Fullmåne - då blir vi mångalna
Galnare, sjukare och mer olycksdrabbade.
Så påverkar fullmånen oss - tror vissa forskare.
- Månen får ju tidvattnet att gå upp och ned. Det är ju inte konstigt om det händer något i levande varelser också, säger psykiatriprofessor Lars von Knorring.
I natt är månen full. Månens faser, och i synnerhet den romantiska och ödesmättade fullmånen, har i alla tider fascinerat människan. Också forskarna har varit nyfikna på månens eventuella effekt. Men kunskapen är både ofullständig och motstridig, påpekar Lars von Knorring. - Vi påverkas ju av ljus och mörker, exempelvis när det gäller depressioner. Men jag har inte sett några studier om detta knutet till månen.
Månens faser kanske har betydelse för att vi tror att de har det, spekulerar sömnprofessor Torbjörn Åkerstedt. Många klagar exempelvis på sömnstörningar vid fullmåne, även om ingen undersökning bevisat något samband. - Men om man psykologiskt ställer in sig på att få sömnproblem vid fullmåne blir det sannolikt så.
Vissa forskare har tyckt att måndebatten är så tossig att de skrivit vetenskapliga motartiklar med namn som "Full måne - tomt huvud".
Källa: Expressen 11 mars 2009
Vad tror du om det påståendet? 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

När jag jobbade på kvinnohus i Stockholm hade vi nära samarbete med polis och socialtjänst. Jag gjorde en liten 'undersökning' då för jag märkte att det kom fler misshandlade kvinnor efter fullmåne.
Både socialtjänst och polis visste att det var mer att göra vid fullmåne men det vågade de inte säga högt.
En intressant sak som en polis sade var att det var mer misshandel men färre mord vid fullmåne.
Agneta
jag är väldigt fascinerad av månens faser och den påverkar mig mycket. Och ikväll ska jag få min initiering i månljushealing av Solkarina som jag går på distanskurs hos.

Man har även observerat att antalet förlossningar ökar vid fullmåne, så att vi som är baserade på vatten inte skulle påverkas av dess dragningskraft låter i mina öron till och med lite naivt!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag är inte mångalen! Jag är allmänt galen 
Jag har fått lära mej att chakrana påverkas av månen,så vid fullmåne ska chakrana vara störst och ta in som mest med energi.
#2 månljushealing har jag inte hört talas om förr,får kolla vad det är.
~ mayolica ~
det här med tidvattnet började jag fundera lite mer på nu när jag läste detta inlägget. Vi har ju lite tidvatten här,jag tycker att det är ganska fachinerande att titta när tidvågorna kommer och vattennivån ändras.
Jag vet ju att tidvattnet har med månen att göra ,men jag har aldrig tänkt på om tidvattnet är olika beroende på hur månen står, tex om det är mer tidvatten vid fullmåne.
~ mayolica ~
jag brukar bli väldigt påverkad av fullmåne har lättare att säga i från vilket jag har svårt med i vanliga fall.
Det måste bara vara månens verk men det behövs !!!!!!!
Fråga mina Barn.
#2 Intressant korseett, berätta mer sedan! Jag fick också ett mail ang den här healingformen från SolKarina - lärde mig ju reiki av henne. ;)
Det stämmer det där du säger om tidvattnet mayolica. Månens faser påverkar ebb och flod, och när det är fullmåne så bör det vara flod då, eftersom månens draginigskraft är som störst just vid den tidpunkten.
Jag är mångalen jag också, fast i positiv bemärkelse.
Dom nätter jag kan se månen inifrån sovrummet så drar jag aldrig för persiennerna. Jga ser den som ett sällskap innan jag somnar, och känner mig så trygg när jag vet att den "tittar till mig" medan jag sover. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

#2 Kan du inte berätta lite mer om vad månljushealing innebär? Själv blir jag alldeles förvirrad av alla dessa varianter på healing, samtidigt som man säger att all healing är samma sak och samma källa 

Jag har svårare att somna vid fullmåne. Kan vara hur trött som helst, men ändå är det som att det liksom inte går att "stänga ner" hjärnan….
Och det är inte så att jag kollar in att snart är det fullmåne, nu blir det svårt att sova, utan tvärtom, jag brukar upptäcka att det faktiskt är fullmåne efter någon "halvvaken" natt. Så det är inte någon psykologisk grej för min del i alla fall.

#10 Du är långt ifrån ensam om den erfarenheten, alla min tre barn har varit och är sådana sedan de var pyttesmå. Och jag tror knappast att de hade koll på månens cykler vare sig då eller nu. 
jag ska berätta om månljushealing efter jag kommit en bit in i kursen idag är det den första dagen med initiering

Spännande
Lycka till! (om man nu kan säga så)
#12 va spännande
Jag har alltid haft svårt att sova ibland,på senaste tiden så har jag faktiskt märkt att det offta sammanfaller med fullmåne.
~ mayolica ~
Jag har oxå initiering i månljushealing, men jag fick inte den när det var fullmåne, fråga mig inte varför då jag inte visste om det då.. Jag har bara använt mig av den någon gång..

Månen har alltid haft en stor påverkan på mig, min mens kommer som en klocka efter måncyklen, får mer vätska i kroppen, "tuttarna"är väl aldrig så Anita Ekbergs liknande som då
, försvinner tyvärr när fullmånen går ner.
Sömnen är det lite si och så med, verkar inte behöva lika mycket sömn under fullmåne, vaknar ofta vid två,tre tiden på natten och ligger och läser, men är ändå pigg på morgonen.
Jag tycker jag får extra energi av fullmåne!
#2 mycket intressant korseett om månljusheling, finns fullmånemeditation i Örebro, tänkte gå på det vid tillfälle.
Månen är min bästa vän/kram lena
#16 Jag har oxå lagt märke till att mensen brukar komma när det är fullmåne, undrar hur vanligt det är med det egentligen ?
~ mayolica ~

Självklart påverkar månen oss. Vi består ju faktiskt av ca 80% vatten. Konstigt vore det annars eftersom vi vet att månen påverkar vatten. Själv brukar jag göra saker som jag inte gör annars. Oftast vet jag inte att det är fullmåne förrän efteråt när jag har gjort nåt konstigt, galet, det behöver inte vara nåt negativt.
När jag hade mens förut samtidigt som det var fullmåne var jag enormt instabil, det har guskelov gått över.
Tänk om jag också kunde få lite av Anita Ekberg
Jag aldrig känt av månen förrän den förra fullmånen så det här var andra gången. Jag sover så himla dåligt. Tycker att det är kul det här med månens påverkan, men jag gillar att sova gott också.
Min första dotter kom när det var fullmåne