Till våra fåglar
Fågelgodis

Det här är är ett trevligt och uppskattat pyssel - både av pysslaren och av småfåglarna.
Smält 100g kokosfett på svag värme. Rör i 3 dl fågelfrön. Häll blandningen i formar. Jag använde mig av sandlåde-formar, men man kan nästan vad som till form. Häll i lite av blandningen i formen. Lägg sedan i ett dubbelvikt snöre så att öglan sticker ut. Häll på fågelmatsblandning så att formen blir full. Ställ formen kallt så att kokosfettet stelnar. Ta sedan bort formen och häng ut fågelgodiset.

Smart och lätt!
tack för tipset!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Uppskattas till fullo av våra små matvrak på altanen och är bättre än att bara ha solrosfrön för dem hittar man sedan i massor i rabatten, vackert iofs men vill gärna ha nåt annat där också 
Bra tips Aprillan!
Medarbetare på Feng Shui och Indien
Det här pysslet ska jag absolut göra
man kan hälla smeten i en ren blomkruka också så kan man hänga upp den som en klocka

Varmt tack för de tipsen!
Ska köpa kokosfett när jag handlar i dag, och pyssla om mina bevingade vänner.
Kram till april och korseett
Jättesmart aprillan! Jga tog ett margarinpaket härom dagen som blivit liggande - vill ju ha smör jag - och kladdade in lite frön i det. Gissa om nötskrikorna slogs om den! 
Kom ihåg bara att alla fåglar hackar inte i sig maten, det är i första hand talgoxen och blåmesen som vill hacka på talgbollar t ex. Domherrar, gråsiskor, gulsparv, grönfinkar o s v vill hellre krossa fröna mellan näbbarna, eller äta dem från marken/fågelbord. Dom har inte samma näbb som talgoxen och klarar inte att hacka i sig fett. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Aha, det hade jag ingen aning om Tuvan… tack för det!
Kul att höra att det blev uppskattat med pysslet.

Talgoxar och blåmesar har vi så gott om så de kan få en egen fest. Sen har vi våra koltrastar, några domherrar, grönfinkar och pilfinkar, de får sitt på fågelbordet och under
Förra året hade vi en liten mus som bodde under altangolvet, h*n sprang fram och plockade i sig av de fröna som låg på marken, var riktigt söt att titta på, så länge den håller sig ute!
#9 jag hade en mus i bilen som sprang bak till bagagen och hämtade fågelfrö som tappats och sedan fram till handskfacket där han hade byggt bo. Besiktningspapper och varselväst var bara smulor kvar. Men sedan så kom stora stygga korsetten med musfällan…
. Dagen efter jag tagit den så gick handskfacket i baklås, musens hämnd.

Den kunde väl ha varit nöjd med fröna men var säkert nöjd med hämnden 
#10 Men fy då korseett! 
Och katterna då? Hur arbetar dom för maten..?
Använda musfälla när man har levande fällor ..? 
Min duktiga Sixten har rensat gården från sork. Förra vintern fanns dom överallt, på vinden, i stallet, i väggarna, ja överallt hittade jag små skitpillror, men i år har jag inte sett eller hört en enda, inte ens i stallet. Det värsta är att nu sitter han och fikar efter småfåglarna istället. 
Vilken trevlig hyresgäst du hade korseett - en överlevnadskonstnär! 
hehe Tuvan, jag kan ju inte stänga in katterna i bilen mitt i vintern ju! Just nu arbetar katterna ingenting för maten- de ligger på sofflocket, bokstavligt talat.
Ja i ärlighetens namn skall jag säga att det gör Sixten-Blixten också, fast helst i min säng då, som är mjuk och varm. Det är katter det! 

Åsså vår fjollepelle! Han vägrar vara ute… och slänger vi ut honom ändå så sitter han ihopkurad på trappen och väntar på att bli insläppt
Va?? En könsmognande kattepojke helt utan intresse att erövra världen och kattflickorna runtomkring…helmärklig katt!