Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: huskurer
Läst 18463 ggr
Tatsu
1

Höga tandhalsar

Finns det någon som har något bra knep för att det inte ska ila.

Jag är livrädd för tandläkaren och har under två veckor använt en tandkräm med aloevera som ska vara bra, men jag tål inte aloe vera så nu har jag blåsor i munnen istället.

Jag använde en tandkräm som det var slipmedel i så det var därför jag fick problemet, skulle ju bara få lite vitare tänder, men nu känns det inget bra alls. Vill inte gå till tandläkaren.

TAcksam för tips.

Brokenfether
0

Hej Tatsu! Min storasyrra är tandsköterska/hygenist.Har frågat henne ang eget problem med tandhalsarna. Hon rekomenderade Sensodyn tandkräm och det har hjälpt mig. Jag kör inte med gnuggmetoden dvs borsta längsmed sidorna utan jag borstar som förr i tiden,uppifrån och nedåt,just  där tandhalsarna dragit sig uppåt. Något annat tips vet jag inte. Blir det för jobbigt med ilningarna och ev hål,så finns det inget annat än att gå till tandläkaren. Lycka till…Flört

Tuva-Lena
0

Instämmer med Broken. Sensodyn tandkräm är speciellt anpassad för dem med ilningar i tänderna och höga tandhalsar. Det brukar hjälpa. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Magi-cat
0

Q10 lär vara bra…

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Brokenfether
0

För att motverka hål i tänderna,rekomenderas det att man inte sköljer munnen med vatten efter kvällsborstningen. Låt tandkrämen sitta kvar på tänderna och bara spotta ut det sista. Jag klarar inte det.Måste skölja med vatten och sen dricker jag gärna ett eller två glas på det.

tatty
0

Sensodyn hjälpte mig…

Brokenfether
0

#5 Den hjälper mig oxå!Skrattande

Perla
1

Varifrån kommer den uppgiften? *nyfiken*

Brokenfether
0

#7 Tandläkare/hygenister. Glad

Hoppfull
0

Jag gör alltid så, använde inget vatten alls! Först tandtråd, sedan torr tandborste och bara spotta efteråt. Man sköljer bort fluoret från tänderna om man sköljer med vatten efteråt. Om det får sitta kvar har det en mycket högre effekt än den lilla lilla stunden man har det i munnen under själva tandborstningen… ska man vara riktigt noggrann ska man väl skölja runt på tandkrämsskummet en stund och låta det tränga in mellan alla tänder med… egentligen ganska självklart om man tänker efter Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Brokenfether
0

#9 Jupp…du har jätterätt.Flört

Tuva-Lena
0

Ibland när jag inte hinner borsta tänderna efter mat eller fika, så drar jag i mig lite tandkräm istället sen jag sköljt ur munnen. Ja va då, man är väl rationell av sig! Hemlis

Hoppfull
0

Drar i dig… som i svälja… Förvånad

Brokenfether
0

#12 *super skratt*Skrattande

#11 Tuvan..det är som att ta på sig rena kläder utan att ha duschat ju…hahahahaha…tokgumma

Hoppfull
0

och tänk på maggen… huvvaligen!

Tatsu
1

har inköpt Sensodyn och hoppas att det blir bättre.
Tack för tipsen.

Tuva-Lena
0

Ja, vad var det vi sa i nån tidigare tråd: Hellre byxlös än rådlös! Skrattande

Brokenfether
0

Kom att tänka på en gång när jag blev beordrad att gå till tandhyginisten för inflammation i tandköttet vid en framtand. Denna TH (tandhyginist) tog fram en liten miniflaskborste (såg ut som en sån ) och kör in mellan hörntand och framtand,sen filar hon på där ordentligt. Hon visade mig i en spegel efteråt och sa att jag skulle köpa såna små borstar och göra som hon gjort mellan alla mina tänder. Jag titta i spegeln och konstaterade att jag hade fått ett hål mellan tänderna.Fot i munnnen Det såg inte snyggt ut alls och jag tänkte i mitt stilla sinne att den jäkla kärringen hade förstört mitt smile för ever! Skrikandes Tandköttet hade dragit sig uppåt och det såg ut som tanden hängde löst. Broken blev ganska upprörd men sa inget,tänkte istället att detta får jag försöka fixa när jag kommer hem. Så kunde jag ju inte se ut! Skrikandes Hemma försökte jag dra ner tanköttet igen och putta ihop det med tanden…gick inte! När jag sen pratade så flög spottet ut genom hålet! Rakt på tröjan på den jag prata med! Skämmit? JA…ABSOLUT! Skrikandes Detta spottande höll på länge…men med tiden sjönk tandköttet ner tillbaka över tanden,inte helt men jag spottar inte längre! TÄNK..om jag använt en sån borste mellan alla mina tänder! Hur hade jag sett ut då? En livs levande vattenspridare!…Broken vill inte tänka vidare på det! Fot i munnnen

Hoppfull
0

Kanske en ny karriär dock?? OskyldigSkrattandeKyss

Brokenfether
0

#18 Vafalls!!!!! Hör jag ett uns av småskratt åt Brokens dilemma!! Fot i munnnen Nu har jag inget hål där mer så den karriären gick i stöpet…hahaha

Hoppfull
0

Ash då… Flört skämt å sido så är tandtråd bättre för att hålla rent utan att knöla så hårt på tandköttet tycker jag!

Brokenfether
0

#20 Ja,det är bäst med tandtråd,fast där har jag lyckats dabba mig med….*S

Hoppfull
0

berätta… snäääällla…

Chestnut
0

*klampar jag in och drar upp en gammal tråd*

#17 Antagligen körde hon med en för grov borste. Men det är inte helt ovanligt att tandköttet drar upp sig, speciellt om man inte är van. Mellanrumsborstarna är annars betydligt bättre än vanlig tandtråd då man kommer åt bättre. Dock har de flesta tandhygienister jag stött på som regel att inte använda mellanrumsborstarna på ovana patienter på pre molar tänderna (de främre) utan endast på de bakre.

"hålet" försvinner ju dock efter några dagar :)

Tatsu, hoppas att Sensodyne har hjälpt dig, det är den överlägset bästa! Är många som har tandläkarscräck, tyvärr…

/Amanda som har haft praktik på en folktandvård och en käkkirurgisk mottagning.

Med vänliga hälsningar
Chess

mayolica
0

jag har oxå använt sensodyne mot ilningar, det fungerade jättebra för mej.

Glad

~ mayolica ~

Tatsja
0

Sen är eltandborste bra för tänderna. Det har gjort att mina fickor blivit mindre.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Tatsu
0

Har använt sensodyne ett tag och det känns bättre, rådgjorde med en tandläkare och han rekomenderade sensodyn. Förmodligen fick jag problemet av en annan tandkräm som innehöll slipmedel för att få vita tänder.
Apropå vita tänder köpte jag den nya som pepsodent har för blixtrande vita tänder (enligt reklamen får tjejen hjälp med flyttlådar pga sitt vita leende) men jag blev blå på tungan och en svag blå ton på tänderna. Inte har jag fått några blixtrande vita tänder heller, dottern trodde att det säkert är något blekmedel som ska ligga kvar på tänderna, det står ingen info alls på tuben eller förpackningen så nu har jag gått tillbaka till Sensodyne White.

Tatsu