Tips inför en hälsostart?
Hej på er och gott nytt år!
Jag känner mig riktigt inspirerad nu att börja det nya året, och städa ut det gamla. Har bestämt mig för att försöka boosta min energi på så många sätt jag kan, för att undvika att trilla ner i vårdepp senare. Är Sajtvärd på "häxor" och där finns mycket kunskap om upppiggande örter, men tänkte höra med er också om ni har några bra tips på utrensande, uppiggande och hälsosamma kurer eller behandlingar.
Så… vad skulle ni rekommendera om man vill börja och fortsätta år 2009 så hälsosamt och nyttigt som möjligt? Några saker jag naturligtvis redan tagit med är motion och frisk luft, nyttigare mat (efter julmaten, blä), mycket vatten. Brukar även se till att äta groddar.
Men finns det fler bra knep?
Kram från Iram
Kanske börja med yoga och meditation, så att du också får en inre tillfredsställelse med i träningen. Ofta upptäcker man att det är det som har saknats istället för att motionera mera - om man nu är typen som tänker på att röra sig ändå. Passa på att meditera t ex när du är ute i skogen - finns inte bättre ställe att fylla på energiförrådet, än på en lingontuva.
Dra in Qi kraften och låt den omsluta hela din kropp och din ande! Andas in genom näsan och ut genom munnen, och föreställ dig att qi kraften följer med vid inandningen, och negativ energi följer med vid utandningen. ;)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Ursäkta en dum fråga, men vad betyder boosta? Har aldrig hört ordet.

Åh hjälp, har tydligen börjat svänga mig med läbbigt mediaspråk! Boosta betyder väl ungefär att ge något en knuff framåt, höja, maximera och liknande.
Ok, tack för förklaringen. Då är det ju bättre att skriva vanlig ren svenska så alla förstår eller
( inte illa ment)
innan du hinner ångra nyårslöftena..(varför,varför??)
jag motionerar o äter nyttigt,inte bara för att jag gillar o tycker om det,man får inte glömma att det även både ger ork o plats för lasterna.. :- ) (stavgång + vegetariskt)
nu menar jag det lite djupare också.. "späker o plågar" du dig bara,för att vara jätte-hälso-dutti,får du snart ..tillbaka,
glöm inte att njuta av en ..chokladbit,då o då, "do harm to none…gäller väl även dig *ler*
att inte glöma,att du HAR ett bra liv,inte missa de delarna,det är en väldigt bra grund för sin hälsa.
*kramensjälv* :- )
penke
#0 Vad härligt det låter Iram! Något som funkar bra för mej är tidiga morgonpromenader före frukost.. så synd vi bor lång från varandra, annars kanske vi kunde lufsat ut tillsammans i skogen & haft underbara prat på köpet.. :)
Kram!
jag skulle oxå vilja följa med på morgonpromenaderna i skogen. här finns det ingen skog,bara klippor och hav men jag gick alltid morgonpromenad när vi hade hunden,förstår inte att det ska vara så svårt att kunna göra det utan hund.
annars håller jag med om att just den där tidiga morgonpromenaden innan frukost gör väldigt gott för hälsan.
~ mayolica ~

Tidiga morgonpromenader är väldigt skönt!
Nej, att späka mig och hårdbanta det klarar jag aldrig. Max en vecka går det sedan är man uthungrad och deprimerad och börjar hiva i sig mat igen!
Tänkte mer på små förändringar, lägga till mer grönsaker, äta mindre på kvällen, lagom med motion… Men sånt gör jag från och till hela tiden. Dock inte under december månad då det blir mycket stugmys och godsaker, det är nog därför jag känner behov av nystart nu.
Det jag efterlyser nu är lite sådana där extrafinesser utanpå det vanliga som höjer livsandarna. Kan någon t ex rekommendera ett gott och nyttigt té? Eller något annat hälsopreparat? Någon extra nyttig och god smoothie att mixa på morgonen? Någon särskild matvara som spricker av vitaminer och mineraler?
Och som sagt, groddar kan jag rekommendera. Alfalfagroddar tycker jag är så gott, och hur mycket nyskördat och fräscht får man i sig annars den här tiden…? Tomater från Kanarieöarna, gurka från Spanien… Allt lika smaklöst.
Hej
jag kan rekomendera dig Mivitotal flex om du är ute efter uppigande hälsokost vet ej om det är av intresse men det kan jag rekomendera varmt jag började med dom innan jul och jag kan lugnt säga att jag inte varit så här pigg på länge den är full späckad med mineraler vitaminer etc. kan smaka lite si och så men det går att blanda med lite apelsin juice. 
jag har oxå mycket goda erfarenheter av mivitotal flex i den finns det mesta utom järn,det får man kan komplettera med om man behöver.
~ mayolica ~

Tack för tipset, ska titta närmare på Mivitotal.
Hur är det med Blutsaft, nån som testat det som en slags pigghetskur?
#11 Jag tror det var Tiia som hade ett inlägg om Blutsaft, och hon tyckte det var väldigt bra. Om jag inte minns fel så hade Broken för ett tag sen ett inlägg om smoothies också. Skall kolla.. 
Vill man gå riktigt djup i städningen så kan man kliva in i sitt solar plexus och leta efter känslor som man gömt där inne.
#14 Tack för tipset allhealing! Det skall jag testa också - även om jag gör det lite av o till ändå.. 
Jag skulle just vilja lyfta fram den själsliga balansen när vi vill göra en nystart i våra liv. Motionera är jättebra, men väldigt mycket i vårt mående handlar just om själen också.