Immunförsvar
Att stärka mitt immunförsvar vore kanon. Men jag vet inte hur jag ska göra det. Äter ju rätt så starka mediciner för att över huvudtaget orka leva och komma igång. Utan dem, så tar smärtorna överhand och jag vill inte leva så.
Har ni några ideér?
Tacksam för allt.
Kramiz Tatsja
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Mår du bra psykiskt kan blir immunförsvaret även bättre! Allt hänger ju ihop!
Ut o promemera…. säger inget är rätt eller fel… det måste du känna!
Mia//
Jag är ute 4 gånger om dagen. Har ju hund. Mår dåligt både psykiskt och fysiskt. Det hör ihop. Värken tär på en.
Väl mött, Tatsja

Att stärka tarmfloran har jag fått lära mig är nästan A och O för immunförsvaret då det i stort sett sitter i tarmarna. Så att hitta ett riktigt kraftfullt kosttillskott (som alkagreens som jag brukar rekommendera) rensar och stärker kroppen oerhört. Dock kanske man ska börja försiktigt när man äter mycket mediciner och troligtvis har mycket att rensa ut. Mariatistel stärker levern och hjälper den att rena och rensa ut gammalt skräp som exempelvis de slaggprodukter som blir av medicinerna du äter vilket är bra i kombination.
Att andas djupa andetag är en annan sak, ju mer du syresätter kroppen ju bättre kan den stå emot.
Tyvärr är detta ganska dyra produkter men om hälsan blir avsevärt bättre kanske man vill försöka klara det ändå, åtminstone en tid.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag rekommenderar samma vitaminer och mineraler som jag rekommenderade i "astma-vilka altrenativa metoder…" Helamin CUFE och Helavit trace. Brukar ofta behövas lite utrensning också, lymfosin.
Det tar dock flera år att få upp kroppens immunförsvar så att du är beredd på det. Får man fråga vad du äter för mediciner? Och har du gjort något annat än att ta mediciner för det du lider av?
Kram Åsa
#3 #4 skulle vara intressant att prova såna kosttillskott. men tycker vet inte om det finns att köpa,eller om man måste beställa på nätet.
~ mayolica ~

De jag köper beställer man direkt från alkagreens via nätet. Det är ett fullvärdigt kosttillskott som innehåller allt man kan behöva. Det är ett mycket bra kosttillskott. Lite dyrt förstås men ska man satsa så ska man köpa något som verkligen är bra tycker jag. Här kan du läsa om det alkagreens
probiotika, D-vitamin och echinaceatinktur är mina rekommendationer.
..och mycket frisk luft, Qi-kraft, som syresätter blodet och triggar igång kroppens alla system. Man skall komma ihåg att det handlar om ett samarbete mellan kroppens alla organ, även om det som i det här fallet handlar om immunförsvar. Jag skulle därför rekommendera dig Tatsja att börja med Tai Chi.
I en undersökning där man lät äldre personer göra enkla tai chi övningar, så upptäckte man att deras immunförsvar förbättrades avsevärt. Tai Chi går ut på att andas rätt och att använda lungkapaciteten på ett effektivt sätt. Ofta andas vi med bröstet och utnyttjar inte hela lungvolymen för att fylla lungorna med syre - Qi.
Syret är grunden för allt liv, och de processer i kroppen som skall hålla oss friska.
Jag kan skicka en länk till dig, där du kan köpa en DVD som lär ut de enklaste tai chi övningarna. Man börjar med en lätt uppvärmning, genom en enklare form av TuiNa massage. Skulle också kunna försöka skriva ner övningarna här på forumet, men då måste jag fundera lite på hur jag skall lägga upp det så att ni förstår..
Återkommer! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
HIttade länken till DVD:n Just nu kostar den bara 99:-
Med porto blir det ca 130:-
http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=43433&lang=se&subsite=movies&&ref=
#5 Det går att kolla med Helhetshälsa vilka distributörer de har på den ort du bor i. Så kan du köpa av dem. Kan vara en hälsokostbutik eller någon terapeut.
Kram Åsa
jag funderar på hur olika mediciner kan påverka imunförsvaret, misstänker att kortison kan göra att det blir sämre. fick ta endel sånt i december för allergichock,men det kan även vara så att allergin i sej försämrar imunförsvaret,eller båda delar.
~ mayolica ~
#11 Cortison bildas naturligt i binjurarna, men ibland tar en inflammation över och då tillför man kroppen mer cortison. Nackdelen med syntetiskt cortison är att det svårt att dosera rätt, ofta får man biverkningar - vätskeansamlingar i kroppen, sköra slemhinnor och hud. På lång sikt kan dessutom cortisonet påverka den naturliga produktionen i kroppen, så att den upphör eller minskar - man får ett beroende med alla biverkningar det medför. Man bör alltså vara väldigt försiktig med att tillföra cortison, coh det är man också inom sjukvården. Cortison tar man till i nödfall.
Din allergi gör att ditt immunförsvar ständigt står i beredskap, och vid allergisymptom utsöndras det histaminer med typiska inflammationssymptom: svullnad, rodnad och vätsekansamlingar kanske klåda o s v.. Så visst, i teorin påverkar din allergi även immunförsvaret som ständigt får stå berett.
Njae vet inte om det är så mycket nödfall för i mitt tycke verkar det som om det skrivs ut cortison hej vilt här.

Tycker jag med korseett!
det är nog lite olika på olika ställen, men här har dom blivit mycket försiktiga med att skriva ut sånt. jag får inte heller mycket på en gång men jag måste ha sånt hemma, och ha med när jag ska någonstans.
~ mayolica ~
Jag får cortison sprutor för mina båda höfter och nu senast hade jag en inflammerad armbåge och då blev det cortison igen. Det är ortopeden som gillar sprutor, inte jag, dom gör så vansinnigt ont. Till höfterna blir det var 3:e månad ungefär.
Kortison försämrar immunförsvaret. Syntetiskt framställda läkemedel, mineraler och vitaminer går inte att jämställa med de naturliga. De tas inte upp lika effektivt av kroppen.
#17 Jo, jag har läst om det, men vad gör man inte för att få snabb lindring.
Jo jag förstår. Käkade sömntabletter av och till för att kunna sova. Nu ber jag om healing här på forumet istället. Det känns mycket mer hälsosammare
Mitt tandkött blödde förut(inflammerat tandkött) . Tandläkaren kliade sig i huvudet. När jag äntligen träffat min mentor/terapeut så sa han att jag skulle äta mineraler och se, det hjälpte.
Hade av och till eksemliknande utslag. Vad fick man av sjukvården? Jo, kortisonsalva. Idag är jag utrensad och slipper de problemen.
Om jag glömmer att ta mina mineraler en under en period på sommaren så börjar det att klia i mina ögon. Det är någon allergi, troligtvis något pollen. Men när jag börjar ta mina mineraler igen så slutar det att klia i ögonen
Å vad jag önskar att den svenska sjukvården förstod nånting om orsak och samband så alla stackars människor slapp alla dessa giftiga kemikalier som enbart tar bort symptomen och gör dem ännu sjukare.
Kram Åsa
#16 Så synd att vi bor så långt ifrån varandra april, jag har hjälpt människor med höftledsbesvär med laserbehandling, ja en del har till och med blivit så bra att dom hoppat över operation. Jag har en ledvärksolja också som jag skulle kunna skicka till dig, med naturliga örter. Gör gott för inflammerade muskler också dessutom. 
#19 Håller med dig Åsa, men det är ekonomi som styr sjukvården och då nöjer man sig med att dämpa syptomen istället för att angripa orsaken - tyvärr. 
#19 Får man fråga vilka mineraler äter du?
#20 Ja, det är verkligen synd att vi bor så långt ifrån. Om du vill skicka ledvärksoljan mot betalning förstås så skulle jag vara tacksam. Man vill ju gärna testa allt.
Det är oxå sant som du säger Tuvan att det är ekonomin som styr. Man tar det billigaste och snabbaste sättet för att få hjälp. Det dämpar ju bara som du säger.

Men är det verkligen sant att det lönar sig ekonomiskt att skriva ut dessa dyra kemiska preparat till människor som inte blir friska utan får fortsätta komma igen och igen… för att senare ofta utveckla sjukdomar som kräver betydligt dyrare behandlingar och operationer?
Jag tror snarare att det handlar om rädsla för att tänka utanför den egna boxen. Allt måste vara evidensbaserat enligt de snäva (fast ändå oerhört generella) ramar man ställt upp. Man har låst in sig själv i dem och nu har man bitit sig själv i svansen lite, för nu kan man inte tillåta behandlingar som alla vittnar om att de hjälper, för att man inte kan mäta effekten inom denna box.
#4 Jag äter neuronton
400 mg och 800 mg _1 x 3
_Cymbalta 60 mg _1 på morgonen
_Panodil Forte 1 mg _1 x 3
_Omeprazol Arrow enterokapsel, hård 20 mg 1 om dagen
Behepan® filmdragerad tablett 1 mg **1 om dagen
**Folacin® tablett 5 mg 1 om dagen
Propavan tablett 25 mg _1 till natten
_Stilnoct 10 mg 1-2 till natten
_För astman
_Combivent® lösning för nebulisator 0,5 mg/2,5 mg LÖ
Till min paryboy
Seretide® Diskus® forte inhalationspulver, avdelad dos 50 mikrog/500 mikrog/dos PU 2 puffar morgon och kväll
Ventoline® Diskus® inhalationspulver, avdelad dos 0.2 mg/dos PU
Vid behov
Väl mött, Tatsja
#24 Det va inte lite mediciner du äter Tatsja. Jag tycker jag äter mycket men jag ligger hästlängder ifrån dig.
#25 Har ändå lyckats sluta med ca 40 tabletter om dagen. Glömde en i listan. Den har gjort att jag kunnat sluta med vissa tabletter. morfinplåster. Bytes var 3:dje dag. Vilken skillnad den gjorde. Tramadol och Dexofen behöver jag inte längre.
Jag har ju mediciner för olika skador, Whiplash, ischias, diskbråck, fibromyalgi, muskelsmärtor, vitaminbrist. sköldkörtelproblem. Protes som inte vill som jag vill. Skador i händer, huvudvärk.
Många skador efter trafikolyckan. Men jag är glad jag lever i alla fall.
Väl mött, Tatsja
Ja, det är ju tur det, men synd att man ska behöva äta såna mängder? får du inte biverkningar av allt detta?
Jo, magen tar stryk, men jag har provat att inte ta tabletterna och det gör jag aldrig om. De hittade mig på golvet, livlös och själv svävade jag i taket och undrade varför de inte kom upp till mig. Ilfart in till akuten och jag lovar, det gjorde så ont att komma tillbaka i kroppen. Så jag gör aldrig om det.
Nu var det en läkare som sa att jag skulle sluta tvärt med alla mediciner. Min ordinare var sjuk. Han blev nästan vansinnig när han hörde detta. Lovar hon fick en skrapa.
De som säger att man ser ett ljus i en tunnel, har rätt.
Väl mött, Tatsja
Jag hade en kompis för många år sen som gjorde en hjärtoperation och hon berättade att hon svävade ovanför sängen och såg sig själv ligga där.
Läkaren berättade efter operationen att hon hade varit kliniskt död i 2 sekunder eller om det var 2 minuter, kommer inte ihåg det exakt. Rätt ruskigt tycker jag. Hon sa oxå att hon ville inte tillbaka i kroppen utan ville dit ljuset var.
nog dax för healing igen för dig tatsja
Jag äter Helavit CuFe, Helhetshälsa. Om man går till någon terapeut så kan man be dem att beställa. Ber om ursäkt Mayolica när vi pm:ade varandra. Jag glömde att Helhetshälsa är ett grossitföretag. Då kan ju inte privatpersoner beställa.
Och lilla Tasja, kära du. Att du står upp överhuvudtaget. Du behöver verkligen hjälp. Det jag kan göra här och nu är att skicka färger till dig. Det stärker dig.
Kram på dig.

Man kan även kontakta Helhetshälsa direkt för att få namn på närmaste återförsäljare.
#28 förstår inte hur en läkare kunde säga att du skulle tvärsluta med medicinerna,det måste trappas ner väldigt försiktigt om man ska sluta. tror inte heller att man ska ta bort alla på en gång om man ska sluta med dom. den läkaren borde anmälas,det kunde ha gått riktigt illa.
jobbigt att du måste ha så många olika läkemedel,men det var ju bra att du slipper tramadol o dexofen(dom har jag prövat men jag fick för mycket biverkningar av dom) morfinplåster är nog ett bättre alternativ.
#17 tycker att jag har kännt att imunförsvaret blir sämmre av kortison inget man vill ta i onödan,men ibland är det nödvändigt så jag är glad att dom finns.
#30 jag tänkte snart börja med healingkvällarna,men just nu håller jag på att behandla mej själv med healing.fick en kraftig förkylning,men den håller på att gå tillbaka.
~ mayolica ~
Mitt tips är att prova en helkroppsanalys och balansering med e-Lybra.
e-Lybra® kommunicerar med kroppens egna olika system och organ och skickar korrigerande information, frekvenser/energimönster, tillbaks till de egna systemen som balanseras och stärks.
#23 Du har så rätt i det du säger. Om alla bara visste vilken oerhörd makt dessa läkemedelsföretag har. Förstå vad marken skulle börja skaka under dem om allmänheten förstod vad bra homeopatmedel det finns. För att inte tala om hur mycket pengar de skulle förlora. Girighet och rädsla är två stora faktorer här. Förlorare, människorna, djuren och naturen. Allt som vi är. Vinnare? Ja vem vinner egentligen av girighet och rädsla. Ingen är jag rädd.
Men samtidigt måste jag ta mina mediciner för att kunna hålla smärtorna i schack. Skala 1 - 10 där 10 är värst, kan jag komma ner till en 6:a. Så jag går alltid med värk. Vissa dagar har jag så ont att skalan inte räcker till. Ryggen är ju inte bra. 4 diskbråck, 2 trasiga kotor och en cysta där ischiasnerven går ut. Operation? Ja om jag skriver på ett papper att sannorligt blir jag förlamad från midjan och ner. 75% risk. Så det bir preparet istället.
Väl mött, Tatsja

Nu som först har jag läst igenom det här
När det gäller kortison så är min man beroende av det, så jag är tacksam att det finns. Att det sedan skrivs ut i onödan vet jag också, ibland verkar det somom man inte kan komma på något annat när man ger det till en cancerpatient med utmätt tid.
Men det var ju Tatsja som ville ha råd om att stärka sitt immunförsvar. Vad jag tycker att du ska göra allra först är väl att börja äta regelbundet, du är ju lite dålig på det eller hur? Med alla de medicinerna du tar behövs även lite föda. Vi brukar skämta här hemma när min man tar sin morgondos att det är första frukost men mat måste man faktiskt också ha.
Medarbetare på Feng Shui och Indien
#37 Ja, jag är jättedålig på att äta mat. Brukar ta 3 riskakor till fikat på morgonen och de får jag tvånga i mig. Mat gör jag kanske en g ång i veckan. Ibland känner jag att tuggan bara växer i munnen och jag är bara inte hungrig. Det blev värre när jag började med Cymbaltan, men det hjälper ju mot lite smärtor och min deppighet.
Pest eller kolera känns det som.
Väl mött, Tatsja
Har du ingen alternativ terapeut att gå till eller att du gör en analys av vad du behöver. #34 skrev ju om något jag aldrig hört talas om men det lät väldigt intressant. Du känns så svag gumman. Dina färger lyser så svagt. Önskar dig mer hälsa, energi och mer styrka.
Kram Åsa
#39 nej det har jag inte och min ekonomi är ju inte den bäste heller.
Svag kanske jag är för att jag är så sjuk, men ändå är jag stark i sinnet. Har ju lyckats överleva allt ont som hänt. Men jag åker på det ena efter det andra. Så jobbigt.
Sedan juni har jag inte varit annat än sjuk. Det har bara varit än det ena och än det andra, Sen två operationer. Galloperationen är jag fortfarande inte bra efter, men nu är det i alla fall bara två hål kvar att läka. Ögat blir bättre och bättre, nu ska jag bara få det andra gjort.
Det jobbiga är att astman blir värre och värre. Värst är det när jag går upp. Utan min paryboy skulle jag inte kunna andas.
Väl mött, Tatsja

#40 Att börja äta är väl steg ett, riskakor är inte det mest näringsrika att stoppa i sig. Det må ta emot att äta men jag tror att om du vänjer dig med det så är ju chansen större att du inte drabbas hela tiden av allt, framförallt inte drabbas lika hårt. Full förståelse för att du inte har råd att få proffshjälp från den alternativa sidan eftersom man får stå för det själv men råd att äta måste du ändå ha. Varför inte göra ett försök? Många fina tips kan du ju få här inne på bra mat.
Kramis
Men om du vill äta Tatsja, vad är det godaste i matväg du kan tänka dig?
plankstek är något jag läntar till och inte får äta. Annars blir det Lasagne, eller potatisgratäng med något gott till. Fast jag får se till att det är gluten-och laktosintolerant. ingen svamp, inget rött, eller citrus, frukt, paprika och vissa andra grönsaker.
Väl mött, Tatsja

Varför får du inte äta plankstek? Alltså självklart då modifierad så att den enbart innehåller sådant du tål.
Då kan jag ju inte gå ut och äta, utan måste göra den hemma på grund av all matallergi
Väl mött, Tatsja

Kan man inte förbeställa ute? Vad är det du inte kan äta i en vanlig planka? För gluten- och laktosfritt är de ju vana på restaurang att laga.
Jag tänkte mig nog iofs laga själv
jag är en sådan person som hellre lagar själv då jag lagar bra mat, ofta bättre än utemat. Bara att laga det man gillar gör ju förutsättningarna oändligt mycket större än när man bara lagar för att bli mätt.

Vi hade ofta allergiker som åt på värdshuset och även när de kom in och beställde direkt fanns det mycket vi kunde fixa till. Att förbeställa är inte heller några problem. Sen är det väl kanske inte varje dag man går ut och äter? Säger som Hoppis, hemlagat är godast och då är det inte svårt att laga det man tycker om och tål. Med dagens utbud av varor kan man göra så mycket smaskigt 
Svamp, skaldjur, lever, är rena döden för mig och jag måste allså kräva nya skärbrädor, rena händer, knivar och tillagnings saker. Sen är jag allergisk mot paprika, rött, tomater, citrus, ananas, advokado. nötter, mandel,mjöl, mjölk, soja brukar vara svampsoja på restauranger, eller något från frukt med nötkärna.
Tror inte jag glömt något, i sådana fall skriver jag det igen
Väl mött, Tatsja

Jag förstår din oro och hoppas att man kan lita på restaurangpersonalen. Men man får nog noggrant förklara hur pass sjuk man blir. Det är ju som med de som har väldigt svår gluten och inte kan äta från ett rum det funnits mjöldamm i tidigare. Jag har flera i min omgivning med liknande besvär som du och det brukar fungera fint om de förklarar när man ska äta ute.
Men egen planka borde väl gå att göra på de premisserna?
Problemet är ju att ofta är det en sås som är black and white och den ena innehåller svamp. Räcker med att det sitter sporer kvar, så kan jag dö. Skaldjur och svamp sätter sig på min andning. Även om de är diskade, så är jag rädd. Sen att de slarvar med att tvätta händerna.
Så pizzeria är tabu för mig.
Ska köpa plankor och göra själv hemma. Blir ju inte som att gå ut, men då får jag i alla fall garanterat fritt från det jag är allergisk mot.
Rädslan för att få i mig svamp och skaldjur är stor. Här i Köping så har bowlinghallen restaurang. Tack och lov så är ägaren mycket allergisk och han kunde se till att julmiddagen till mig var garanterad fri. Både från gluten och laktos och även det andra jag är allergisk mot.
Tänk om fler ägare kunde tänka på detta. Måste de själva vara känsliga för olika saker för att förstå.
Det händer ibland att man får höra att de kan ju plocka av räkorna och sila såsen. Snacka om att inte förstå. Det är ju mitt liv jag spelar med och det är mig kärt.
Väl mött, Tatsja

En planka innehåller enbart bearnaissås, har ingenting med black & white att göra, vilken inte heller har någon svamp i. Jag är faktiskt av den uppfattningen att kockarna idag, om det nu är utbildade sådana vi pratar om, är mycket kunniga när det gäller allergier och vet exakt hur det ska hanteras.
Sen måste jag ju fråga, äter du inte hemma? Det är väl där som du då kan komponera en måltid som innehåller det du behöver. Med, som jag nog skrivit tidigare, nyttiga bra råvaror där du vet vad du får i dig för att din kropp ska kunna återhämta sig så gott det går. När du nu känner som du gör inför restauranger och dess personal är det väl ingen större förlust att skippa den biten och laga till nåt smaskigt hemma istället?

Jag tänker att frågan du måste ställa dig själv är nog VILL jag äta mat för att bli friskare, och sedan agera från det. För ingen kan bli frisk som inte äter, det är det mest basala vi gör. Så det kanske är det du måste fundera över först av allt.
Det finns massor av människor som har stora problem med sin aptit men som ändå tar det på allvar och ser till att på något sätt, via smoothies, goda smörgåsar, köttbitar, fisk, näringstillskott eller sådant de själva uppskattar ser till att få i sig den näring kroppen behöver för att fungera. Råvaror har ju oändliga variationsmöjligheter så just den biten är ju inte problemet.
Väljer du att låta bli att äta kan du nog tyvärr inte förvänta dig att din kropp ska kunna stå emot vare sig infektioner eller ytterliga skador som inte läker som de ska. Det är ju maten som gör att vi läker, maten som gör att vi får immunförsvar, maten som gör att vi fungerar överhuvudtaget… och utan den så får hjärnan prioritera vad som ska fungera och vad man får lägga ner pga bristande resurser.
Sedan jag fick cymbalta så mår jag illa. Vi kan göra mat och jag gör den själv hemma. Men efter bara två tuggor, så växer det i munnen och jag kan för mitt liv inte få ner mer.
Sen är jag ju van från liten ålder att gå utan mat. Tror det också spelar in.
Clary. Har frågat runt lite på restauranger här där jag bor och många svarade att det är två såser. Jag anser att det bara ska vara en. Det fick jag lära mig. Men många har svampsåsen också.
Sen vore det roligt att kunna gå ut och äta, någon gång om året.
#52 Tro mig. Jag försöker äta, men det är inget roligt när det åker hiss. Ska prata med läkaren och få byta medicin. Cymbaltan hjälper lite mot fibron, men dessa biverkningar kan jag vara utan.
Tack för allt stöd från er. Ska försöka äta i alla fall lite. Bättre 2 tuggor än inget.
Väl mött, Tatsja

Cymbalta fick nej i Euroupa att säljas som läkemedel mot fibromyalgi man ansåg att de studier som presenterades inte höll så här ska de då bara skrivas ut vid depression och ångest.
Om man tittar lite på vad du stoppar i dig av tabletter och dess innehåll blir jag lite fundersam, du äter propavan som innehåller laktos som du är allergisk mot? Stilnoct när du har såna problem med astma? Då undrar jag ju om det är en och samma läkare som skrivit ut dessa preparat och medveten om alla problem du har.
Så är det väl dags att lämna det gamla bakom dig, idag är det ingen som hindrar dig från att äta. Även om du bara klarar två tuggor, ta de två tuggorna ofta. Jag skulle också må illa om jag stoppade i mig en massa värktabletter utan att äta mat.
Om inget annat kan få dig att försöka så kan du väl tänka på att du är en förebild för ditt barnbarn.
Hoppas att du på allvar försöker ta itu med de här bitarna så ska du se att du kommer att känna dig friskare.
Propavan är en till natten, men jag har inte tänkt på att de innehåller laktos. Kanske är det så lite, men det kan ha en förklaring till varför toan är besökt en stund efter tablett-tagningen.
Stilnocten fungerar faktiskt rätt så bra. Det är samma läkare som skriver ut mina mediciner och han säger att astmatiker reagerar olika.
Ta bara magnecyl. Den enda tabletten som hjälper när huvudet håller på att sprängas. Treo kommer upp lika fort som jag får ner den, så den fungerar inte. Har provat iprem och ibumetin, men det är magnecylen som hjälper bäst.
Sen har jag ju paryboyen här hemma och den får jag ta rätt så ofta nu. Men jag vet ju varför. Denna eviga influensa som inte ger med sig ordentligt.
Jag var duktig idag Clary. Tvingade i mig 4 tuggor, även om de är små, så åt jag i alla fall.
Men jag ska i alla fall snacka med läkaren om cymbaltan. Att den inte gör något mot fibron, kan jag leva med. Tror och känner att morfin plåstret ger mer hjälp än den tabletten.
Finns andra mediciner mot depression och ångest har jag inte.
Väl mött, Tatsja

Bra Tatsja, då tycker jag att du utökar till 8 tuggor idag eller varför inte 10 utspritt på hela dan? Med lite jäklar anamma som du ju faktiskt har kan du vända allt nu, det är dags, eller hur? Om det är möjligt att skära tablettmängderna eller byta till bättre sorter (det finns ju en uppsjö) är det väl att föredra och att kunna äta.
Clary. Jag har redan skurit enormt i tablettskörden. Tramadol och dexofen, tar jag inte längre och det var starkaste dosen. Morfinplåstret hjälper faktiskt bättre än dem.
Sen har jag Neurontin för bland annat fibron. De har jag kunnat gå ner i etapper med 400 mg x 12 om dagen till bara 3 om dagen. 800 mg från 8 om dagen till 3 där också. Panodil vilje läkaren att jag skulle fortsätta med 4 om dagen. Jag tar bara 2. Sen är det många andra jag har lyckats ta bort.
Men nu är det nog stopp med att försöka gå ner. Måste kunna fungera för värken också.
Väl mött, Tatsja

Kanonbra om du kan utöka tuggorna. Kanske ta två varannan timme istället? Det skulle ju göra en enorm skillnad för din kropp. Och det är ju inte viktigt att äta mycket vid få tillfällen utan den totala mängden per dag.
Lycka till med detta med maten 
jättebra att du kan få i dej några tuggor i allafall. det är bra att du börjar med lite åt gången så att magen kan vänja sej,så tål du mer och mer efter ett tag.
? funderar lite på fibron,ibland kan många mediciner som dom gärna skriver ut just mot fibro förvärra smärtan.nu är det ju väldigt individuellt.
~ mayolica ~