Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etiketttips
Läst 1420 ggr
mariatingsund
0

koncentrationssvårigheten

Förmodligen I brist på vissa ämnen har jag tappat koncentrationen rejält ett tag nu. Kan ni ge några enkla tips vad jag ska stoppa i mig för att få tillbaka den så snabbt som möjligt? Jag vill ju förstås ha bara hälsosamma tips, inga sockerbomber, men vill inte heller knapra på ginseng eller liknande kapslar o tabletter. Vilka "livsmedel" ger mest energi för både kropp och själ? Hur nyttiga är egentligen torkade frukter? Kommer nötter in i den bilden? vilka grönsaker (hur lätt tillagade eller råa) är bäst? Helst utan syra. Kan det vara brist på fett som orsakar hjärnsläppet jag upplever? Har så gott som slutat med ost, margarin mmpga övervikt. Det var många frågor, jag hoppas att ni inte tröttnar på mig. Jag kanske kunde fråga dessa på kost.ifokus men ni verkar väldigt kloka i det mesta.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

korseett
0

D-vitamintillskott är annars effektivt och man känner effekten på en vecka. Men jag säger som så att fett och proteiner är livsnödvändiga för kroppen, det är inte kolhydrater. Det är inte fettet du blir fet av utan sockret. Så allt med socker gör så att ditt blodsocker åker jojo upp och ner vilket gör at du blir trött. Frukt och i synnerhet torkad frukt är inget annat än socker. Har du på allvar kikat på den kost jag äter för jag är aldrig så pigg som då jag äter LCHF. Det är vår systersajt kolhydrater som huserar LCHFfolket. Skadar inte att kika

Hoppfull
0

Å jag är grönsaksivrare jag Glad Många blir piggare av att äta t.ex. mixade grönsaker  som drinkar eller liknande, då får man i sig stora mängder antioxidanter, men även mineraler och vitaminer som väldigt många av oss lider brist på. Du skulle läsa artiklarna om kosttillskott härinne, då förstår man att man måste äta en massa extra för att få i sig det grundläggande behoven.

Sedan håller jag helt med korseett om att vi är alldeles för snåla med fett och protein och för frikostiga med kolhydrater. De allra flesta mår bättre av att minska på kolhydraterna (åtminstone de snabba) och satsa mer på kött/fisk och grönsaker.

Jag är dessutom ganska tveksam till de enorma mängder frukt vi rekommenderas vräka i oss. De frukter vi äter är så manipulerade så att de består mest av socker och vatten, så här håller jag faktiskt mina barn på max en frukt om dagen.

Vill du trots detta äta ett kosttillskott som brukar göra de flesta superpigga, friska och dessutom tappa några kilo bara av att de får tillräckligt med näring och därmed minskar hungern automatiskt, så skulle jag rekommendera Alkagreens Det framställs enbart av nyttiga grönsaker och gräs och är ett undermedel för ph-värdet. läs lite och se vad du tror.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

mayolica
0

Jag känner mej piggare när jag äter färsk frukt och bär som jag har i frysen av olika sorter på frukostgröten( brukar köpa ekologisk frukt)  Använder oxå ett heltäckande kosttillskott som jag blivit rekommenderad av naturläkare. Jag tror att vi har olika förmåga att ta upp näringsämnen från maten,många kan nog behöva komplettera med ett bra kodttillskott(inte apotekets syntetiska)

Något som oxå kan hjälpa mot tillfällig trötthet, nedstämdhet och koncentrationsproblem är att ta en kur med omega-3 .Det man ska tänka på är att kvalliten på olika preparat kan skilja ganska mycket.

Hur det är med torkad frukt och nötter? det jag har hört och läst så ska det vara nyttigt fast kanske inte i överdrivna mängder,men olika experter säger så olika. Jag tror att man får känna efter själv vad man mår bra av,offta är det så att sånt som är ra för vissa kanske inte är ra för alla.

Ett vårtipps som man kan bli pigg av är att plocka dom första näslorna på våren och äta, man kan att koka dom lite lätt bara i buljong. Det är oxå bra om man kan plocka och torka för att ha över vintern,man kan då använda torkade nässlor i matlagning eller strö över den färdiga maten.

~ mayolica ~

Naturligtvis11
0

Vill bara inflika med att fråga om du har mycket stress i ditt liv nu? Det är också en stor bov när det gäller koncentration, precis som låg engerginivå är.

Sen är det viktigt att tänka på hur matsmältningen fungerar. Är den inte bra så tillgodogör man sig inte (mer eller mindre) alla de nyttigheter man stoppar i sig.

mariatingsund
0

Inte just nu har jag inte mycket stress, men hade tidigare. Just känns som en urblåst luftballong som levde spänt tidigare och nu när det är lugnare, tog både luften och orken slut. Jag misstänker iaf låg ererginivå pga dåligt intag av vissa ämnen.

Sen skulle jag fråga Hoppfull, har DU använt alkagreens? Egna erfarenheter? Eller bara  låter rätt?

Jag hade hoppats på några konkreta exempel, jag vet t.ex. blåbär är väldigt bra, förmodligen broccoli med en liten smörklick för att vitaminerna ska kunna sugas upp…

Jag ska förstås kika in på lchf sida, men kan ni fortsätta en sån lista?

Hoppfull
0

Jag äter alkagreens varje dag sedan ett år tillbaka. Det hjälper min mage att fungera normalt, det ser till att ph-värdet är stabilt bra plus att jag vet att jag alltid får i mig allt det jag behöver. Det enda jag äter extra utöver alkagreens är magnesium som gör att jag får mycket mindre värk och därmed sover bättre. Hur menar du med att vi ska fortsätta på en så'n lista? En om lchf eller en om olika sätt för att bli piggare?

Jag tänker oxå att om du haft myckte stress om kring dig men nu har det lugnare och då har du samtidigt blivit tröttare så är det antagligen en helt naturlig återhämtningsperiod du går igenom. Kroppen samlar kraft efter den påfrestande och stressfulla tiden du gått igenom.

#3 Vilket kosttillskott är det du äter?

mariatingsund
0

OK, jag ska nog läsa mer ordentligt på alkagreens, jag är bara alltid så skeptiskt eftersom alla liknande  piller, naturmedicin eller medel låter som helt oumbärliga när man läser om dem. Och man ska ju inte ta allt.

Återhämtningsperiod har jag varit med om efter varje julrush, men nu känns det väldigt tomt i huvudet, på riktigt. Förvånad

Jag tänkte lista på blåbär , broccoli… osv som är extra bra för minne mm.

Hoppfull
0

#7 Jag tycker att det är helt rätt att vara skeptisk! Marknaden kryllar av diverse preparat som alla påstås vara undermedel.Alkagreens ska vara extra bra och är ett oerhört seriöst företag, men därmed inte sagt att jag vet om det funkar och är bra för alla.

Ok, då förstår jag vad du menade med lista… ska kolla lite på det lite senare.