Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etiketthealing
Läst 3306 ggr
Tuva-Lena
0

Reikigraderna

Gradernas Innehåll

Detta är innehållet i en grov sammanfattning, utan att gå alltför djupt in på vilka metoder som lärs ut och vad de heter, och utgår i ifrån det västerländska system som Takata lärde ut innan sin död 1980.

Reiki 1 (Shoden)
Reiki 1 fokuserar helt och hållet på användandet av handpositioner, för healing av sig själv och andra och inget som helst distansarbete och inga symboler. Huvudfokus ligger på självhealing och på att fördjupa sin kontakt till Reikienergin igenom vissa meditationer som Hatsurei Ho (Shuyo Ho om det utförs i grupp), Joshin Kokyo Ho och Kenyoku. En not som är värd att ta till sig, är att den västerländska formen använder sig av 12 handpositioner istället för den japanska motsvarigheten 5. De 12 vi använder är helkroppstäckande. De japanska 5 täcker huvudet, och en behandling sker därefter intuitivt. Denna utökning från 5 till 12 handpositioner kommer från Chujiro Hayasho.
Reiki 2 (Okuden)
Reiki II arbetar med handpositioner, men fokuserar sig främst på olika typer av behandlingar på distans, och med arbetandet av symboler som Choku Rei, Sei Hei Ki, Hon Sha Ze Sho Nen. Dessa behandlingar går på både det fysiska, känslomässiga samt mentala planet genom kontakt (eller Lokal som Takata uttryckte det) behandling, eller distans.
Reiki 3 (Shinpiden)
Reiki 3 arbetar med utvecklandet av elevens färdigheter som lärare och lär ut metodologin för den västerländska formen av initieringar och hur man själv lär ut systemet. Denna grad kallas oftast för Mastergraden, vilket härrör ifrån Takata men alltför ofta får helt fel associationer med "mästare". Master i det engelska språket betyder mästare men även lärare, vilket är det bästa sättet att tolka Master på i denna kontext.
Reiju & Denju
Inom Usui Ryoho Reiki har det alltid funnits ett element som vi i västvärlden kallar för initieringar, där eleven öppnas upp för Reikienergin med assistans av en Reikilärare. Den ursprungliga processen som användes av Usui kallades för Reiju, och var en meditation där eleven öppnades upp till energin under en tidsperiod och kunde utföras flera gånger. Under Chujiro Hayashi antog detta dock en ny form, det som vi idag har i väst och kallas för Denju. Denju är en process där läraren ritar Reikisymboler (tillsammans med den så kallade Mastersymbolen "Dai Ko Myo") vilket öppnar upp eleven till energin, och tillåter eleven att använda den på olika sätt. Dock finns det ett antal lärare som anser detta inte är nödvändigt, men ifrån Usui Ryoho Reiki-traditionen är detta en nödvändighet och har alltid varit så.

Källa: Wikipedia

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Tuva-Lena
0

Nehej, det går inte att göra texten mindre så den får ligga kvar, tyvärr.. Skrikandes

Cina-1
0

Det här var verkligen intressant. Jag har funderat på vad Reiki  1,2 och 3 inebär.

Brokenfether
0

#1 DU, DET E JU TOPPEN TUVAN…VEM BEHÖVER GLASÖGON NU?…HAHAHA…

Denna text begriper jag faktiskt inte mycket av….det är så många uttryck och namn som jag inte har en susning om. Det låter svårt i mina öron detta med reiki…är det det? Kram

Tiia
0

Jag började min healingbana med att läsa om reiki,hittade handpositioner som jag utförde …

men så tyckte jag att det gick lika bra utan symboler m.m,så nu gör jag min egenkomponerade healing iställetSkrattande

Jag tror Reiki fungerar utmärkt,men inget för mig

Reiki,Vit tids healing,min egen healing m.m..jag tror källan ändå är samma för all healing

Tuva-Lena
0

Visst är det så, allt är healing oavsett vad vi kallar det, men för mig blev det en riktig AHA-upplevelse att få lära mig Reiki! Härligt! Skrattande

Tiia
0

Visst är det härligt när man känner att man hittat rätt.

Oj,vilka höjder vi kommer att nå här på våra torsdagshealingar…jag längtar redan till nästa torsdagGlad

Brokenfether
0

#6 Det gör jag med….hoppas veckan går fort..fort..*L

korseett
0

jag har försökt att lära mig reiki minst tre ggr men alla gångerna har kursen inte blivit av så nu tolkar jag det som att det inte är reiki jag ska hålla på med utan andra healingmetoder.

FiaH
0

Jag har hållt på med healing ganska länge, men i torstes började jag min Reiki utb med Solkarina, ska bli en spännande resaSkrattande

Tuva-Lena
0

#9 Nej, va spänannde Fia! SolKarina är en mysig kvinna med båda fötterna på jorden, trots att hon så ofta pratar om änglar.. :) Du kommer att få stor behållning av kursen, det är jag säker på! Flört

#8 Jag tror som du korseett, det är nog nån annan healingmetod som du skall ägna dig åt. Kanske den där meridian flush healingen, den funkade dessutom väldigt bra på Tatsja. ;)

korseett
0

ja fast den var inte meridianrening i början utan då funderar jag på om det inte var en typ av kirurgihealing som det kallas. Det är andra gången det händer mig nu att jag börjar så. Undras om det är min healingguide som utbildar mig vidare. Jag har ju lärt mig annat från dom/den efter jag gick kursen i MF.

mayolica
0

det går att ge reiki utan initiering ,även att använda symbolerna . initieringar är ett av flera sätt att öppna sej för rejkienergin. reiki 1 kan utföra distans healing med och utan symboler. jag kände reikienergin och kraften i alla symboler flera år innan jag fått initieringarna. men på den tiden ansåg man att initieringar var nödvändigt så jag trodde det var nån annan healing jag använde. nu är jag initierad reikimaster och vet att det är samma energi. Om man ska arbeta profesionellt med reiki är initieringarna i dom olika graderna viktiga. men inte för att ge reiki till släkt o vänner.

~ mayolica ~

JILE
0

Hej , min dotter har fått initiering i reiki 1 igår, nu undrar jag om man kan ta emot healing själv fast man har fått initering. Tänkte om healing förstör chakrabalanseringen som sker vid en initiering i 21 dagar?

Kram Jile

mayolica
0

visst kan man ta emot healing när man har fått initiering,det förstör ingenting. man kan inte ta emot för mycket reiki,reiki är ballans i sej själv och skapar inte oballans.

~ mayolica ~

JILE
0

ja vad bra, tänkte om det kunde bli för jobbigt när kroppen ska balansera sig som de säger.

mayolica
0

det är inga problem så länge det känns bra. man brukar ge varandra reikibehandlingar på kurser efter initieringen.

man brukar även rekommendera att man behandlar sej själv dagligen efter initiering,för att hjälpa energiflödet.

~ mayolica ~

[Hukanson]
0

Har ni reikingar några synpunkter på reconnective healing ?

se www.reconnectivehealings.se

mayolica
0

jag kan inte ha några åsikter om det,eftersom jag är för dåligt insatt i den healingmetoden.

har läst både possitiva och negativa åsikter från folk som har provat det. jag tycker att det verkar intressant,så jag har beställt boken"väck din inre healer"för att jag vill sätta mej in i det lite mer.

~ mayolica ~

Indiania
0

#9 Vad intressant att du skall gå utbildning hos Solkarina, har läst mycket om henne och har en god känsla för henne.Dessutom det att hon gillar Änglar gör det hela ännu bättre, änglalakraft är goda energier. Lova att du skriver vad du tyckte om utbildningen sedan!

Kram Indiania Glad

" Var nära naturen - var när dig själv "