Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 2551 ggr
Hoppfull
0

Påskplaner?

Inspirerad av korseett som ska ut och resa lite i påsk tänkte jag starta en tråd där vi kan skriva dels om hur vi brukar fira påsk och så gärna berätta hur ni planerar för i år.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Soffe
0

Har ingen påskplan än, men skriver om jag vet sen :-)

Hoppfull
0

Vi har inga direkta ännu heller, jag fyller år där i krokarna så ev bjuder vi hem några på födelsdags/påskmiddag.

Förr åkte vi alltid hem till mina föräldrar och firade. Med åren så har relationerna mellan oss syskon blivit komplicerade plus att jag har svårt att sitta i bil så länge (14-timmar eller mer). Så numer firar vi här hemma och då kan det bli lite olika för varje år. Fast vi brukar ha ett stående inslag med middag för familjen (vår familj). Förra året åt vi kräftor till förrätt (dotterns önskan) grillad älgentrecote till varmrätt (vi stod ute och grillade i snögloppet) och en chokladtårta med kycklingar till efterrätt Glad

Hoppfull
0

Glömde skriva att i vår familjemiddag ingår en "lappgömma" för barnen. Vi gömmer varsitt påskägg till dem och skriver lappar med rebusar som leder fram till nästa ledtråd osv tills de hittar äggen. Alltid lika populärt trots att de stora blir 17 & 19 i sommar Glad

Soffe
0

Åh va det låter trevligt och mumsigt Tungan ute

Hoppfull
0

Ja, eftersom vi inte har någon släkt att fira med så vill jag anstränga mig att skapa traditioner som både barnen och vi uppskattar och vill fortsätta med.

korseett
0

ja som sagt enligt dagens bubbla så ska vi till göteborg, två nätter på hotell, gå på muséer och se Jerka på Rondo.

Annars så brukar vi varva påskfirandet så ibland varit hemma och ibland uppe i min hemort. Traditionellt påskfirande brukar det vara i form av maten men inte kyrkan, mer än mamma då. Inga fyrverkerier längre heller.

När jag var i övre tonåren så åkte vi varje påsk till Jönköping. Nån gång på bilmässan men mest var det traditonell rockfest varje år som lockade. Alltså rock som i 50-talsrock.

En av de mest minnesvärda påskarna var när jag gick sista året på Lantbruksuniversitetet i Alnarp, Skåne. Mor och far kom ner och sov över i flera nätter och vi åkte ut och tittade på olika ställen och hälsade på släkt. Påskafton kväll hade jag bokat biljetter till komedin Gröna Hissen med bl.a. Sven Melander. Vi satt längst fram i  mitten och såg allt perfekt!

Soffe
0

Ja det är ju kanon :-)

Hoppfull
0

#6 Kyrkan… den tanken slog mig inte ens trots att det är en sådan religiös högtid Skäms Fyrverkerier kände jag inte heller till… Däremot gjorde min mamma påskbrev med oss när vi var små, det var en tradition från Värmland där hon är uppvuxen. Dem målade man, la i lite godis och vek på ett speciellt sätt, sen åkte man sen runt och slängde in dem hos folk och skrek Glad Påsk och sprang. Fast de hade även slängt in vedträn när hon växte upp Glad

korseett
0

jajemen många påskbrev har jag målat! Fast det är olika traditioner även i Värmland. Här där jag bor nu förekommer godiset i brev. Där jag är uppväxt i norra ändan av Värmland var vi bara utklädda och slängde in påskbrev utan godis.  Vet många som aldrig har hört talas om påskbrev. Pappa gjorde även tranbrev när han var liten på 30-talet. I samband med att tranorna dök upp om jag fattade det rätt.

mayolica
0

Inga planer alls. Men om jag blir kvar i Lysekil, och det är fint väder så blir det nog att vi går ut till nån Påskefyr.

~ mayolica ~

Hoppfull
0

#10 Påskefyr? Påskbrasa eller?

mayolica
0

"påskefyr = Påskeld"   Det är en gammal tradition,har för mej att det härstammar från att dom gjorde upp eld för att skrämma bort häxor och sånt förr som med påsksmällarna,även att  dom slängde in häxor i elden(av den anledningen sa mina barn när dom var små att inte jag skulle gå dit, ha ha.)

När mina barn var yngre så höll alla ungarna på och slet flera veckor innan påsk och samlade ris och pinnar till påskelden,för att den skulle bli så stor som möjligt. Dagens ungar är inte lika aktiva av sej nu i dataåldern,så tyvärr är inte traditionen så stark längre.

~ mayolica ~

korseett
0

det var mer påskeld förr än majbrasor

Soffe
0

Eldar man påskris då? Oskyldig

mayolica
0

#14 gammalt ris,julgranar mm och annat brännbart skräp. Fasst på dom flesta ställen är det våreldar på sista Aprill istället. Men här i obygden är  nog folk lite enstöriga och efterblivna mot resten av landet.

~ mayolica ~

Soffe
0

#15 Ja så är det ju..

rockygubben
0

Mitt sätt att fira påsk är att äta memma med kaffegrädde!Gud såå gott.Tungan ute

april4
0

Inga påskplaner ännu

Tiia
0

#17 åh,va gott,med memma,slurp

korseett
0

åh va är memma?

Soffe
0

Undrar jag oxå.. Låter som mumma :-)

Tiia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Memma  är en traditionell finländsk påskrätt gjord på     rågmjöl,rågmalt och sirap….ser ut som bajs,men är väldigt gottSkrattande

Soffe
0

Ahaa.. Nu känner jag igen det.. Har ätit det många ggr, men inte varit så förtjust i det..

#22 Bra liknelse *S*

Hoppfull
0

#22 hahahahaha, påskrätt som i efterrätt eller vad?

april4
0

#22 memman brukar även innehålla pomeransskal om dom inte har tagit bort den ingrediensen. Jättegott är det i alla fall.

Soffe
0

#25 Vad är pomeransskal?

Hoppfull
0

Skalet från en torkad citrusfrukt wikipedia

Soffe
0

#27 Okej.. Visste inte det nämligen.. Tack!

abbis
0

Jag är såååå glad att det kommer en påskhelg precis i anslutning till att vi får nycklarna till nya lokalen.Vill dessutom vara med på slottet och dom sista dagarna där..allt går så rasande fort bara..men röda dagar är bra arbetsdagar!Påskafton blir det fest på kvällen  hemma hos min bästa väninna i Nora!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tuva-Lena
0

Oj då, är det påsk snart? Inga planer just nu, men jag kanske bjuder ner mor på middag - vi får se.. Flört

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

zayla
0

Jaa… påsken firar jag och mamma som vanligt hos henne. Vi har alltid som tradition vid skärtorsdag, skära vår egenhandiga sillsallad och till det med rosa grädde! *slurp* (som innehåller rödbetsspad och kryddor) Visserligen farligt men kör man 20 proc så är det ok. Förr i tiden hade vi riktigt tjock grädde. ujuj…. Sillsalladen ätes på långfredag och påskaafton. Den är riktigt mättande så man orkar inte äta något annat.. jo äggen förståss!! =)  Påskdagen traditionell kött av något slag.

Eftersom min mamma är från Finland så äter vi också memma! *slurp igen…* (pappa var dock svensk herre)

Sen egen tid hemma och då ska jag sy på min vikingadräkt…o göra lite annat smått.