Spruckna fingertoppar
Jag undrar om man har brist på nåt när fingertopparna spricker i små, små sår! Jag smörjer oc h smörjer, men utan resultat. Har även provat med olivolja och inte ens det hjälper. Nån som har ett bra tips?
det är den årstiden nu och det är väldigt torrt i luften både inne och ute och det drar liksom ut fukten ur huden. Prova att använda någon fetare variant av salva, något med sheasmör och ullfett i och eventuellt lavendel eller ringblom.
Jag har samma problem. Kalt väder. Jag använder Olivolja o Hästsalva-skillingrydsalva-djur o spensalva. o handskar när jag är i vatten o vantar ute.
Lena.P är jag i verkliga livet.

Prova fotsalvan, den kanske hjäper där med 
Medarbetare på Feng Shui och Indien
Aloe vera. Finns jättebra handkräm från foreverliving. Inte den billigaste kanske, men kanske den bästa för torra händer o dyl. Man måste smörja ordentligt i början.
Tack fört era tips. Ska prova mig fram
#3 Det ska jag göra,för jag har också sprickor i fingrarna
Jag brukar spraya plåster på såren,det hjälper ett tag
Några goda råd kommer här,kanske det hjälper någon?
Det brukar och kan vara brist på A och Dvitaminet.
Äter ni riktig kost? Det kan också vara tecken på Psoriasis,kolla om det finns någon i släkten,som har?
De som har haft eksem i hudveck och liknande som små,kan behöva följas upp av en hudläkare,många ggr. då allergier kan ligga bakom.
Psoriasis, eksem ,utslag mm.brukar visa sig när man har nedsatt immunförsvar ex efter en förkylning,skilsmässa o.s.v. och brist på solens strålar, alltså den mörka årstiden.
skydda era händer med bomullsvantar på nätterna,smörja gärna in med någon bra salva, visa händerna för en huddoktor.eller hudsjuksköterska
Hälsningar Astrid
Tack Astrid för dina råd. Bomullsvantar brukar jag använda ofta med en fet salva. Jag har en syster som har psoriasis, men själv har jag inte det. När det gäller kosten så äter jag vanlig husmanskost.
Däremot så har jag glömt att köpa vitaminer. Förut åt jag "En om dan" oc h då hade jag inga såna här problem. Tac k för att du skrev det, antagligen är det brist på vitaminerna. kram
Hej. vad roligt att jag kunde ge dig lite inspiration och en god tanke att ta lite extra vitaminer.
Jag brukar köpa en flytande med extra järn i,som vi kvinnor behöver..på Hälsokost när jag känner att jag är lite sliten som man ibland blir ibland av olika orsaker.
Astrid
Samma här april, jag får självsprickor på fingertopparna så fort det blir vinter. Den här vintern har jag klarat mig ganska bra ändå, tack vare ringblomsalvan jag köpte . I den ingår sheasmör, som korseett nämner, och ringblomsolja och doftar underbar lavendel. Du kan göra egen om du beställer från www.crearome.se 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Tack för tipset tuvan.