Johannesört och blödning?
Jag undrar om någon har erfarenhet eller kunskap om Johannesört och blödningar? Om man söker information om Johannesört i den "alternativa världen" kan man ofta se att det påstås att Johannesört, till skillnad från SSRI-preparat (alltså skolmedicinska läkemedel mot depression), inte har några biverkningar. Det är inte sant. Jag vet ett par personer som testat att ta Johannesört i stället för "lyckopiller" och de har fått så ont i magen att de har fått avbryta.
Sen kan man också hitta information om att Johannesört minskar effekten av Waran (blodförtunnande) och även att Johannesört används för att stoppa blödningar.
Jag har i tre omgångar testat ett homeopatiskt kombinationspreparat där ca 6 olika homeopatiska beredningar av olika ämnen finns i en tinktur beredd av Johannesört. Jag tar det för att reglera mina hormonsvängningar och det har fungerat bra vid tillfälle ett och tre. Däremot blev jag för illamående av det vid tillfälle två.
Nu när jag testade igen så har jag haft lindrigare besvär typ att det blöder mer från tandköttet när jag petar tänderna och att jag måste grunda med lite mat innan jag tar dropparna för att inte få ont i magen.
Jag är ganska säker på att det är just ingrediensen Johannesört som ger besvären, eftersom de andra ämnena är i så utspädda homeopatiska beredningar.
Det förbryllar mig att Johannesört i mitt fall verkar ge mer blödningar och inte mindre. Plus att jag idag fick blod i avöfringen, sannolikt hemmorojder - men det gjorde inte ont och jag var inte direkt hård i magen.
Jag kommer att sluta med homeopatpreparatet nu på direkten och hoppas att det inte kommer något mer blod när jag går på toan. Oavsett varför jag blödde, så blödde det mer därför att homeopatpreparatet höjer min benägenhet att blöda.
Om någon har liknande erarenheter av Johannesört vill jag gärna att ni delar med er!

Jag har ingen erfarenhet alls av Johannesört men vet att en hel del örtpreparat, precis som vanliga mediciner, kan man reagera på i början. Att man får besvär av örter KAN vara att kroppen städar och läker gammalt skräp och alltså minskar besvären med tiden.
Nu vet jag inte alls om det är så för dig så självklart ska du vara uppmärksam och sluta med preparat som du upplever försämra din hälsa! Det bästa vore om du hittade en örtkunnig att fråga, kanske homeopaten du fått preparatet av?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
En del av de antridepressiva medicinerna ger upphov till blödningsbenägenhet. Man kan få magblödning, näsblod (som jag själv får) lätt att få blåmärken osv. Eftersom Johannesörten är ett liknande preparat så skulle man ju kunna utgå ifrån att det fungerar på liknande sätt.
Det blir med andra ord, ordentlig schuss på blodet.

Hm, jag som trodde att Johannesörten var motsatt… minskade blödingsbenägenhet. Den tros ju t.ex. minska avstötningen vid transplantationer och som mammaru skriver bör det ej intas samtidigt som waran (som ju ökar genomblödning).

#3: Precis, det står på flera ställen att Johannesört MINSKAR blödningsbenägenheten, men varje gång jag tagit en kur med det här homeopatiska preparatet så har jag märkt att det blöder mer från tandköttet.
Det går inte ihop sig.

Kan det vara så att du har virus eller bakterier i ditt tandkött (som ju nästan alla har) som johannesörten tar död på? Så att tandköttet blir lite sprött av förändringen, rensningen och läkningen? Så blir det när man dödar av candida, först rensar kroppen och då mår man sämre och får exempelvis spröda slemhinnor. Men sedan blir det mycket bättre än innan. Johannesört är visst bakerie- och virushämmande om jag inte missminner mig.
Johannesört har en blodförtunnande effekt,så det stämmer att den kan ge ökad blödningskänslighet. Johannesört är ett naturläkemedel som har ganska mycket biverkningar.Lättare magbesvär,allergiska hudreaktioner finns som sällsynta biverkningar. man kan oxå bli ljuskänslig och extra känslig mot sol.
Det är oxå så att Johannesört kan krocka med många andra mediciner (interaktioner) det är ganska kännt att det kan slå ut effekten av P-piller,men det kan även slå ut,eller förändra fler läkemedel och ge biverkningar. Så i naturläkarfass rekommenderas att man inte ska använda det om man tar andra mediciner,eftersom det inte är riktigt utforskat vad som kan hända.
Det står oxå i naturläkarfass att den kan ge försämrad reaktionsförmåga(att tänka på vid bilkörning,mm)
Många tror att natueläkemedel ska vara biverkningsfria,men så är det inte.
~ mayolica ~

Mayolica: VAR hittade du information om att Johannesört är blodförtunnande? Jag hittar bara motsatt information!
#7 det var i samband med att jag använde johannesörtsprepparat och läste om det.
~ mayolica ~

Okej, tack Mayolica! Det är bra att veta att åtminstone du har läst sådan information även om jag inte kan hitta sådan information nu.
När jag tänkte mer på det här har jag ett vagt minne av att skälet till att jag avbröt försöket med det här homeopatpreparatet förra gången var att jag fick, som jag trodde, en mellanblödning. Men idag slog det mig att det kanske var just det här med den ökade blödningen som orsakade det och inte den hormonella påverkan.
Har ingen erfarenhet av johannesört förutom att det är bra mot depressioner. Däremot skulle jag vilja rekommendera dig att ta Sulphur D30 istället mot dina hormonbesvär. Bästa är ju förstås att ta bort blockeringen du har i ditt halschakra
Kram Åsa
#6 Vilket uttömmande svar mayolica! Tack för informationen, bra att hålla i minnet! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Faran är att blint tro på naturläkemedel och att dessa är helt ofarliga och fria från biverkningar. Så är det inte. Det finns naturläkemedel som du kan dö av om du tar för stor dos.
Jag skulle nog rekommendera att konsultera en naturläkare eller någon som är kunnig om de olika preparaten innan man själv börjar behandla sig. De preparat som säljs på apoteket är för det mesta apotekets personal kunniga om och kan ge bra information.

Alltså, jag har köpt mitt homeopatpreparat från en heomeopat. Jag tog två kurer 1999 med GOTT resultat och inga konstigheter. Det är nu som preparatet hade konstig effekt.
Och för min del är jag medveten om naturläkemedels kraft på både gott och ont. Jag har kämpat med att hitta bot för min dagliga migrän i hela mitt vuxna liv och besitter massor med information och erfarenheter. Det är ganska ofta jag som utbildar personal på apoteket resp hälsokosten istället för tvärtom - när det rör sig om de områden som jag är påläst på.
Jag instämmer i ditt råd Gunilla-R, men det är inte riktigt där jag befinner mig.

Vad säger homeopaten om reaktionen då?