Mobbing, eller..?
Ja det diskuteras till och från i tidningar och annan media. Retas, mobbas eller trakassera, kärt barn har många namn ![]()
Läste i dagens BLT om att en folkpartist vid namn Hanna Olehäll driver frågan om mobbningen mot Rödebyfamiljen.
Rättegången mot pappan pågår just nu och åklagaren driver hårt att han ska fällas för mord eller dråp. De vill ha ett hårdare straff än vad Tingsrätten dömde ut. Men de har även propagerat för att de svenska "ungdomarna" ska få lägre straff. Deras mobbing ska "glömmas bort" i sammanhanget.
Hanna Olehäll vill att nya åtal ska väckas mot ungdomarna, för att de ska straffas för sin långvariga och systematiska mobbning mot familjen. Samhället måste visa att sådant inte tolereras. Hon anser att familjen utsatts för regelrätt terror.
Hanna har drivit igenom i regeringen att alla brott ska prövas oavsett ålder, dessutom vill hon att föräldrarna ska vara ansvariga för sina barns eventuella skadestånd om det är så att de inte är straffmyndiga.
Nu har hon alltså begärt överprövning av två av familjens anmälningar mot trakasserierna.
Hon vill ge familjen upprättelse och visa att det aldrig är tillåtet med mobbning!
Heja säger jag, för om pappan döms, vilket jag tyvärr tror, så ska även "ungdomarna" dömas för sin terror. Signalerna som skickas till andra barn och ungdomar blir annars att:
Ni kan göra vad ni vill för ni får inget straff ändå!
Karlskrona har även problem med ett gäng, och håll i er nu för jag ska skriva, utlänningar. Det gör jag av den anledningen att det är just det och att de ger sig på bara blonda flickor.
De stoppar dem i korridoren och motar utgången på Gymnasieskolan, de kallar flickorna för horor, bimbos osv och tar dem på brösten och rumpan! Är deras syn på blonda tjejer att de är lättfotade?
Eller är det så att vi tolererar för mycket bara för att de är invandrare och att vi därför inte vågar ta tag i det och säga vad vi tycker?
Jag kallar deras beteende för omvänd rasism!
Det är helt oacceptabelt och skolan har nu inhyrda väktare! Ska det behövas?
Tack nu har jag fått skriva av mig lite ilska och frustration!
Det här blogginlägget hittade under kommande länk. Hur ställer ni er i frågan?
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
mobbing i vilken form den än utger sig är aldrig acceptabelt. Men vi är ofta för flata för att stå upp och säga vad man tycker.

Ja detta med Rödeby pappan.Är för ….. Jag kände med den familjen med en gång när detta hände.Hur länge orkar människor med att bli så trackaserade?? Det låter kanske hemskt men jag hade kunnat reagera på samma sätt och säkert många med mej.En utsatt familj som bett om hjälp hur länge som helst men ingen lyssnar,tyvärr e de så i vårat samhälle.Inte förren det händer nogot drastiskt vaknar dom till liv.Men aldrig att dom erkänner sina misstag.Jag håller med fullständigt att ungdomarna ska bli straffade,om vi inte visar rätta signalerna i tid.Så lär detta inte vara sista gången.För när nogon blir så psykist misshandlad som pappan och familjen blivit,så är man inte vid sina sinnes fulla bruk när man fått nog.Då kan vad som helst hända,det är mänskligt. Hanna Olehäll KÄMPA PÅ. Detta får och måste man ta itu med innan det är för sent. Pappan va utsatt för psykisk TORTYR under längre tid.Och soppas kunniga borde dom lärde vara,att inte döma för mord./ Visst det är hemskt för alla parter,även pojkens föräldrar,men detta måste ses ur en stor helhetsperspektiv./Det handlar om att vi måste stoppa sådant här i tid= Straff./ Mobbing är ett lindrigare slag av psykisk misshandel när det går över gränsen för vad en människa tål ÄR DET TORTYR. Nu har jag Kanske skrivit dumt,men då vill jag gärna att ni säger ifrån. MADDÅ
Lev livet, det går inte i repris.

Angående trackasierna på skolan.Att Rektorn inte har större kurage är ju skrämmande.Men han kanske är rädd själv.Då får dom ju byta rektor till en med mer Auktoritet som inte räds att samla ihop detta gäng,tilsammans med dessa tjejerna som blir utsatta,och ha ett eller flera samtal kring det som försigår.Varför inte ta hjälp av en duktig Terapeft av nogot slag,som på ett bra sätt kan föra samtal och har kunskap,kostar säkert inte mer enn väktare.Jag tror heller inte på väktare skapar nog mer irritation hos mobbarna.Genom samtal och att få ett trevligt möte med lite fika m.m. å bra samtals metoder,så att även mobbarna känner sig bekväma och inte som att dom ska på slakt kan nog jöra det hela lättare. Inte vi mot dom/utan tilsammans mötas i en bra miljö och föra samtal. Vet inte det är ju svårt när man ej är på plats själv,då är det ju lättare att överskåda situationen. 
#2 Nej Maddo, jag håller med dig! Det var därför som jag la in den här bloggen, för ämnet är ju väldigt känsligt med tanke på att det var en grabb som blev skjuten till döds. Men hur långt skall man acceptera att det "bara är ungdomar som inte förstår bättre"? I den åldern bör man veta vad som är rätt eller fel, om inte annat så borde föräldrarna ha talat om det för dem.
Det är tragiskt att det skall få såna här konsekvenser, men precis som du så kände jag mer för den utsatta familjen, som ju har blivit utsatt för ren förföljelse under många år. Sorgligt. 

Ja det är en fruktansvärd tragisk händelse.Tack för ditt svar.Jag är lite osäker att skriva rädd att de blir fel.Men Känner mej lugnare nu.Kram Maddo
#5 Du skall inte känna så Maddo. Vi har väldigt högt i tak här på forumet och alla åsikter accepterar vi, förutsatt att det inte blir rena personliga påhopp - fast det har aldrig förekommit hos oss. Vi accepterar varandra i alla lägen, och ingen är den andra lik, men dte är just det som är så inspirerande med alla dem som har "bosatt sig" här.
Kram tillbaks!

Det passade ju jette bra med den länken Besvärliga mäniskor.Det va ju faktiskt det jag efterlyste till skolor m.m.Kunskap finns men den kanske inte utnyttjas som sig bör.
Det är fruktansvärt att det ska behöva gå så långt så att någon blir dödad,som då 15åringen blev skjuten. Det är ju väldigt tragiskt att det blev så,man kan ju bara hoppas att myndigheterna lär sej något av det och ingriper i tid nästa gång.
Efter vad jag har förstått så hade familjen blivit trakaserad och gjor flera anmälningar utan att något hände,tillslut orkade inte pappan mer utan tappade kontrollen när dom inte fick vara ifred i sitt eget hem.
~ mayolica ~
fy bubblan för mobbing av alla sorter och att det allt för ofta får gå alldeles för långt.
Blir både arg och ledsen! Förtvivlad!
Önskar jag hade ett trollspö så att jag bums kunde trolla bort all mobbing, elakheter och krig människor emellan.
Mobbning är det värsta som finns. Oavsett vem som blir mobbad, vuxen eller barn, det är lika illa.