nej, mammaru, jag vet inte vad det kan vara som du menar. Jag googlade också men hittade inget. Kan den ha hetat nåt annat, tro..? Hoppas att du hittar den! Välkommen in till oss också förresten! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
det låter intressant. var den smal,som ett brunt litet stift?
~ mayolica ~