Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 2918 ggr
[asamaria]
0

Kraniosakral terapi

Kraniosakral terapi eller kraniosakral osteopati är en utveckling ur osteopatin. Grundad i början på 1900-talet i USA. Utvecklad på 1970-talet.

Osteopati = utgår ifrån att kroppen har en självreglerande förmåga att läka sig själv. Syftet med den osteopatiska behandlingen är att undanröja störningar i kroppen och öka dynamiken och därigenom aktivera kroppens  självreglerande och självläkande kraft. Grundad i slutet på 1800-talet.

Osteopater och kiropraktorer med KS-utbildning brukar kalla sig sakrokraniella osteopater.

KranioSakral Terapi är en helhetstänkande manuell form av behandling, där terapeuten använder en mycket lätt finger-och handtryck för att avläsa och hitta restriktioner i kroppens olika vävnader, leder och skelett. Med samma lätta tryck kan terapeuten sedan få restriktionerna att släppa, så att energi och blodförsörjning kan flöda ostört, optimera kroppsrörelserna och få igång kroppens fantastiska förmåga till självläkning.

Hjärnan, hjärnhinnorna, ryggmärgen och och korsbenet tillsammans med ryggmärgsvätskan utgör ett slutet hydrauliskt system. Systemet har en puls som fortplantas i hela kroppen. Vid ohälsa av olika slag påverkas denna puls kraftigt och terapeutens jobb är att få denna puls att börja gå i rätt takt igen.

Under behandlingen använder terapeuten sina händer till att känna hur pulsen känns och med små tryck eller rörelser återställa pulsen i rätt läge. Kroppen påbörjar en egen behandlings/läkningsprocess som kan ta ända upp till en månad, mer vanligt är ett par dagar upp till en vecka. Behandlingen går verkligen på djupet.

Det är den absolut häftigaste behandling jag prövat. Både att få och ge.

Ljus och kärlek från Åsa

annsa
1

Lite nyfiken, hur mådde du före och efter behandlingen.

korseett
0

det här var kul att läsa om. Tack asamaria!

[asamaria]
0

Oj, behandlingarna har ju skett under utbildningarna så jag har ju fått diverse olika behandlingar utan att jag sökt hjälp för något specifikt. Generellt sett kan jag säga att vissa muskler, som jag för övrigt inte visste fanns, (typ oajj är det där en muskel?, skämt åsido, jag har anatomiutbildning), som restriktionerna släppte i har gjort att stela jag inte är så stel längre. Bara att förstå hur viktiga dessa muskler var för korsryggen, hur högt man kan lyfta sina ben och hur man kan vicka på rumpan när man går efteråt, var en ahaupplevelse.

Jo just det. På första kursen fick jag jätteont i magen. Läraren gör en behandling och det visar sig vara gallan. Har aldrig varit så pigg som efter det.

Jag har medvetet inte gjort en hel KS behandling av färdig terapeut då jag löser mina problem med en slags regressionsterapi. Vill inte störa den process jag startat. KS kan dra igång så många saker och jag har så det räcker just nu. Vidare kan jag också säga att jag har innan kurserna löst många blockeringar i mig som gjort jag inte fått så kraftiga reaktioner som behövts behandlats.

ladonna
0

Detta var något helt nytt för mig. Intressant!

annsa
0

Låter ju jätteintressant. Skulle vara kul att prova. Får väl kolla upp om det finns någon här i trakten.Glad

mayolica
0

Glad tack för intressant information.

~ mayolica ~

JILE
0

Hej Asamaria!

Har läst ditt intressanta inlägg. Har en osteopat där vi bor, men hon kanske inte kan kraniosakral terapi (svårt ord). Man håller mera på med huvudet då, har jag för mig? Eller har jag helt fel?

Skulle vilja gå på det för min dotter har astma och allergier och tänkte att det kunde vara bra.

Kram Jile

Hoppfull
0

Jag har fått, men märkte faktiskt inte av behandlingen alls trots min skröpliga kropp.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[asamaria]
0

Man utgår från huvudet kan man väl säga, alltså man börjar där. Jag jobbar med hela kroppen beroende på vad jag hittar.

#8 Tråkigt att du inte fick hjälp. Har du fått en eller flera behandlingar? Det kan ju vara så att din kropp inte kan ta för kraftfull behandling. Behandlingen kan ta lite tid. Om det nu är så att du fått en "försiktig" behandling så tar det ännu längre tid.

Kram Åsa

Tuva-Lena
0

Jag tycker att det var ett väldigt intressant inlägg asamaria! Jag jobbar ju själv mycket med ryggar och nackar, använder händerna för att palpera muskler och senor och känna av deras tillstånd. Ser den här behandlingen som en fortsättning på det jag sysslar med, kan man säga.. Mycket intressant! Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

[asamaria]
0

Jag kan verkligen rekommendera dig att lära dig KS. Måste bara berätta något som brukar förvåna de flesta som vill ha behandling. De kan behålla kläderna på! Jeans kan i och för sig vara lite tjocka och stela, men annars går det bra.

Jag behöver inte palpera längre.Mina händer vet var de ska vara ändå. Sedan bara håller jag handen där den ska vara och följer rörelserna som uppstår. Ibland stannar rörelserna upp, det ska de göra, det är där behandlingen sker, sedan fortsätter man så tills man känner att det är färdigt helt enkelt.

Hoppfull
0

#9 jag fick flera behandlingar, men det är nog inte behandlingen det är fel på Obestämd Jag svarar inte på annat heller… är icke-behandlingsbar eller vad man ska säga. Jag har inte råd att behandla mig i evighet eftersom behandlingarna inte hjälper.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Magi-cat
0

Jag är kraniosakralterapeut. Kan bara hålla med om hur bra det är! Skrattande

Och djupt……ju mer man lär sig, desto mer upptäcker man att det finns. Vill man bara ha ett hum om det kan man gå någon enstaka kurs. Men för att ge behandlingar med bredd och djup behövs det mycket mer.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[asamaria]
0

#12 Du har fått PM.

JILE
0

Glad

Finns det någon sådan behandling i Uppsala län? Någon du kan rekommendera?

[asamaria]
0

# 15 Jag kan kolla om min lärare gör behandlingar nu när hon råkar befinna sig i Sverige några veckor.

#13 Håller med. För att komma in i KS måste man låta det ta tid. Man mognar och fördjupar sig med tiden på något vis. Det sätter verkligen igång saker.

JILE
0

GladJa vad snällt asamaria….

Tuva-Lena
0

#11 Påminner då lite om Body Harmony också, där man genom att föra händerna över kroppen "känner av" var någon obalans finns..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

[asamaria]
0

Jag får information i huvudet var jag ska vara någonstans, men man kan scanna med handen också. När jag sitter vid huvudet så väntar jag tills att jag får information om var problemen ligger.

Magi-cat
0

#15 Kolla på www.kstf.net. Det är kraniosakrala terapeuförbundets sida. Där finns en lista med terapeuter. De som är med på listan har genomgått godkänd utbildning och har en viss nivå på kunskaperna. Jag tror säkert det finns någon nära dig!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

mayolica
0

tar fram tråden åt dej

~ mayolica ~

Indiania
0

#0 Det här var ju verkligen intressant och vilken utförlig och bra information!

Tack Åsa!

" Var nära naturen - var när dig själv "

april4
0

Mycket bra läsning och det verkar som om det här skulle passa mig. Jag har mailat och frågat om jag har nån terapeut i Sörmland och vad en behandling kostar. Om den inte är alltför dyr, så ska jag nog testa den.

[asamaria]
0

#22 Tack för komplimangerKyss

Kram Åsa

mayolica
0

puttar upp tråden igen

~ mayolica ~

[lanns]
0

intressant!
Påmnner lite om Rosen terapi tycker jag men är inte så hemma i alla dessa olika terapier.
Men som sagt intressant och spännandeGlad