plitor och hydrokortisonsalva..
Hej!
Får till o från små plitor/knottror i ansiktet och på armar och bröst. Kliar lite grann men inte jätte mycket, ser mest bara störande ut. Försvinner på ett par dagar om jag smörjar med hydrokortisonsalva.
Började med lchf-kost för ca 1½ månad sen och under denna tid har knottrorna ökat avsevärt, och det känns nu soma tt jag konstant smörjer olika delar av kroppen med hydrokortison. Vilket jag vet inte är bra ju under längre tidsperioder.
Nu till frågan, finns det ngt alternativ till hydrokortison för att få bort plitorna eller ska man låta dem vara ifred?

Välkommen hit Sheena!
Hm, jag är inte någon hudvårdsexpert men huden rensar väl ur skräp genom plitor mm. de kan även vara hormonbetingade mm. Så mitt förslag är att ge det tid att läka ut utan cortison. Cortisonet trycker ju bara undan symptomen, utan att göra något åt orsaken. Och har du lagt om kosten är det ganska troligt att kroppen nu gör sig av med diverse sopor och kanske väljer din kropp att använda huden då. Testa, det värsta som kan hända är ju att du inte står ut och får använda cremen igen.
Lycka till!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Först måste jag fråga vad lchf-kost är för något?
Utslag överhuvudtaget är saker inifrån kroppen som kommer av något man äter som man inte tål. Din kost gör antingen att skräpet drivs ut eller så är det något du inte tål som du kanske äter mer av nu än förut. För att kolla vilka matallergier du har kan du söka upp en homeopat som kan läsa av dig. Hår- eller blodanalyser vet jag inte om de kan kolla vilka allergier man har.
Kortison sänker ditt immunförsvar och tunnar ut huden. Har tyvärr inga alternativ. Någon annan kanske vet mer.
Kram Åsa
okej, tack. ska göra ett försök då att inte "cortisona" dem hela tiden..
hej Sheena! Du har inte ätit LCHF så länger och huden är det sista organet som bättrar sig, upp till ett år för en del. Kroppen rensar sig även genom huden och plitor kommer och går på ett par timmar ibland. Ta bort kortisonsalvan och smörj dig med olivolja istället som är mycket läkande och inflammationshämmande. Läs artikeln om olivolja här på sajten så förstår du mer.
Lycka till!
asamaria LCHF, lowcarbhighfat, är en kost där man tar bort i nästan alla kolhydrater och ersätter med fett. Den är speciellt bra för diabetiker och andra med störd kroppsfunktion. Jag äter så och mår toppen av den. Systersajten kolhydrater huserar LCHFarna på.
Då vet jag. Tack!