Må bra
Lövskog bra medicin
Att vara ute i skogen, speciellt lövskog, minskar psykisk ohälsa, enligt ny forskning från Statens lantbruksuniversitet, SLU.
Forskarna har kunnat visa att ju längre tid man tillbringar i lövskog, desto mindre stress upplever man. Naturen har en lugnande inverkan, pulsen sjunker och halterna av stresshormonet cortisol minskar.
SLU-forskarna menar att dagens sjukvård har försummat naturens läkande inverkan. I framtiden kanske läkaren skriver ut en timmes daglig vistelse i lövskogen som behandling mot psykisk ohälsa, lyder spekulationerna.
Texten är hämtad ur Allers Veckotidning på sidan Prima Liv.
all skog är bra. De gamla sanatorierna förlades till tallskogar därför att tall verkar läkande och uppiggande på långtidssjuka. Älskar skogsdoft!

För mig är skogen och naturen ren medicin, full av positiv energi!
Ja, det skriver jag också under på! Gissa hur min skärmsläckare ser ut? Jo, det är en lövskog där solstrålarna sipprar igenom lövverket och fåglarna kvittrar. Jag blir helt avslappnad av att titta och lyssna till den. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Skogen är rena dundermedicin.Brukar ta med mig hunden ut i skogen och bara njuta.Det är så avkopplande med tystnaden,jag rensar huvudet från alla bekymmer.Det ger mig energi på nytt.
Håller med alla före gående talare!
Skogen/naturen läker!

Så intressant! Stod det något om vad skillnaden är på löv- och barrskog?
Jag gillar oxå skog, supermycket! Är ju uppvuxen i skogen med kalfjället intill 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Tycker mycket om att andas skogsluft. Älskar tallar de känns så renande men så får vi ju öckså såpa från tallen……….
" Var nära naturen - var när dig själv "
Intresant! Gran rensar luften så måste ju Tall också göra…
Lena.P är jag i verkliga livet.

Här (kanarieö) så säger de äldre att sitta under en stor gammal tall är stärkande och bra mot alla slags sjudommar/åkommor.
Många sover sina "siesta" eller sitter bara och talar på eftermiddagen med sina grannar under en tall.
Jag själv har suttit och skrivit under en tall och då känt mej mer inspirerad och "jordad".
Här är tallarna lite annorlunda och har långa barr( 20cm) som växer i som i knippen och kottarna är jättestora (som grankottar men enorma).

Kom att tänka på en bok om naturens välgörande effekt på oss människor som jag läst för något år sedan. Bifogar bild och beskrivning av boken från adlibris.com. Rekommenderas!
Naturkraft: om naturens lugnande, stärkande och läkande effekter
Författare: Åsa & Mats Ottoson
Naturen är världens skönaste terapisoffa och världens vackraste retreatrum. Den har en förmåga att skänka kraft och lugn som människor i alla tider haft nytta av. Det kan vara i skogen, i fjällen eller parken utanför husknuten. Där erbjuds stresshantering och smärtbehandling. Där finns terapi som är helt gratis, som inte behöver tidsbokas i förväg och utan andra biverkningar än myggbett. Det finns gott om vetenskapliga undersökningar som visar att naturen har lugnande, stärkande och läkande effekter. Ändå ligger tonvikten på helt andra saker när man ska ta sig an människors själsliga och kroppsliga krämpor. Varför är det så? Åsa och Mats Ottosson möter i boken Naturkraft terapeuter, läkare och människor som i sin vardag använder naturen som kraftkälla. Tillsammans ger de den knuff vi alla behöver för att ta oss ut i skogen, upp på fjället …