Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikett: yoga-qigong
Läst 3333 ggr
Tuva-Lena
0

Lite skrattyoga kanske..?

Lyckligare med skrattyoga! Samliv. Skrattyoga bygger på det som alla barn vet helt naturligt: skratt gör att man mår bättre (de flesta barn skrattar cirka 400 gånger om dagen, medan vuxna bara 15 gånger). Skrattyogan utvecklades av dr Madan Kataria, indiskfödd läkare, i mitten av 1990-talet och sprids snabbt runt om i västvärlden.

Här är några typiska övningar som vem som helst kan pröva på:
Hälsningsskratt: Skratta när du hälsar med handslag gentemot minst fyra eller fem andra i en grupp.
Uppskattningsskratt: För samman pekfingret och tummen i ett "okej"-tecken, medan du och andra vänner skrattar samtidigt. 

Som dessa exempel visar handlar skrattyoga egentligen inte om humor (eller om yoga), utan om en naturlig impuls att skratta när andra skrattar. När en grupp människor anmodas skratta tillsammans, uppstår snart äkta och spontana skratt. En deltagare på en skrattyogakurs vid universitetet i Michigan förklarade fördelarna så här: "Det gör mig på ett sätt avslappnad, och ändå känns det som om jag har ägnat mig åt en riktig workout."

Läs mer på: www.halsoakademien.com, www.skrattaistockholm.nu, eller www.laughteryoga.org 

Text: Monica Katarina Frisk www.halsa.se

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Hoppfull
0

Även om det här vid första anblicken kan verka lite "corny" så tror jag verkligen på skrattets förlösande kraft! Inget är ju så avslappnande som ett rejält skrattanfall. Jag skrattar visserligen väldigt ofta men sådana riktiga skrattanfall har jag inte haft på evigheter!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Naturligtvis11
0

Hrmmmm, kan inte låta bli… det här är något som jag skrattar åt…
Säkert inte allas typ av humor, men min är det Skrattande

http://www.youtube.com/watch?v=Lm7otjQDRM8

diaz55
0

Ett gott skratt förlänger livet, det tror jag på!

Ett barn skrattar ca 400gr om dagen stod det, vad händer med oss när vi blir vuxna tro, är inte livet kul längre?Obestämd.

Jo visst är livet fortfarande kul, men det kanske är lite barnsligt att skratta för mycket åt det, eller?

Jag älskar att skratta och kan skratta åt mina egna misstag, det bjuder jag påTungan ute.

Smile från Lena.

mayolica
0

Jag minns att jag läste något om skratterapi eller skrattkurser som människor åkte på för flera år sen,tyckte då faktiskt att det lät ganska överdrivet. Men det har forskats på skratt och det har då visat sej att det har possitiva effekter.Både fysiska och psykiska.

Blodprov som tagits när folk skrattar, visar på större mängd uppiggande hormoner,adrenalin och noradrenalen.

~ mayolica ~

korseett
0

jorå mayolica- skrattkurser har de i karlstad

Men det är ju vansinnigt att vi ska behöva påminnas om att skratta egentligen

mayolica
0

#5 Ja visst, är vi så humorlösa i våran kultur så vi behöver såna kurser?

Undrar om det är många som går såna kurser?

~ mayolica ~