Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 7674 ggr
Mezzzanina
0

Psoriasis-Är då omega3 bra då?

Hej på er.

Min son har psoriasis.Han fick rådet av sin hudläkre att äta extra mycket fisk.Men fick är ju inte det bästa han vet.Kan man ge kapslar med omega 3 som suppliment tror ni?Jag kommer naturligtvis inte att sluta att servera honom fisk ändå.

Hoppfull
0

Det tror jag absolut att man kan. Bara se till att köpa fiskolja med hög kvalitet då detta blivit business och det finns en hel del preparat som är rent dåliga för hälsan.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

amitabha
0

Hej, vill tipsa om ett alternativ som fungerade på min fd sambo nämligen kapslar med jättenattljusolja. Finns att köpa på apoteket. Min dåvarande sambo led verkligen av sin psoriasis då han hade på knän, armbågar och i hårbotten. Han blev helt fri från detta efter drygt en månads användning. Sök på google om jättenattljusolja, kanske kan vara något för din son?

MVH Amitabha

Mezzzanina
0

Tack för tips om jättenattljusolja.Det skall vi absolut kolla upp!Jag har aldrig hört talas om det!

#1 Vet du något namn på fiskolja med hög kvalitet, och vart köper jag det billigast i så fall?

Mezzzanina
0

Måste fråga ytterligare en sak..Amitabha, jag läste att man kunde ha nattljusoljan både utvärtes och äta den i kapslar.Men jag antar att din sambo åt det i kapslar och inte smorde sig med den oljan.

Men jag läste också att man kunde få magproblem och huvudvärk och ibland oförklarliga epelepsianfall.

tror ni man vågar ge nattljusolja till en trettonåring?

Jag har inte hört om bieffekter på vanliga fiskoljor.Kan det vara bättre än nattljusoljan?

Vad tror ni?

Tacksam för råd!

Hoppfull
0

Den här har jag fått rekommenderad av min örtterapeut. Hon är väldigt noggrann med renhet och ställer höga krav på framställningen av de varor hon säljer. Var du hittar den billigast vet jag inte, men det är nog ganska lätt att googla på den och jämföra priser.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Naturligtvis11
0

#4, nu blir jag himla nyfiken. Var har du läst om dom bieffekterna av nattljusolja?

amitabha
0

Jag sökte nu på google (jättenattljusolja biverkningar) och fann detta: dahlgren.kund.dalnet.se/risk    på den sidan står det att epileptiker som använt GLA olja fått epileptiska anfall samt att oljan sätts i samband med mag/tarmbesvär samt huvudvärk.

Jag tycker det är viktigt att man alltid läser packsedeln som medföljer läkemedel man köper (både verksamma ämnen och biverkningar). Som sagt, jättenattljusoljan fungerade jättebra på min fd sambo, mycket bättre än de salvor han fick på recept.

Hoppas du finner något som fungerar för din son för psoriasis kan vara väldigt jobbigt.

Mezzzanina
0

Idag ringde jag och talade med apoteket.De hade inga produkter med nattljusolja.Men de hade omega 3 kapslar.Så det blir nog ändå att jag testar omega 3.

#5 Tack för den sidan.Beställer nog därifrån!Glad

Tuva-Lena
0

#8 Ett annat alternativ är Hajkräm som Icelandic Herbs säljer, speciellt framtaget för personer med eksem och psoriasis..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Naturligtvis11
0

Det man vill åt när man använder Nattljusolja vid psoriasis är fettsyran GLA (gammalinolensyra), och den finns inte i fiskoljan utan i Nattljusolja och Gurkörtsolja.
GLA tillhör omega 6-gruppen och i fiskolja finns mest omega 3. Nattljus och Gurkörtsolja är de oljor som innehåller rikligt med GLA. Tar man andra oljor som t.ex. tistel- eller vetegroddsolja så måste kroppen själv omvandla linolsyran (omega 6 fettsyran) till GLA men hos många människor så klarar inte kroppen detta. Därför kan det då vara bra att ta just Nattljusoljan där kroppen kan få "färdig" GLA.

Fiskoljan har så klart en massa bra och viktiga egenskaper, men vid just proriasis skulle jag rekommendera Nattljusolja.
När det gäller rapporterade biverkningar så kan man faktiskt ta dom med en nypa salt… Man får fundera på vem som gjort studien (eller vad uttalandet baseras på), vad har de för intresse som ligger bakom..? Att personer kan få tarmbesvär, huvudvärk och annat behöver inte endast ha med intag av nattljusolja att göra, man måste då se på vad dessa personer har för obalanser m.m. i övrigt. (de kanske t.ex. inte kunde bryta ner fettet p.g.a enzymbrist och dålig matsmältning, bara som exempel)
Självklart kan alla tillskott och örter m.m. ha en negativ inverkan på oss om man t.ex. tar en felaktig dos eller liknande. Men man får tänka lite på vad vi faktiskt stoppar i oss genom t.ex. vissa "livsmedel", och den konventionella medicinen som ju består av kemikalier. Det är vi inte lika rädda för, för det har ju doktorn sagt att det är bra…
Nu börjar jag spåra ur… Foten i munnen Hur som helst, jag skulle rekommendera att ändå ta nattljusolja!! Flört
Lycka till!!

Tuva-Lena
0

#10 ..bara ett litet förtydligande ang hajkrämen. Den här krämen innehåller 8% hajleverolja, resten utgörs av 11 olika eteriska oljor, bl a gurkörtsolja, och 13 st olika örter, många med antiinflammatoriska egenskaper.

Mer information

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Mezzzanina
0

#10 Vart köper du nattljusolja?Jag kollade ju med apoteket här men de hade det inte.

Jag vet att jag kan söka på nätet men det känns ändå bättre att få en rekomendation på een som säljer det tycker jag.

Jag sökte på nätet på omega 3 men det finns ju hur många olika sidor som hellst som säljer det.

Naturligtvis11
0

#11 Ahaa, nu var jag nog lite otydlig…Obestämd
Menade att äta nattljusolja istället för fiskolja! Hajkrämen känner jag inte till men den låter jättebra! Glad

Naturligtvis11
0

#12 När det gäller nattljusolja skulle jag rekommendera dig att besöka en hälsokostaffär, typ life eller liknande, de har säkert olika sorter och de kan nog förklara bra om det är någon skillnad på dem. Nattljusolja har jag inte själv i mitt sortiment, men de som finns i hälsokosten är bra!