Rökstopp vid op
I Umeå vill man enligt nyheterna idag införa rökstopp två månader innan och två månader efter planerade operationer. Detta då forskning visat att inte mindre än 50% av rökarna får komplikationer vid operationer som icke-rökare inte får. Man kan alltså spara massor av lidande och bekymmer och samtidigt samhällets skattemedel på detta sätt.
Vad tycker ni om ett sådant förslag?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
jag tycker att tobak överlag ska förbjudas för det är inget annat än något som förstör kroppen och tillför nada. Tycker ett sådant förslag är bra men det kan ju bara gå till rekommendationer

Jag tycker att detta är bra, håller med dej korseett i allt, detta förslag är framlagt för ditt eget bästa, och du får dessutom hjälp att sluta röka
./lena
Jag håller inte med er. Att neka någon en operation som ger en ett drägligt liv, bara för att man röker, är så fel. Då ska inte de som dricker få vård heller. eller håller på med andra droger, missbruk. Har man fetma så är det ju likadant.
Visst är det bra att man kan få hjälp att sluta röka, men vem kollar dem? Tvinga folk till det, blir fel signaler.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Det är därför jag skrev Tatsja att det bara kan gå till rekommendationer och för att utöka det hela så allt som har med droger och alkohol att göra att man rekommenderas att avhålla sig för sitt eget bästa och för bästa möjliga läkning. Men det kanske redan görs idag eller?

Att tvinga någon är helt klart inte den bästa lösningen. det bästa är väl att vi tar ansvar själva för vårt eget bästa.
Alla ska självklart ha rätt till lika vård, arbetar själv i vården sedan 30 år.
Att rekommendera något som är positivt för vår hälsa och erbjuda hjälp och stöd tycker jag är bra.
Kram/lena
Jaha ja, så har man då hittat ännu ett sätt att sätta blåslampan i baken på rökarna - "samhällets avskum"! Samtidigt kan kära staten, med Vattenfalls goda minne, utvinna brunkol i Tyskland som man skall elda kolkraftverken med! Att sätta presss på den lilla människan är ett vedertaget sätt att få oss vanliga dödliga att känna dåligt samvete, men att Storebror samtidigt spyr ut tonvis med cancerframkallande ämnen över oss - det pratar man tyst om.
Även rökare betalar skatt, ja till och med mer skatt än de som inte röker, så hur i hela friden kan man kläcka en sån urusel idé? och som sagt, det Tatsja tar upp ang andra "Missbrukare", hur gör vi då med dom? Dom är ju dessutom oftast hopplöst förlorade. Rena rama George Orwell-idéerna, för har man satt en snöboll i rullning så dröjer det inte länge förrän man utökar pålagorna.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Tja, nu var ju inte detta förslag att människor skulle tvingas sluta röka för alltid. Det handlade om en tid före och efter operationer eftersom dessa människor alltså får 50% mer komplikationer och sannolikt även avlider just pga rökningen emellanåt. Jag tycker egentligen inte att det är orimligt med tanke på vad vården faktiskt kostar.
Det finns ju andra krav som att man måste tappa viss vikt för en del op. och knarkare som är höga eller alkoholister som är fulla får knappast planerade operationer de heller. De får förstås akut vård, det får ju alla, men planerade ingrepp är nog mer ovanligt.
Ibland kan jag fundera kring varför man tassar så på tå kring tobaken som är så oerhört farlig och kostar samhället sådana enorma summor i just vårdkostnader och dessutom personligt lidande. Det är en legal livsfarlig drog som säljs lite hur som helst och var som helst, ganska märkligt faktiskt!
Det är ju å andra sidan orättvist mot alla oss som inte röker om man vänder på det.
Jag slutade röka för 24 år sedan, de räknar med att efter 25 år har man " friska " lungor igen.När jag slutade röka lovade jag mig själv att aldrig lägga mig i eller racka ner på den som röker……………….Men det är bland det bästa jag gjort i mitt liv.Man kan ju inte sticka under stol med att alla vet att det skadar hälsan men man måste ha viljan att sluta själv annars går det inte.
Jag försvarar varken sprit eller tobak eller annat beroeende men som sagt det är upp till var och en att göra valen i sitt liv. 
Kram till er alla!
" Var nära naturen - var när dig själv "

Jag håller inte helt med Tuvan. Att rökning är så utbrett är ju för att det tillhandahålls så lättvindligt och för att det just försvaras så hårt. Jag tycker inte heller att man ska jämföra på det sättet då det ena inte utesluter det andra.man ska väl jobba på bred front för att förändra många saker!
Detta var inte staten utan läkarna som studerat hur rökning påverkar operationsresultat och i förebyggande syfte, främst för patienterna själva, ville göra denna förändring.
Jag funderar återigen varför tobaken försvaras så hårt. Det är så konstigt i min värld, inga andra så farliga saker försvaras på det sättet som just rökning gör.
Att tobak försvaras kanske beror på att det idag nästan pågår en häxjakt på dom/oss som röker. Och det började i och med att det började införas rökstopp på olika platser.
Idag är det i stort sett ok överallt att klanka ner på dom som röker oavsett vad det gäller för nåt. Om det började införas alkoholförbud på olika ställen så skulle det bli samma försvar för att nyttja alkohol och det skulle bli samma hetsjakt på dom.
När det gäller rökstopp vid operation. För en som röker kan det faktiskt slå åt det andra hållet också eftersom man får abstinens när man slutar. Och kräva att man gör uppehåll 2 månader före och 2 månader efter är i princip samma sak som att kräva att man ska sluta.
Jag tycker det låter som en bra idé. Det måste ju bli till fördel för både vårdtagaren och vårdgivaren.
Jag har rökt från jag var 15 till jag var 49 då jag både fimpade och satte glaset upp och ned och detta var de bästa beslut jag fattat i hela mitt liv.
Både alkohol och tobak borde förbjudas.
Och jag vet att jag sticker ut hakan, men det är mina åsikter 
Kaffe och te är ju droger också,då borde man väl förbjuda dem inför operationer
Lika vård för alla tycker jag. Sen vad var och en bestämmer sig för att göra inför en operation i samråd med sin läkare angår bara patienten. Alla är vi skattebetalare
# 6 - Tuva-Lena!
Jag skulle gärna försöka övertala dig att sluta röka, inte för att jag tycker illa om dig utan för att jag tycker om dig och inte vill att du ska bli sjuk 

Alkohol är ju faktiskt förbjudet överallt utom i hemmet och på restaurang/krog och det är det verkligen ingen som reagerar över… men tobaken som dödar så många den försvaras i oändlighet.
Jag tycker att man måste skilja på att man tycker att tobak är farligt och bör förbjudas exempelvis, med att den person som röker bör försöka sluta. Det är att bunta ihop åsikter om tobak med personer och det är inte vad den här debatten avser. Den är inte personlig utan handlar om de ökade riskerna för rökare vid operation.
Vården är ju lika för alla (om man bortser från att män får bättre vård och dyrare och bättre undersökningar och mediciner), men om läkaren vet med sig att vid dessa operationer innebär det extra stor risk för komplikationer om man röker så är väl frågan vad som är bäst i det fallet? Kanske ska läkarna i så fall avgöra, och dessa läkare avrådde operation på just rökare pga riskerna. Som när man avråder människor till saker i andra sammanhang eftersom riskerna bedöms som väldigt höga av just läkarna.
Att jämföra rökning med nikotin är väl lite galet? Ingen har väl hört talas om att människor dör av te-lunga eller att de som sitter bredvid blir förgiftade av ångorna… eller att man får vårdas på sjukhus pga sviterna av tedrickande… det är ju som att jämföra två helt ojämförbara saker.
Jag har en pappa och en plastpappa som dog i lungcancer pga av rökningen så för min del kan dom höja priste på en ask cigaretter till 500:-.
Tatja har en poäng med överviktiga .Tänk om doktorn säger -Ja min vän om vi ska operera ditt brutna ben så måste du gå ner 50 kilo!Sen slog mig tanken .Min pappa rökte när hans cancer upptäcktes .Han dog inom 6 månader men man försökte hjälpa honom.Tänk om han skulle fått vänta 2 månader på vård! När det gäller missbrukare har jag en bror som blivit nekat akut sjukvård vid flera tillfällen och överlevt som ett mirakel!
Så jag tycker att alla har rätt till vård oavsett för vem ska sålla bort och vem ska man sålla bort..Det kanske blir min sambo nästa gång och det vill jag inte vara med om!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ska bara tillägga åter och ännu en gång att förslaget gällde enbart och uteslutande planerade operationer som inte alls var livsviktiga! Inga sådana krav skulle ställas vid dylika tillfällen!
Sen är det så att många läkare önskar att vi är rökare efter operation. Varför? Jo, det är vi som är motiverade att gå upp. Vi ska bara upp för att röka. Den som inte gör det är inte lika motiverad. Har hört så många läkare säga det, så jag vet att det är sant.
Väl mött, Tatsja

Hahaha, ja så är det förstås! Det är ju tur att det finns något positivt med det annars ganska giftiga 

Det är ju jättebra om man får hjälp att sluta.
Mexico e ett förgångs land, där ska du vara rökfri en månad före op!
E rökare de va min sondotter som e maxikanska som gav upplysningen. haha
Vandra i Ljus å Skönhet
Men jag håller med Tuvan. Det bedrivs en häxjakt på rökare. Tänk om samma jakt skulle vara på knarkare eller alkoholister, vilket liv det skulle bli.
Sen finns det de som säger att nu kan ALLA astmatiker gå på krogen. Skitsnack. Det finns det som är värre än rök. Dessa som stinker så jag får astmaanfall.
Då pratar jag om parfym.
Väl mött, Tatsja