Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 5886 ggr
april4
0

Makramé

Hittade en intressant länk om Makaramé. Har aldrig hållit på med detta, men nu måste jag ju bara testa det här. Nån som har erfarenhet av detta handarbete?

http://www.darling.se/nr46/handarbete/makrame.html

Clary
0

Jag gjorde en provtavla med olika varianter på knutar måste ha varit i slutet på 70-talet, vet att jag hade en bok om det, ingick i nåt samlarpaket av nåt slag. Vet att jag tyckte det var kul men det blev aldrig nåt mer försök.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Indiania
0

Gjorde något att hänga på väggen långt bakåt i tiden.Min mamma var däremot väldigt duktig på makramè.Hon gjorde bl.a en snygg väska.Det går att göra käcka blomamlar också.Testa får vi höra vad du tycker!

" Var nära naturen - var när dig själv "

april4
0

Tack för ideérna Indiania. Ska försöka komma igång med detta så småningom. Det där med väskan var käckt. Hmmm……..tål och tänka på.

Magi-cat
0

höll på lite med makrame en gång i tiden….var det i slutet på 70-talet det var så populärt?

Det är jättekul och lätt vanebildande! Det brukar finnas några dammiga böcker på bibliotek. Kanske dags för en renässans för detta roliga och praktiska hantverk!?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

april4
0

Jättekul att läsa om att ni tyckte det var roligt att göra handarbetet. Det är det ja gär ute efter oxå……….det ska vara skoj att jobba med det, annars blir det tungt.

Clary
1

Skulle vilja göra en hängmatta i makramé. Såg sådana i Indien och var bra sugen på att köpa en, men är kanske lite väl häftigt att börja med. 70-talet stämmer precis, då var det en stor grej

april4
0

Det är ett stort jobb att börja med en hängmatta. Jag ska nog träna i början, eftersom jag aldrig gjort det tidigare och sen kanske göra en strandväska eller nåt anant väskaktigt.

Allamej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Annars kan du ju göra smycken :) Har börjat bli rätt stort med vad dom kallar micromakrame, vilket egentligen bara innebär att du använder tunnare trådar :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

april4
0

#8 va fint det såg ut, men tyvärr så det nog för avancerat för en nybörjare……….ändå väldigt intressant.

Allamej
0

Inte avancerat alls :) Det roliga med makrame är att man kan får något väldigt enkelt att se svårt ut… det finns knutar jag fortfarande inte testat för att jag har blivit lite "skraj" :) Armbandet är gjort med enbart makrameknuten, inga dubbla halvslag eller annat bara en knut :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

april4
0

#10 säger du det. Får man fråga varför du blev skraj?

Allamej
0

Dom ser på tok för komplicerade ut :D Men jag kommer till dom förr eller senare iaf. :) Jisses, har ju nyss fått hem 200 meter med silkestråd så nog ska jag fortsätta knyta :)

april4
0

Måste man ha silkestråd eller går det att använda nån annan tråd?

Magi-cat
0

du kan använda vad som helst som går att knyta med. Lättare än silke är nog något som är strävare, som rep, hampa, kraftig bomull. Mattvarp har jag för mig gick bra, en kraftig sådan.

april4
0

Tack för tipset:)

Allamej
0

Silke köpte jag för att jag utöver macrame, som jag vill använda vaxad lintråd eller c-lon cord till så testar jag på olika kinesiska knutar också :)

april4
0

#16 Du verkar duktig på det där. Har du några bilder på arbeten som du har gjort? Skulle va himla kul och se.

Allamej
0

Oj… jo jag har bilder… :)

Jag är egentligen toknybörjare… jag lär mig för att jag tycker det är kul :)

Makramearmbandet har du ju sett dom andra kan man kolla på om man går till bloggen min

Det som jag testat göra med silkesnöret är dessa:

http://alternativbehandlingar.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=ef82c010-213e-4be6-9729-859578a3e3b3

http://alternativbehandlingar.ifokus.se/ShowUserFile.aspx?BinaryId=269582b2-449e-4581-853b-30ec00364260

april4
0

#18 Jösses så fina dom är. Verkligen snyggt.

Allamej
0

#19 Tack :) Det översta var det första jag gjorde när jag fick hem snöret och det är en forma av vanlig makrameknut. Det under är en ormskinnsknut (?) med lite utsmyckningar

april4
0

#20 snörena som du använder är dom dyra i inköp?

Allamej
0

Jag har en trevlig leverantör i Kina som inte är så dyr, däremot vet jag att dom snörena inte är jättebilliga om man hittar dom hos återförsäljare. Jag betalade bara ca 1,50 kr metern.

april4
0

Ja, det var ju billigt +frakten då förstås.

Allamej
0

Nä, frakten är inräknad då :) Träffar man på trevliga, hederliga säljare så är handel med Kina inget problem :)

Magi-cat
0

ja de var vackra! Och vilka fina "snören"! Jag ser att det finns lite modernare grejer numera!Skrattande

Allamej
0

Bästa med dom där snörena är att dom är otroligt mjuka och lena utan att vara sladdriga :)

Men ska man knyta makrame så är lintråd att föredra :)

Tiia
0

#18 Du är så oerhört talangfull.Väldigt fina armband

april4
0

Lintråd finns det att köpa i vanliga handarbetsaffärer?

Allamej
0

#27 Tack så jättemycket :)

#28 Om man köper lintråd på handarbetsaffärer så kan det vara en idé att vaxa den så att den håller bättre. Jag har själv några dockor här hemma som behöver en dejt med mina bivaxljus :)

april4
0

#29 Tack för tipset

Allamej
0

Ytterligare ett tips på vad man kan göra med knutar och satinsnöre :)

april4
0

Verkligen snyggt……….det där tar säkert evigheter att lära sig.

Allamej
0

Onej :) Knuten som jag använt i halsbandet tog mig inte länge innan jag kunde :)

april4
0

Säger du det, det ser invecklat ut.

Clary
0

Vilka snygga saker du gör Allamej, där fick vi nåt att bita i eller hur April? Måste lägga detta på minnet för det tror jag kan vara kul att testa.

april4
0

Jo verkligen ClaryGlad