Alt.behandlingar iFokus

Alt.behandlingar

Etikettövrigt
Läst 2647 ggr
korseett
0

Hälsoresor, hälsohem- matval

Jag har funderat på en sak. Ser man i stort på hela alternativsektorn så är ju väldigt många vegetarianer i olika steg. Det är liksom synonymt med hälsohem och hälsoresor att man ska äta vegetariskt. Inget ont om det men det finns ju flera som inte kan äta den typen av mat och jag är en av dem. Jag blir sjuk av för mycket kolhydrater helt enkelt.

Jag ska säga som jag upplever det. Jag känner mig utfryst från att delta i många kurser, resor, retreater bara för att jag inte äter vegetariskt. Det finns de ställen som även serverar husmanskost och då kan det ju funka, om de inte använder margariner förstås.

Varför har det blivit så? Jag är övertygad att örter och andra växter fungerar ypperligt som tillskott eller medicin. Varför finns det inte hälsohem, SPA och annat som kan erbjuda flera olika koster?

Jag har en dröm att starta en kursgård där maten är till för den som är där. Dvs äter en deltagare vegetariskt ska den få det lika gärna som en som äter bara kött och fett. Det ska inte ses snett på "min" kursgård över det matval som personen har gjort. Det gör ju personen för sin hälsas skull och/eller ideal. Ingen ska känna sig utesluten pga sitt val av föda.

hoppas på diskussion

Hoppfull
0

Jag tror helt enkelt att det handlar om bristande kunskap. Hälsorörelsen har alltid handlat om att äta mindre kött och mera bönor och linser företrädesvis. Sedan har massor av råa grönsaker för att få ph-värde mm balanserat samt tarmarna att jobba varit en viktig del det med.

De vällevnadssjukdomar vi ser i växande takt i dag som kanske i stor utsträckning beror dels på hur vi behandlar maten, alltså alla processer och alla tillsatser och dels att vi har ett stort fokus på tid och därur har snabbmaten kommit, finns det helt enkelt inte tillräcklig kunskap om.

Det skulle behövas forskning på vad det är som skapar den oreda i kroppen som så många lider av idag.

Jag tror att det är en viktig del i våra ökade kunskaper att verkligen inse och respektera att vi har olika behov av olika sorters föda för att hålla oss friska. Så länge det fortfarande pågår strider om vem som har den rätta dieten hamnar fokus helt snett. Individperspektivet tappas bort och istället vill man ha stora generaliserade lösningar.

Det är först när individen sätts i fokus, som inom Ayurvedan t.ex. där varje individ får en specialutformad behandling där både kost, motion (yoga), mediciner och behandlingar utformas utifrån just den specifika problematik individen har kommer vi att uppnå helhet även i läkningen tror jag. Där ser man både vegetarisk kost och karnivorer, mycket fett, lite fett, mycket grönsaker, mindre, färskt, tillagat osv osv. Alltså utifrån ett specifikt behov och en specifik kropp.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

korseett
0

Det visste jag inte om ayruvedan att kosten kunde vara så olika. Lärt mig något nytt.

Ja individen måste sättas i fokus, för vad går en vistelse på ett hälsohem ut på om inte att må bra? Maten är en viktig del men så är det ju annat som stresshantering, yoga, behandlingar av olika slag m.m. som gör något gott för kropp och själ.

De med massor av matallergier måste ju också kunna vara med på sådant.

Forskning finns men eftersom det inte är lätt att göra dubbelblinda studier när det gäller mat och för den delen finns många andra faktorer inblandade som påverkar resultatet.

Att våga lära känna sin kropp och ge den föda som är anpassad till den, oavsett vegetar eller karnevor. Det tror jag är viktigt.

Hoppfull
0

Det är ju det som är så coolt med ayurvedan, den tittar liksom på hela människan, vilken kroppstyp, vilken mat den bäst förbränner och behöver, när den är pigg, trött och så vidare. Det är en hälsovetenskap som verkligen imponerar på mig.

Jag tror att din idé om hälsohem skulle vara helt super!

korseett
0

Jag får nog kiak närmare på ayurvedan. Har vi skrivit något om det tidigare tro? kanske finns någon som är utbildad inom ayurveda här på forumet?

Tuva-Lena
0

Vilket jättebra inlägg korseett! Det här har jag funderat över i snart 30 år, och jag håller helt o hållet med dig. Vad är det som säger att vegetariskt är allenarådande då det gäller att återfå balans i kroppen? Jag fick själv sluta en anställning på 80-talet p g a att jag inte var vegetarian, då man gjorde om ett konvalescenthem till hälsohem! Nej, personalen skulle "handplockas" hette det..

Sedan är jag av den uppfattningen att dom allergier man drabbas av, beror på en obalans i kroppen så den skall mna kunna åtgärda genom att behandla obalansen. Men inte desto mindre så måste individen själv få  avgöra vilken kost den vill använda, och jag tycker att det är helt befängt egentligen att en del personer skall utestängas från hälsohem eller andra inrättningar där man serverar vegankost. Alla skall ha rätt att kunna avnjuta såna vistelser - på sina egna villkor. Vad är det som säger att inte kroppen utsätts för stress om man helt plötsligt bara äter vegetariskt under en sån vistelse..? Jag är ganska säker på det..

Jättebra fundering om att starta ett alternativ! Har också funnits i mina tankar, men det är pengar som är hindret - som vanligt. Guld i mun

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Hoppfull
0

Ingen med utbildning har gett sig tillkänna här på sajten i alla fall. Men det finns enormt mycket information om man vill söka på nätet.

Initialt delas man ju upp i de tre grupperna, eller dosha, Pitta, Vata och Kapha, de tre har olika kroppskonstitution, färger, hud, ämnesomsättning osv. man kan även vara en blandning av två eller tre men har ofta en som är mer dominant. Detta sker genom detaljerade frågeställningar samt pulsmätning bland annat.

Sedan uppstår mängder av obalanser i våra kroppar utifrån våra liv och levnadsvanor. Ayurvedan går ju ut på att först fastställa vilken dosha man är (som är dominant) och sedan skapas ett behandlingsprogram för att återställa balansen. Man får dels örtmediciner, speciella kostprogram, man får fysiska behandlingar (ofta oljemassge i olika varianter) för att tömma kroppen på slagg och även sätta igång de processer som slumrar. Man får även specialsammansatta yogaövningar för att minska där man har överskott av ex energi och för att öka den energi som gått i stå.

Det här är förstås en förenklad beskrivning men med tanke på att den (ayurvedan) är många tusen år gammal så kan man nog säga att den har lång och stor kunskap om människokroppen och om hur den bör fungera optimalt, samt hur man får den att börja göra det igen när det av olika orsaker stannat upp eller går på högvarv.

korseett
0

jag förstår helt och hållet hur de som har ett handikapp känner sig nu. Att få så lite val att kunna välja mellan. Att känna sig utestängd.

Men om det nu är personer som läser det här och har en kursgård. Om ni inte är alldeles hysteriska på den kost ni har nu kan ni väl tänka om lite och iallafall kunna erbjuda alternativ.

Ni får gärna ger er till känna här och berätta varför ni valt som ni gjort. Det är ingen som ska hoppa på er.

Tuvan att få sluta en anställning på det viset, hua!

Hoppis, tack för infon. Minns nu att vi hade länkar till något doshatest för nåt år sedan.

Naturligtvis11
0

Det borde vara självklart att vi mår bra av olika sorters kost. Vi har ju alla varierande matsmältning, och de som mår bra av mycket kött brukar må sämre av grönt och mycket fibrer och tvärt om. Ofta har jag sett att det stämmer ganska bra överens med vad man har för blodgrupp också. Hur som helst så måste det viktigaste ju vara att alla får känna själva vad de mår bra av och får äta som dom vill.

Jag brukar faktiskt iaktta folk lite när man är på nån kurs sådär, och då ser man många som är så "över-hälsosamma" så det nästan blir löjligt, och känns lite som ett "spel för gallerierna", dom kan göra så stor sak av det så att ingen ska kunna undgå att se det. Man har ju sina funderingar ibland…Foten i munnen

Hoppfull
0

Hehehe, ja jag har oxå tänkt lite på det där med att det är viktigt att visa upp sina "bättre" val.